Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
Tips

Jag vill, jag kan, jag SKA!

2010-09-14 19:30 #0 av: David

- Alla som har självförtroendet på topp räcker upp handen! (Själv måste jag nog säga att det beror på vilken dag man frågar).

16 tips som hjälper dig att få ett större självförtroende

1. Sluta jämföra dig själv med andra
Alla människor, till och med den som du tror är lyckligast har sina saker att brottas med (så är det att vara människa). Jämför dig bara med dig själv. Andras goda självförtroende kan vara en bild de visar upp.

2. Apa efter
Det finns någon i din omgivning som verkar ha ett fantastiskt självförtroende, eller hur? Om du börjar tänka på hur han/hon gör, för sig och pratar - varför inte göra likadant. Det är bevisat att man kan påverka sig själv att få ett bättre självförtroende genom att agera som om man hade det. Smart va.

3. Ändra dina tankar för att få bättre självförtroende
Börja tänka på saker du lyckats med snarare än att låta ditt huvud förmörkas av allt du tycker att du misslyckats med. Allvarligt talat. Det är ditt jobb att bli din egen bästa vän och inte trycka ner dig själv. När du märker att du börjar trycka ner dig själv, säg stopp och sluta göra det. Efter ett tag kommer du märka att den där tyrannen i ditt huvud tystnar mer och mer.

4. Jobba med att bli bättre på att slappna av så kommer självförtroendet
Det finns massor av sätt att lära sig att slappna av och vilket du väljer beror på vad du trivs med. En del gillar yoga, andra att promenera i skogen. Att kunna slappna av och hitta sätt att göra det på hjälper dig att känna dig positivt laddad och skapar förutsättningar för att få ett bättre självförtroende.

relax.JPG


5. Börja belöna dig själv
När du klarar av saker som är svåra måste du lära dig att belöna dig själv för det. Det är du som är ansvarig för att bygga ditt självförtroende, ingen annan, så du måste börja ta hand om dig själv och peppa dig själv mer. Du är värd det och alla skäl till att belöna dig själv är bra för självförtroendet.

6. Särskilt för kvinnor
Sluta jämföra dig själv med modellerna i tidningarna. Och varför inte ta ett steg till - och sluta köpa de där tidningarna. De får dig ändå bara att må pyton. Att gå runt och känna sig sämre än de retuscherade modellerna är så otroligt onödigt. Hitta fem saker du gillar med ditt utseendet och känn dig stolt över dem.

shdhd.JPG

7. Följ ditt eget hjärta istället för att försöka följa alla andras förväntningar
Det finns människor som tillbringar ett helt liv med att försöka tillfredsställa andras behov. Det bästa är att det aldrig är för sent att ändra på det. En del människor är experter på att tala om för andra hur de ska leva sina liv och ofta är det bara ett bevis på deras egna tillkortakommanden. Det är bara du som vet vad du är intresserad och inspirerad av. Det är ju för sjutton ditt liv!

8. Sätt dina egna mål
För en del passar det att skriva ner sina mål så att de kan se dem. Andra har sina mål i huvudet men det fina med mål är att du styrs emot dem om du vill nå dem tillräckligt mycket. Att nå mål, även små, är väldigt bra för självförtroendet. Börja sätta mindre mål och öka ut dem allteftersom.

9. Utmana det du trodde att du trodde
Många människor har blivit påverkade att tro på något som de egentligen inte tror på. Det kan vara en väg man tagit för att andra förväntat sig det eller att andra fått dig att tro att du är mindre värd än dem. Utmana det här och släng bort allt gammalt skräp som du egentligen inte tror på. Det här är såklart en process som kan ta tid beroende på hur djupt det sitter men om du verkligen vill - och kanske tar hjälp av någon - så kan du bli friare och få större självförtroende.

10. Gör en bra övning för självförtroendet
Ta ett papper och penna och skriv ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara sinne för humor, integritet, ärlighet eller förmåga att tala inför folk. Gör listan så lång du kan. Vet du vad du har fått fram nu: Jo, en lista över vem du själv vill vara. Ta en av egenskaperna varje dag och använd på något sätt. När du har betat av hela listan lovar jag att du kommer att känna dig starkare. Du har övat på att bli mer som du vill vara. Sedan är det bara att fortsätta med det varje dag.

11. Gör mer av det som ger dig energi
Det gör du genom att lägga så mycket tid du kan på saker som du gillar att göra. Det spelar ingen roll om det handlar om att lägga mer tid på en särskild hobby eller att skapa tid för att umgås med en särskild vän - att göra det du gillar mycket mer kommer att lyfta ditt självförtroende. Du mår bra och att må bra både ger självförtroende och skapar en grund för att göra det ännu bättre. Och samma sak tvärtom. Lägg mindre tid på sånt som du inte gillar att göra. Försök att skala bort saker du inte gillar så mycket du kan.

12.Träna för att få bättre självförtroende
Faktum är att fysisk träning påverkar kroppens belöningssystem så mycket att träningen i sig ger dig självförtroende. Det är bevisat. Om du får igång din kropp mer så får du mer självförtroende - och skapar en grund för att bygga ett ännu bättre. Det viktiga här är att du ska ha ett mål som ligger minst ett år framåt. Sluta lura dig själv att tro att du kan gå ner i vikt/bygga muskler på tre veckor. Ingen kan det. Alla vill det. Kvällstidningarna lever på att få folk att tro det. Gå inte på det.

run.JPG

13. Mät och möt dina rädslor
Alla är rädda för olika saker. Om du skriver ner vad du är rädd för kan du också gradera rädslorna. Gör det från 1-5 där 1 är lite rädd och 5 är mycket rädd. När du skrivit ner dina rädslor är det dags att börja jobba med dem. Börja med att möta dina rädslor på nivå 1 och gör det till ditt jobb att klara av dem minst fem gångar innan du går vidare uppåt. Det här är ett bra sätt att se att du klarar mycket mer än du tror. Skriv ner hur det kändes när du klarade en uppgift. Det är bra eftersom du glömmer bort det annars. Och självförtroendet kommer på köpet.

