Annons:
Etikettbehandling
Läst 28808 ggr
David
2009-07-31 17:19

Vilka mediciner äter du?

Min lilla lista ser ut såhär;

  • Lamotrigin, 400 mg x 1 (stämningsstabiliserande)
  • Xanor 1 mg x 3 (ångest/oro/lugnande)
  • Stesolid 5 mg x 3 (ångest/oro/lugnande)
  • Stilnoct 10 mg x 1 vid behov (för "sova gott")

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-07-31 17:20
#1

Gillar inte Stilnoct, eller någon sömnmedicin, känner mig superdåsig dagen efter, så jag undviker dem i största möjliga mån. Var länge sedan jag använde dem faktiskt, men jag får de utskrivna hela tiden.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Loucar
2009-07-31 17:35
#2

Själv äter jag bara blodtrycksmedicin amlopidin

Men dottern äter Concerta och Abilify bägge för att stabilisera henne.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Emelie-E
2009-07-31 19:36
#3

Jag äter bara fluoxetin, 20mg om dagen.

Saga85
2009-07-31 19:43
#4

40 mg Citalopram och 60 mg Mianserin, det är vad jag ska ta iaf. Sedan slarvar jag rejält.

Aviendha
2009-07-31 20:02
#5

Citalopram 40mg (antidepp av SSRI typ)
Atarax 25mg vid behov mot ångest/oro
Zopiklon 5mg Insomningstablett

David
2009-07-31 20:05
#6

Känner mig lite övermedicinerad när jag läser vad ni andra äter.

Kom igen, någon måste ha mer mediciner och högre doser än jag? Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Loucar
2009-07-31 20:12
#7

Man får så mkt mediciner som man har behov av. Kan trösta dig med att min brorsdotter har högre doser o fler mediciner än du. Alla kanske inte vill lämna ut sig genom att skriva vad de äter Glad.

Min dotter äter 1 mg av abilify och 36 mg av concerta glömde skriva det ovan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[aspie]
2009-07-31 20:26
#8

Zopiklon blir du inte dåsig av DavidFlört

Jag tar

  • Fluanxol för ångest/oro/lugnande

  • Xanor för ångest/oro/lugnande vid behov

  • Sobril för ångest/oro/lugnande vid behov

  • Atarax för ångest/oro/lugnande/klåda till natten och vid behov

  • Zopiklon till natten för sömnen

  • Omega 3 efter läkares ordination

  • Bricanyl och pulmicort för astma vid behov

Samt lite till som är ointressant

David
2009-07-31 20:30
#9

haha, tycker du inte att man blir dåsig? Beror väl på vad man menar med dåsig, kanske ett bättre uttryck är totalt borta dagen efter.

Som om mina hjärnceller tar en extra dags semester efteråt. Glad

Känns som jag provat de flesta sömntabletterna, men nix, samma bieffekter. Så nu sover jag utan. Kan ta en extra Xanor + Stesolid innan jag lägger mig, fungerar bättre och ger inte alls samma hang-over.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-07-31 20:32
#10

Blir du utslagen av Zopicklon? Det blir jag av all annan sömnmedicin men inte denna och det bör man inte heller bli säger läkaren

Loucar
2009-07-31 20:34
#11

David du kanske skulle be o få prova Abilify som stabiliserande sen min dotter fick den medicinen behöver hon varken insomnings eller sömntabletter. Hon hade lamotrigin tidigare men fick en allergisk reaktion o fick därför byta, efter det fick jag ett nytt barn o jag njuter varje minut.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

David
2009-07-31 20:34
#12

Jepp, det låter jättekonstigt egentligen, för precis som du säger ska man inte bli det. Men av någon konstig anledning så blir jag helt utslagen dagen efter också.

Verkar som jag inte tål sömnmedicin. När jag vaknar så är det som om jag varit ute och blivit askalas innan jag kommit hem.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

lakrits69
2009-07-31 20:35
#13

Hej!

Hur länge har du tagit så mycket medicin?

Har din läkare koll på din lever och njurar?

Jag tar själv ardinex vid migrän, zolpidem för att somna och har testat sertralin i 5 veckor mot depression och ångest!

Har också självmedicinerat mig med alkohol för att kunna slappna av bland männsikor.

