Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
Psykiatri-fakta

Ångest.

2009-01-20 23:53 #0 av: kerstinjo

Ångest är en del av livet. Ångesten är en psykisk smärta, som signalerar att något är fel.Det finns ingen klar gräns mellan vad som är vanlig eller sjuklig ångest. Känslor av spänning, ängslan, oro, skräck och panik kan övergå i varandra.

Ångest, ångest är min arvedel - Pär Lagerkvist

 

 file8611233874414.jpg

 

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.
Nu styvnar löddrig sky
i nattens grova hand,
nu stiga skogarna
och stela höjder
så kargt mot himmelens
förkrympta valv.
Hur hårt är allt,
hur stelnat, svart och stilla!
Jag famlar kring i detta dunkla rum,
jag känner klippans vassa kant mot mina fingrar
jag river mina uppåtsträckta händer
till blods mot molnens frusna trasor.

Ack, mina naglar sliter jag från fingrarna,
mina händer river jag såriga, ömma
mot berg och mörknad skog,
mot himlens svarta järn
och mot den kalla jorden!

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.

 

Vad är det Pär Lagerkist beskriver? Jo, en nattsvart ångest, en psykisk smärta.

Ordet ångest kommer från latinets angustia, som betyder trånghet och det beskriver en vanlig känsloupplevelse vid detta tillstånd. Ångesten liknar många gånger fruktan, skillnaden är att fruktan alltid har en klar och påtaglig orsak.

Livsviktigt alarmsystem

Ångesten är en del av vårt livsviktiga alarmsystem som reagerar vid hot eller fara. Då aktiveras flera försvarsreaktioner och beredskapen i kroppen höjs. Musklerna spänns, hjärtat börjar slå snabbare och adrenalin släpps ut i blodet.

Om alarmsystemet är igång och du reagerar aktivt, antingen genom att kämpa emot eller fly undan faran, får kroppen fysiskt utlopp för reaktionen och spänningen går över. Denna ångest är en nödvändig del av våra liv.

Vid sjuklig ångest är alarmsystemet överkänsligt och utlöses utan att det finns ett hot eller fara.

Det finns däremot ingen klar gräns mellan vad som är vanlig eller sjuklig ångest. Känslor av spänning, ängslan, oro, skräck och panik kan övergå i varandra.

Det är viktigt att veta att ångest är ofarligt. Man blir varken tokig eller dör utav den. Ångesten går över så småningom, även om det inte alltid känns så.

 

Vanlig ångest

Vanlig ångest råkar vi alla ut för under livet, men då finns det en uppenbar orsak till ångesten. Den ångesten kan komma om någon nära släkting dör, vid en olycka eller en skilsmässa. Det kan också handla om mer vardagsnära saker som ångest inför ett föredrag eller en anställningsintervju. Även om det är jobbigt finns det i de här fallen en orsak till varför man mår dåligt.

 

Sjuklig ångest

Vid sjuklig ångest upplever man samma känslor av spänning, oro eller panik som vid den vanliga ångesten, men man vet inte varför, det finns ingen orsak att peka på. Det gör den sjukliga ångesten mycket svårare att både uthärda och bearbeta. Den ångesten för med sig känslor av hjälplöshet och uppgivenhet vilket i sin tur leder till mer ångest. Och den ångesten i sig leder till ännu mer ångest.

 eyes 3.jpg 

I vissa fall är ångesten primär, d.v.s. den följer inte på någon annan störning. Man talar då om ångestsyndrom.

Man särskiljer idag två former av störningar där ångest är det mest framträdande symtomet.

Vi paniksyndrom kommer oftast ångesten som en blixt från klar himmel, plötligt och utan förvarning. Hjärtklappning, känslan av att inte få luft, yrsel,dödsångest och svettningar är vanliga symtom. Det kan hända att en panikattack blir så dramatisk och skräckuppfyld att den drabbade förs till akuten p.g.a. misstanke av någon kroppslig sjukdom.

 

Panikångest är ett tydligt exempel på ärftliga faktorer, biokemi och psykologi kan samspela.

Numera vet man att det är ett noradrenalinhaltigt centrum i hjärnan som överreagerar.

Vissa antidepressiva medel kan stabilisera och minska reaktionsbenägenheten i hjärnan. Även ångestdämpande medel s.k. benzodiazepiner ar en dämpande effekt på panikångest.

Även psykoterapi kan vara värdefull, då ev. bakomliggande orsaker kan medvetandegöras och där man försöker minska förutsättningarna för nya ångestgenombrott. Man försöker upptäcka och bearbeta de bakomliggande konflikterna.

Vad du kan göra själv;

  • Skaffa dig kunskap.
  • Respektera och reflektera över dina känslor.
  • Berätta om din ångest.
  • Undvik negativ stress.
  • Det är viktigt att sova ordentligt.
  • Öva dig att slappna av.
  • Rör på dig.
  • Undvik alkohol.
  • Dra ner på koffein och nikotin.

 

En annan ångestsjukdom kallas generaliserat ångestsyndrom GAD. Då är ångesten mer långdragen och kretsar mycket kring oro för olika livssituationer.

