Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
Tips

Besegra stressen

2009-05-23 13:19 #0 av: David

Idag lever de flesta människor sitt liv i högt tempo. Ett krävande yrkesliv ska kombineras med familjens behov och intressen, därutöver vill man gärna hinna med sig själv.

Idag vet vi att man kan skilja på positiv och negativ stress. Positiv stress fungerar som tändvätska och är många gånger en förutsättning för att man ska utnyttja sin kreativitet till fullo. Samtidigt hör vi allt oftare talas om resultatet av långvarig negativ stress; utbrändhet.

Stressframkallande hög med papper.

Minska stressen

Här kommer några snabba tips, alla passar inte på alla, men något kanske fungerar för dig.

  • Håll räkning på de stressframkallande händelserna i livet
  • Ägna mer tid åt försummade hobbyer
  • Gör avslappningsövningar
  • Gör upp en långsiktig livsplan
  • Lär dig att delegera
  • Tillbringa mer tid tillsammans med familj och vänner
  • Ge dig själv tid att varva ner
  • Minska ner på den feta maten
  • Var inte perfektionist
  • Prioritera
  • Var måttlig med alkohol
  • Skriv upp tider för social samvaro i din almanacka
  • Försäkra dig om att du har rätt jobb
  • Gör en arbetsuppgift i taget och slutför den
  • Krama någon regelbundet
  • Ta en promenadpaus varje dag
  • Acceptera dina egna fel och brister
  • Undvik onödiga deadlines
  • Skratta mera
  • Var realistisk i fråga om dina mål och ambitioner
  • Minska på intaget av koffein
  • Acceptera andra människors fel och brister
  • Tala och gå långsammare
  • Be andra om hjälp när du behöver det
  • Organisera dina dagliga aktiviteter mer konstruktivt
  • Köp en present till någon
  • Skriv till en vän
  • Skriv upp alla ogjorda uppgifter på en lista så avlastar du dig själv
  • Strunta i klockan på söndagar
  • Tänk positivt
  • Var mer bestämd
  • Rensa ut sådant som bara är slöseri med tid ur ditt liv
  • Praktisera mental repetition när du ska förbereda dig för svåra situationer
  • Låt inte någon tvinga dig att fatta omedelbara beslut
  • Försök undvika att bli störd eller avbruten
  • Tala i telefon på dina egna villkor. Be att få ringa upp igen om det behövs
  • Lägg möten på tider då du brukar vara i bäst form
  • Bry dig inte om att bli arg på saker som du inte kan ändra på
  • Skratta och lek varje dag
  • Ägna dig regelbundet åt någon rolig motionsform
  • Sluta röka eller dra ner på rökningen
  • Ta "trevlig person"-pauser. Om du känner dig pressad ska du försöka umgås med någon som gör dig på gott humör
  • Försök få perspektiv på saker och ting. Hur allvarlig är situationen egentligen?
  • Fastna inte vid sådant som du inte kan göra något mer åt. Gå vidare
  • Försök vara en god lyssnare

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2009-05-30 00:55 #1 av: isa

Åh vad bra! Det här vill jag också sätta upp på mit tkylskåp, men det finns nog ingen plats kvar. Får börja i badrummet då. Det måste ju vara på platser som jag kan se det flera gånger om dagen. Eller ännu hellre: på min arbetsplats kanske? Det är ju där den behövs mest!

Tackar!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.