Tyvärr försvinner inte ångesten av sertralin…du använder stesolid… hur fungerar det? Hur känner du dig?

/ En orolig själ

Annons:
Saga85
2009-07-31 20:36
#14

Är inte fem veckor lite väl kort tid? Varför inte längre än så?

David
2009-07-31 20:39
#15

#13. Fem veckor låter väldigt kort tid, eftersom det är en långtidsverkande medicin. Oftast tar det 3-4 veckor innan man börjar märka av effekten…

Har ätit den här mängden ett bra tag. Ändå har de tagit bort en hel del, och bytt ut också ett gäng.

Stesolid fungerar bra för mig, men det är ett benzo-preparat som är beroendeframkallande. Ofta väger läkarna för- mot nackdelar. Ibland kanske måendet är så dåligt att det är "bättre" att eventuellt bli beroende om man blir att må bättre under medicineringen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[rolnor]
2009-07-31 22:14
#16

Har också tagit Imovan en tid för att kunna sova, tycker inte riktigt att hela jag vaknar dan efter, är halvt i dvala, känns ibland skönt, men livet passerar bara förbi…. Inatt var första gången på länge som jag sov utan Imovan och det är en himla skillnad, känner mej vaken ordentligt nu på dan. (Tog 10mg Stezolid istället)

Annars tar jag 30mg Zyprexa (hästdos) och 25mg Zoloft på dan.

HannaM
2009-07-31 22:41
#17

Atarax vid behov fast jag tar den sälan, ger inte så stor effekt. Hade läkarna fått välja hade jag ätit både centralstimulerande, antidepp och insomningsmedicin.

Bergspuman
2009-08-01 10:11
#18

Har ju inte fått medicin än, läkarbesök nu på måndag, men gissar att det blir den tidigare dosen jag hade fram till okt 2008: 10 mg Cipralex. Kommer nog att be om kanske 20-25 st sömntabletter, brukar behövas tills dess att medicinen tagit skruv. Jag har en mild en, Propavan, är lågmetaboliserare och lider inte av ångest, annat än den här lätta man får när deppen, obehandlad, florerar för fullt. Atarax var det någon läkare som skrev ut förut oxå, men tog bara nån enstaka, de kändes totalt likgiltiga. Sen käkar jag järntabletter, Hemofer 3 st om dagen (fick diagnos järnbrist i vintras), Ipren 600 mg vid behov vid mensvärk. Någon Panodil då o då om jag får ont i huvudet. Om ryggen knasar (gammalt diskbråck) blir det Voltaren 50 mg o en Alvedon i kombi.

isa
2009-08-01 12:00
#19
  • Dexofen 100 mg eller 50 mg vid smärta kombi med 1 alvedon vid behov.

  • Naproxen 500 mg kombi med 1 alvedon vid smärta

  • Bricanyl , Pulmicort ( lindrig astma )

  • bland i perioder Losec ( omeprazol )  20 mg eller 40 mg beroende på hur "illa det är"

  • Cerazette p-piller , endast i avsikt som hormontabletter för att lindra mensvärken något.

  • Stilnoct 5 mg vid behov. ( blir inte seg dagen efter )

Angående värktabletter har jag provat det mesta, har känt mig som en försökskanin då inget hjälper mot de värsta smärtorna.

Angående lugnande, ångestdämpande, antideppressiva medel så vill jag kämpa på utan dom. Alkohol dricker jag aldrig.

flikkan77
2009-08-01 12:28
#20
  • seroquel 300 mg på kvällen
  • buspiron 10+5+10 mg
  • theralen 0.5 ml vid behov

Sen äter jag b-vitamin på min sjuksköterskas inrådan också tar jag p-spruta var tredje månad.

Skulle vilja ha stesolid eller liknande att ta bid behov men får det inte utskrivet och jag vet inte varför… Nu får jag låna tabletter av min man istället.

"You just have to belive…"

Annons:
[YlvaP]
2009-08-01 14:35
#21

Laomtrigin 50 mg
Risperidal 1,5 mg
Atarax 25-50 mg vid behov

David
2009-08-01 15:42
#22

 …… ska kika. Isåfall skickar jag ett pm.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[rolnor]
2009-08-01 16:19
#23

#21 Du får inte "restless legs" av Risperdalen? Det fick jag, helt vidrigt jobbigt…

Loucar
2009-08-01 16:28
#24

flikka du har inte funderat på att sluta med p-sprutan den kan ha många negativa effekter både fysiskt o psykiskt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[YlvaP]
2009-08-01 16:48
#25

#23 Vad är restlegs? Det enda jag märker av är mitt låga blodtryck som blir lägre. Och när jag får morfin.