För att diagnosen ska ställas ska man ha långvariga besvär som gör det svårt att sköta ett arbete, fungera socialt och att fungera i familjelivet.

Generaliserat ångestsyndrom börjar oftast under barndomen eller tonåren och till skillnad från andra ångestsyndrom verkar den öka med stigande ålder.

Ofta upplever man att man är mer eller mindre konstant ängslig, osäker, okoncentrerad, rastlös, pessimistisk, spänd, stresskänslig, blir lätt uttröttad och är lättretlig. Den sjuke har ofta dålig sömn och oroar sig på ett överdrivet sätt för stort som smått.   

Vid GAD har ångestdämpande medel visat sig vara av värde. Men tyvärr är det en stor risk för tillvänjning och missbruk, därför bör man vara försiktig med denna typ av läkemedel.

Vad du kan göra själv;

  • Kontakta stödorganisationerna. Information om generaliserat ångestsyndrom och hur det behandlas kan vara ett första steg till att söka hjälp. Det kan också vara ett stöd för att själv börja konfrontera problemet.
  • Liksom vid annan ångest kan ändrad livsstil, som att sova regelbundet, minska kaffe- och nikotinkonsumtionen, regelbunden motion och avslappningsövningar ha goda effekter även vid generaliserat ångestsyndrom.

 

Till gruppen ångestsyndrom hör även fobier, tvångshandlingar och posttraumatiskt stressynndrom.

 

Söka vård kan du göra genom;

  • Psykiatrisk akutvård vuxen
  • Psykiatrisk vård
  • Vårdcentral
  • Vårdguiden på telefon
    08-320 100
  •  

    Stöd kan du få genom;

  • Ångestsyndromsällskapet, Svenska
  • Jourhavande kompis
  • Jourhavande medmänniska
  • Jourhavande präst
  • BRIS - Barnens Rätt i Samhället
  • Fountainhouse - Stiftelse öppnen för alla med psykisk ohälsa
  • SPS - Panikångest och Social Fobi 
  • RSMH Riksförbundet för Mental och Social Hälsa
  • Att läsa;

  • Fråga BUP
  • Kuling / Att leva med en psykiskt sjuk förälder
  • Phir / Psykisk hälsa informationsregister
  • Rädda Barnen / Föräldratelefonen och föräldramejlen
  • 1177.se / Ångest
  •  

    Anmäl
    2009-01-21 11:33 #1 av: [aspie]

    Åhhh, vilken jättebra artikel kerstin, TACK! Skrattande

    Tänkte lite på alla dessa olika former av ångest. Jag har ju har ju råkat ut för alla varianter själv.

    Men vilken ångest känns egentligen värst???? Obestämd

    Som jag minns det så var panikångesten värre an alla andra ångestdiagnoser jag har konstigt nog. Men å andra sidan så är alla ångestdiagnoser riktigt hemska och inget jag önskar någon annan människa. Det är som ett helvete att leva med. Gråter

    Anmäl
    2009-01-21 14:52 #2 av: Jea59

    "Den är ofarlig, man blir inte tokig eller dör av den"

    Så känns det inte när man har fullt ös, hur många gånger man än har läst det eller fått det sagt.

    Bra artikel värd att läsas många gånger.

    Anmäl
    2009-01-21 15:01 #3 av: [aspie]

    #2

    Precis. det känns verkligen inte ofarligt. När jag får mina attacker så är jag nästan säker på att jag är döende eller ska hamna på hispan inlåst och fastbunden

    Anmäl
    2009-01-21 15:08 #4 av: kerstinjo

    # 2 Jag vet, det är lätt att säga att ångesten är ofarlig. Men vore det så enkelt skulle ångest knappast kallas för sjukdom.

     

    Anmäl
    2009-01-21 15:08 #5 av: Jea59

    #3

    Tack "skrattar" det va så igenkännande.

    Anmäl
    2009-01-21 15:12 #6 av: [aspie]

    #3 he he Skrattande

    Anmäl
    2009-01-21 15:15 #7 av: Jea59

    #4

    Nej jag tog inte orden så blodigt, utan menar mer hur man själv tänker o reagerar.

    Jag kan läsa orden 1000ggr jag har läst dom förr, men mitt under en attack, ja då är orden bortblåsta.

    Hjärnan har ju ett minne, vad tog det minnet vägen då? Ja jag undrar över min hjärna ibland.

     

    Anmäl
    2009-01-21 15:18 #8 av: [aspie]

    #7

    Hjärna skriver du, vad är det Obestämd Tungan ute

    Anmäl
    2009-01-21 15:31 #9 av: kerstinjo

    # 8 Det kan du hitta på nätet om du söker. Glad

    Anmäl
    2009-01-21 17:39 #10 av: Jea59

    Ja jag får nog söka efter den på nätet det är väl där den har hamnatSkrattande

    Anmäl
    2009-01-21 18:29 #11 av: isa

    Jättebra artikel! Jag undrar också varför hjärnan så lätt kommer ihåg hur den ska reagera under en panikångetsattack, men den kan inte komma ihåg att man i normala fall vet att man inte ska dö under en panikattack!

