Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
Psykiatri-fakta

Hur sover du?

2008-10-02 06:42 #0 av: David

Att sova bra är för många av oss förknippat med god hälsa. Men vad sömnen bidrar till vet man inte exakt. Att sömnen behövs för återhämtning och uppbyggnad av flera funktioner i kroppen är i alla fall klarlagt.

Effekterna av sömnbrist och sömnstörningar är studerade lite mer i detalj. Trötthet och koncentrationssvårigheter är välkända effekter. Att sova dåligt en längre period påverkar immunförsvaret och ökar risken för att bli sjuk.

De flesta sover dåligt iblandVäldigt obekväm säng!

Ofta blir man stressad i onödan av någon natts dålig sömn. Normalt tar man igen det nästa natt genom att sova djupare. Man behöver alltså inte "sova ikapp" de timmar man missat, utan en god och bra natts sömn dagen efter räcker för att bli återställd.

Men oron inför att på nytt inte kunna sova ökar stressnivån, vilket gör att det tar längre tid att somna. Dessutom kan sömndjupet störas. Ytligare sömn ger högre nivå av stresshormoner.

Vi sover sämre en natt, och oroar oss sedan inför nästa natts sömn, vilket ökar stresshormonnivån ytterliggare. Så kan man vara inne i en ond cirkel.

Eftersom dålig sömn under en lång tid påverkas din hälsa på olika sätt, är det viktigt att ta problemen på allvar och söka läkare för utredning.

Vanligen räknar man fyra stadier av sömndjup

Stadium 1 befinner vi oss i gränslandet mellan sömn och vakenhet. I stadium 2 har vi nått en stabil sömn. Efter 10-20 minuter i denna fas går vi ner i stadium 3 och 4, den så kallade djupsömnen. Djupsömnen är läkande - nu sker det mesta av återhämtningen och insöndringen av en rad viktiga hormoner.

Sedan blir sömnen ytligare och vi går upp till stadium 2 och 1 igen, då drömsömnen eller REM-sömningen inträder. REM, Rapid Eye Movment, har fått sitt namn av att ögonrörelserna ökar tydligt i denna fas. Sådana cykler med alla fyra stadier har vi 3-4 gånger per natt. För varje omgång minskar djupsömnen något. Vi sover bäst i början av natten, oavsett när vi lägger oss. Sömnen före midnatt är alltså inte mer värdefull än den efter.

"Tillsammans med mina kläder lägger jag dagens bekymmer"

Några råd till en bättre sömn

  • Ingen ansträngande motion ett par timmar före sängdags. Varva ner, ät inte för mycket, drick eventuellt lite varm mjölk.
  • Mörkt och svalt i sovrummet. Öronproppar kan vara bra vid störande ljud.
  • Se till att sängen är bra och sovrummet inbjudande, helst i milda färger.
  • Undvik tobak, kaffe, te och Coca-Cola - det stör sömnen.
  • Se till att vistas i dagsljus minst en halvtimme per dag för att ställa din biologiska klocka rätt
  • Undvik tuppluren under dagen. Då kan dålig sömn ytterliggare försämras.
  • Lär dig bra avslappningsövningar

En enstaka natts dålig sömn är ingen katastrof. Om du kan, se den som ett tillfälle att umgås med dig själv, för reflektion och eftertanke. Gläd dig åt att du kommer att sova mycket bättre nästa natt!

Hur har du sovit i natt? Diskutera!

Det finns sedan tidigare också en artikel med små sömntips.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2008-10-02 06:49 #1 av: David

Undra varför jag skrev just denna artikel nu? Kl 04.42... Någon som kan gissa?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2008-10-02 08:14 #2 av: [aspie]

Skön säng, he he he. Kan man köpa den på IKEA? Skrattande

Anmäl
2008-10-02 09:20 #3 av: Tatsja

#1 troligen för att du har svårt att sova. Eller hur?