LenaR
2009-08-01 16:50
#26

Jag är nere på två mediciner: Sertralin dagligen, och Propavan vid behov.

Tar jag Propavan måste jag ta den rätt tidigt på kvällen, och räkna med att sova 9-10 timmar, annars kommer jag inte ur sängen på morgonen. Men jag gillar verkligen propavan. Jag drömmer hela romaner på den!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-08-01 16:52
#27

#26. Vad skönt det låter att drömma romaner, hoppas det är trevliga sådana! :)

Jag gillade inte Propavan heller. Det är något med mig och sömnmediciner. Kanske inte tål dem? Samma med Theralen. Känner mig helt knockad av dem.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
flikkan77
2009-08-01 18:06
#28

#22 Det hade varit jättesnällt!

#24 Att börja med p-spruta är det bästa som hänt mig… nästan. Flört Har inte märkt något varken psykiskt eller fysiskt problem med dem.

"You just have to belive…"

[rolnor]
2009-08-01 19:19
#29

restless legs syndrome (RLS), att det kryper i benen och man måste hela tiden "trampa", jättejobbigt, tror dock att du tar en såpass låg dos att det inte är nån fara. YlvaP.

[YlvaP]
2009-08-01 19:22
#30

Jaha okej. Jo jag har faktiskt känt av det lite.

flikkan77
2009-08-01 19:24
#31

Jag får lite RLS av min buspiron. Dock bara på kvällen och inte varje kväll. Lider lite med dem som har det jämt.

"You just have to belive…"

lakrits69
2009-08-01 20:07
#32

Jag är inne nu på min 6 vecka med sertralin och ska fortsätta till nästa läkarbesök som är om några veckor.

När jag har surfat runt skriver många att de märker effekt efter 1-4 veckor! Visst jag har blivit piggare så pigg att jag har sömn problem hela tiden nu! Innan hade jag bara ibland!

Jag vill bli av med ångesten! Jag behöver inget uppiggande utan lugnande!!

Jag lider av restless hjärna!Skrikandes

Läste en tråd om melatonin, ett kroppsligt hormon som man kan få som medicin som gör att man blir lugnare. Någon som har testat detta?

Under en tio års period har jag också vid olika tillfällen tagit propavan, stilnoct och atarax och jag har upplevt dem lite olika, ibland har man blivit lugn  och ibland blir man helt däckad, lite jobbigt att man aldrig vet om de fungerar på ett bra sätt!

Chestnut
2009-08-01 20:18
#33

Jag har alvedon/pamol och citodon som vid behovs medicin. Brukar bli runt 2,5-4 g alvedon/pamol och 0-2*500/30 mg citodon per dygn.

Med vänliga hälsningar
Chess

Saga85
2009-08-01 20:21
#34

#32 Ah, jag tolkade det som att du testade i 5 veckor och sen la av Skäms

Det kan ju ta tid innan man hittar rätt dos samt medicin. För mig tog det ett halvår innan jag märkte av en riktig skillnad. Iof så känns det ofta som om ångesten finns kvar, men att den inte riktigt kan ta sig ut. Det bara bubblar och trycker på. Jag antar att det har med medicinen att göra, att man trubbas av. Men vet inte. Jag borde lära mig att ställa mer frågor till läkaren Obestämd

Annons:
lakrits69
2009-08-01 20:37
#35

Precis! Bubblande ångest som man inte blir av med!

Vad är det som är positivt med sertralin för dig? #34

Saga85
2009-08-01 20:56
#36

#35 Jag äter inte sertralin, utan Citalopram. Även Mianserin, men jag är inte säker på om det är ett SSRI-preparat eller ej (…bra koll man har…). Det positiva med är ju att jag har ett jämnare humör, och inte längre får de där apatiska eller hysteriska anfallen. Det gör ju att jag faktiskt kan umgås med folk ibland. Samtidigt ligger det där och bubblar, som en kliande känsla man inte kan bli av med hur man än försöker och river.

lakrits69
2009-08-01 21:03
#37

Att humöret går upp och ner är väl ganska "normalt"!? Hur eller när vet man när det är avvikande?