14. Sätt allt som händer i rätt perspektiv
Om något händer som påverkar ditt självförtroende negativt är det lätt att bli för fixerad eftersom man har fel perspektiv. Istället för att bli nedslagen - tänk: Kommer det här att vara en stor sak om fem år? Oftast så kommer du att säga ett klart nej. Oftast kommer du att känna att du inte ens kommer att komma ihåg dagens händelse om fem år. Så slappna av.

15. Öva på att fokusera utåt istället för inåt
När man har dåligt självförtroende är det så lätt att bli självmedveten i till exempel ett sällskap med människor man inte känner. Du kanske tänker på hur du ser ut, vad du just sa och vad de andra sitter och tänker om dig. Om du istället börjar intressera dig för de andra vid bordet och uppmärksammar dem så lär du dig snart att sluta vara så fokuserad på ditt eget beteende och hur det uppfattas av andra.

16. Byt umgänge
Allvarligt talat - de personer du omger dig med kan lyfta eller sänka ditt självförtroende. Dina vänner - är de verkligen dina vänner? Vilka är peppande och goda och vilka ger dig dåligt självförtroende? De goda kan vara andra än du tänkte först och samma sak tvärtom. Studera och tänk på vad din omgivning ger dig och försök att få mer tid med de goda och mindre tid med de dåliga.


Till sist - Viktigt
Förvänta dig inte att allt ska ändras direkt. Självförtroendearbetet är en process som tar tid men om du lägger ner tid på det så kommer förändringen gradvis och du kommer känna dig bättre och bättre hela tiden. Du kommer att märka små förändringar först och när de knyts ihop och påverkar varandra så bygger du ditt självförtroende starkare för varje dag som går. Kul. Grattis

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2010-09-15 17:50 #1 av: evrekaw

Instämmer i allt utom råd 2, för då kommer faktiskt det där med att jämföra sig med andra indirekt in - och detta är en styggelse!

Dessutom tror jag att man ska skilja på självkänsla och självförtroende. Här bakas det ihop liksom...Glad

Anmäl
2010-09-16 17:10 #2 av: Hawknestgrove

får jag halvhöja handen lite??? Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl
2010-09-16 20:41 #3 av: evrekaw

#2 Vad menar du med det???Obestämd

Anmäl
2010-09-16 21:18 #4 av: HannaM

#3 Första meningen i artikeln=)

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2010-09-17 14:58 #5 av: isa

Tack för en bra och nyttig artikel. Detta behövs jag påminnas om!

Anmäl
2010-09-17 17:03 #6 av: David

Det finns en bok med samma titel, så det mesta i artikeln kommer därifrån.

Den är väldigt mycket mer än en sån här vanlig trist och superpigg "självhjälpsbok". Och så heter bokförlaget: EGO! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2010-09-17 19:28 #7 av: isa

#6 Tack för tipset! ska kolla om mitt bibliotek har den. För det var, sunda, enkla tips och inte sådär "hurtiga" som många av såna här böcker är.

Anmäl
2010-09-17 19:36 #8 av: isa

#6Hej igen David! Jag fick inte fram på titeln i Bibliotekets sökmotor. Har du namnet på författaren?

Mvh isa

Anmäl
2010-09-17 20:10 #9 av: David

Författaren heter Thomas Nilsson, men är osäker om biblioteken har den, förlaget skriver och ger ut mest böcker för företag och företagare. Och så lite sådana här böcker om hur man på ett mer lättsamt sätt kan påverka sin vardag i rätt riktning.

Men de borde kunna beställa hem den tycker jag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2010-09-17 22:15 #10 av: isa

#9 Tack snälla du för informationen. Ska höra med mitt bibliotek.Glad

Anmäl
2010-09-19 18:44 #11 av: evrekaw

Mmm, den kan det tålas att man läser!

Anmäl
2010-09-20 02:33 #12 av: kerstinjo

#1 Så sant, självkänsla och självförtroende är två vitt skilda saker.

 Läs gärna artikeln Självkänsla.

Anmäl
2010-09-20 11:09 #13 av: [YlvaP]

Tack för en bra artikel.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-09-20 19:05 #14 av: Hawknestgrove

Men kramielikrameli kerstin!!!!! Så glad att se dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl
2010-09-20 22:14 #15 av: kerstinjo

#14 Funderade just på vem som skulle reagera först!

Kram tebaks!

Anmäl
2010-09-21 20:22 #16 av: Hawknestgrove

och ändå är inte jag här inne så ofta... HAr skrinlagt datorn på kvällarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl
2010-09-23 15:21 #17 av: evrekaw

#15 Också glad att se dig Kerstin!!! Kramen!!!Skrattande Har inte varit inne så mycket själv på senaste. En trist incident plus att jag drunknat i jobb...

Anmäl
2010-10-05 15:03 #18 av: [Eleya]

Wow..denna artikeln kommer jag spara! Tack!

Medarbetare till Änglar.iFokus. Du är skapad av rent ljus och fullkomlig kärlek, det är din själ!
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.