Jag har ju ett problem, är både nattuggla och morgonpigg. är en sådan som vissa skulle vilja strypa på morgonen. Vaknar med ett leende. Godmorgon, godmorgon, dags att gå upp, kvirrelikvitt. Det är jag på mornarna. Går upp direkt när jag vaknar. Kan inte ligga och dra mig. Somna om är lönlöst. Tur vi alla är olika

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anmäl
2008-10-02 14:30 #4 av: jagkan

#3

Min man vaknar också tidigt och oförskämt pigg, medans jag vaknar vid 08.30 som en sombie, vet inte vad varför eller hur....

Då brukar han kvittrande fråga vad vi ska laga för mat och ang. dagens planer...och jag bara skakar på huvudet.

Jag sover normalt bra och älskar min säng.

När jag inte kan sova brukar jag koncentrera mej på att anda djupa andetag och det gör mej normalt avslappnad så jag kan somna in.

Dricker också en stor kopp lind te varje kväll det är väldigt lugnande (får inte innehålla riktigt te).

Anmäl
2008-10-03 01:46 #5 av: Rocktjejen

Jag har sovit dåligt under våren och sommaren sen så vaknar jag flera ggr under natten så när man ska gå upp på morgonen så är jag som en zombie och kroppen är inte med mig.

Annars är jag en kvälls människa och hatar tidiga morgonar.

Anmäl
2008-10-03 01:48 #6 av: David

#2. Alldeles riktigt. Ingvar Kamprad ringde i morse och ville ha ritningen Skrattande

#3. Undra hur du kunde gissa det. Hade absolut inget att göra, förutom att städa, och det ville jag inte, så då skrev jag en artikel om det första jag kom att tänka på... sömnproblem!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2008-10-03 09:21 #7 av: Tatsja

#6 Lättare att skriva om det istället för att ta dammsugaren. Grannarna brukar inte gilla det. Saknar ibland min lägenhet i Glasbruket. Där kunde jag städa vilken tid på dygnet som helst. Hur hög musik som helst och tvättmaskin med torktumlare i badrummet. Men jag var tvungen att försöka ta mig därifrån. mordhot.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anmäl
2008-10-03 10:10 #8 av: [aspie]

#6

Tror den där sängen skulle passa fint hemma hos mig, och så kan man ju ha den till fina nattgäster Dancing

Kanon att Kamprad ville ha ritningarnaSkrattandeFlört

Anmäl
2008-10-17 00:43 #9 av: ritblocket

Asså det är rätt mysko för det kvittar om jag sover 2,5,8 eller 15 timmar på en natt. Jag är lika pigg/trött på dagen vilket som! Bara lite tröttare när jag vaknar om jag sovit mindre. Helmysko! Och ibland jag kan faktist vara mer seg på morronen om jag sovit 12 timmar natten innan än typ 7 timmar.

 

Anmäl
2008-10-17 01:23 #10 av: Zaphix

Jag sover ruskigt dåligt på natten, vaknar en massa gånger. Och mina gerbiler stör mig.. Kan inte ha öronproppar heller, lite klaustrofobi.

Anmäl
2008-10-17 10:56 #11 av: kerstinjo

Sover som en stock och vaknar med ett hopp. Ur sängen alltså.

Ligga och dra sig? Hu, nej, jag är ur sängen innan jag har hunnit fatta att jag är vaken.

Gud nåde den som skulle komma på den dumma tanken att ge mig kaffe på sängen.Skäms

Anmäl
2008-10-20 05:27 #12 av: Ijin

Till hör en generation av grovt varierande sov tider och sov längd;) Kan bestämma själv ungefär:p

Anmäl
2008-11-20 01:33 #13 av: [Tassy]

På morgonen är jag mer död än levande Obestämd snoozar minst en timme, släpar mig med stor möda ur sängen, helst ner på golvet och kasa runt som en ål i ca en kvart innan medvetandet hinner i kapp och säger åt mig att resa mig upp, då oftast för att krasha tillbaka i sängen och sova några timmar till.


Anmäl
2008-11-20 09:27 #14 av: Yuki

Kan inte sova mer än 4-5 timmar, och jag är ändå tonåring...

Och visst blir jag trött av det, även om jag är rätt van nu. I skolan kan jag ibland halvsova medan jag arbetar, som i en dvala, och ändå kan jag inte sova mer än några timmar.

Och ibland är det ju tur att man har en bänkkamrat bredvid sig som petar till en och behöver hjälp...

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.