    Varför kommer den ihåg det negativa och inte det positiva? Håller med er om att nästan allt man har fått lära sig är som bortblåst när man har en kraftig panikångestattack!

     

     

     

    Anmäl
    2009-01-21 23:28 #12 av: Rocktjejen

    Tack för en kanon bra artikel Kerstinjo!

    Ja är det någon som vet vart det säljs prima hjärnor för här e en till som behöver en fungerande sådanFlörtTungan ute

     

     

    Anmäl
    2009-01-22 00:11 #13 av: kerstinjo

    # 12 Blocket kanske? Obestämd

    Anmäl
    2009-01-22 06:57 #14 av: flikkan77

    Tycker ångesten som kommer utan anledning och sitter kvar hela dagen är värst. Panikattacker kan jag oftast uthärda.

    Anmäl
    2009-02-16 20:12 #15 av: berholten

    Vad kan en person i omgivningen göra?
    Om personen redan får hjälp och redan äter tabletter varje dag, men endå andas konstigt eller klämmer på halsen som han beskriver tät?

    Det är jätte svårt för mig att veta vad jag ska göra...
    Det jag gör nu är att försöka få han att tänka på annat, t.ex spela kort eller gå ut och gå en promenad, men det är inte alltid det hjälper...
    Eller gör jag helt fel?

    Anmäl
    2009-02-17 13:05 #16 av: Jea59

    #15

    Just det där klämma på halsen tycka att den är tät, lite sväljsvårigheter, ångest, panikångest kan också uppstå av sköldkörtelrubbning, jag tycker man ska kolla sånt, så har man iallafall kört uteslutningsmetoden

    Anmäl
    2009-02-17 13:41 #17 av: Citronmeliss

    "Halsfenomenet" har jag kännt av i två dagar nu.

    Det är så påtagligt att det är i det närmaste omöjligt att "tänka" bort det när det kommerSkrikandes

    Anmäl
    2009-02-17 15:57 #18 av: rolnor

    Ångest är ju känslor från det undermedvetna, dom vill berätta sin historia, får man hjälp att prata om sitt liv och uppväxt kan man få ord för känslorna och bli medveten om dom, kan vara skitjobbigt, men man ska respektera sina känslor, tack för en fin artikel, kanon!

    "Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

    Anmäl
    2009-07-10 00:32 #19 av: kerstinjo

    klart!

    Anmäl
    2009-07-10 10:07 #20 av: [aspie]

    Kom på inatt att jag har väldigt svårt att glömma bort oförätter människor gjort mot mig eller min dotter eller mina hundar.

    Jag" kan" förlåta, men kan inte glömma. Det sitter som ljupa taggar i själen och jag kan älta dessa om och om igen när de dyker upp i minnet. Saker som hänt i barndomen ända fram till dagen nu.

    Visst är det knäppt att man minns så dåliga saker så bra och inte de glada stunderna på samma sätt.

    Det kanske inte är så konstigt att man mår så dåligt egentligen.Skulle med glädje bara släppa dålliga minnen men vet inte hur jag ska bära mig åt.

    Kerstin, vad är det som är klart i inlägg #19?

    Anmäl
    2010-01-29 16:28 #21 av: isa

    puttar upp denna ( till mig själv ) Jag behöver läsa detta nu, då ångesten kommer som ett brev på posten, när ett skov av smärta verkar klinga av - ja - då kommer ångesten istället.....Jag ser det som ett tecken att jag mår bättre.Obestämd

    Anmäl
    2010-01-29 18:18 #22 av: kerstinjo

    Ja vissa saker kanske behöver puttas upp. Särskilt med tanke på att vi har många nya medlemmar.

    Jag tror att alla människor drabbas av ångest mellan varven. Men det är nog inte alltid att de kan sätta ordet "ångest" på sina känslor. Livet är inte en dans i solsken. Vi drabbas alla av nedgångar och svårigheter, men ändå vill gemene man inte erkänna sin ångest.

    Jag tror inte att vi kan gå igenom livet utan att drabbas av någon slags ångest.

    Jag tror att m.a.o. att alla människor någon gång drabbas av ångest. Men det är ett tabubelagt ämne, något som man inte pratar om.

    Vad är vi/du/jag rädda för?

    Kanske rädda för att inte vara som "alla andra"? Men du/jag/vi är som alla andra. Vi kanske bara kan sätta ord på våra svårigheter-ångest.

    Därför är vi tuffa, starka och modiga. Vi vågar vi kan!

    Anmäl
    2010-01-29 19:13 #23 av: Lyan

    #20 Precis samma för mig! Jag kan älta saker om och om och om igen. Flera år efter kan jag fortfarande må jättedåligt för saker jag sagt eller gjort! Det kan vara sådana löjliga saker som att jag missade att hälsa på någon en gång för över tio år sedan! Fan, nu börjar jag ju tänka på det igen :-(

    Vänliga hälsningar Emmy
    *Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
    Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

    Anmäl

    Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.