Hur är du när du är apatisk och hysterisk?

Saga85
2009-08-01 21:06
#38

Jo, det är klart humör går upp och ner. Men när de enda sinnesstämningar man har är antingen att sitta i en stol och stirra in i en vägg eller att sitta i samma stol och bara gråta, slita av sig håret (och alla andra dumma saker..) och skrika hysteriskt så är det inte helt "normalt".

lakrits69
2009-08-01 21:37
#39

Det är möjligt att jag hade agerat så om jag hade växt upp under andra förhållande…vi…allt är ganska komplicerat.

De enda studier som man kan analysera vad som är genetiskt och vad som är socilat arv är tvillingstudier, framför allt de som har adopterats bort till olika familjer!

Spontant tänker jag när jag läser om ditt agerande att varför jag inte gör så är att jag har en spärr eller att jag är extremt hårt uppfostrad och det beteende hade aldrig min mor accepterat.

Men känslomässigt känner jag som dig inombords, jag nästan exploderar!

PÅ 70-talet pratade man mycket om primalskriket, att man skulle frigöras från sin ångest. Det låter nästan som du gör detta instinktivt Flört Skit att det inte funkar!

Saga85
2009-08-01 22:03
#40

Jag skrek mest in i kudden eller munnen fastbiten i armen för jag var rädd att någon av grannarna skulle höra mig, man kanske borde testa att skrika rätt ut och inte bry sig Flört

Loucar
2009-08-01 22:16
#41

Min dotter tar ett bad när hon känner sig deppig eller arg, sen ligger hon där o tänker o funderar o sen kommer hon o vill prata.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[rolnor]
2009-08-02 00:04
#42

Fick ett råd att gå ut i skogen nånstans och sträcka armarna mot himlen och skriiiiika så högt man kan, jag har testat detta hemma (jag bor avsides i villa) och det känns helskönt!!

Zaphix
2009-08-02 01:22
#43

Jag äter:

  • Venlafaxin (vågar inte trappa ned..)
  • Voxra

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bromelia
2009-08-03 19:59
#44
  • naproxen
  • tryptizol
  • lyrica
  • ventolin
  • becotid
  • stilnoct
indaa
2009-08-05 01:44
#45

jag tar bara Sertralin 50 mg  och propavan vid behov (dock behöver jag egentligen varje natt, men eftersom att propavan inte funkar för mej tar jag dom inte, o min läkare vägrar skriva ut något annat.) Skulle egentligen behöva ångestdämpande, tex Sobril som jag hade förut.. men de vägrar dom också, mina panikattackaer går helt överstyr. Men jag förstår inte riktigt varför dom inte vill skriva ut nånting åt mej. Jag har stora problem att klara av vardagen

LenaR
2009-08-05 02:08
#46

Vad tycker de att du ska göra i stället? Har du inte fått några goda råd för att hantera ångesten?

Jag trodde David hade en artikel om att "andas i fyrkant" men den är kanske inne på Ångestsjukdomar? Läsvärd i vilket fall!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

indaa
2009-08-05 02:11
#47

jo jag har fått de dära "andas i fyrkant" tipset av min läkare, men asså.. men jag kan ändå inte hantera min panikattackar :/

LenaR
2009-08-05 02:22
#48

Konstigt iaf att du inte får någon motivering tycker jag.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
David
2009-08-05 03:06
#49

#47. Det krävs väldig övning på det här med andningen innan man själv klarar att häva en panikångestattack. Jag vet inte hur många år jag övat, och jag har fortfarande attacker som jag inte kan häva, även om jag lyckas oftast.

Ett tips är att öva på en andningsteknik som fungerar för dig när du är fri från ångestattacker. Öva, öva och öva. Låter som en gammal lärare ifrån någon hemsk skola, men jag tror mycket på andningen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[krufix]
2009-08-18 17:21
#50

* Zoloft 50 mg (Antideprissiv)
* Concerta 56 mg (För ADD)

Sen MASSVIS med vitaminer, p-piller, kosttillskott. Och snus..

lakrits69
2009-08-19 11:10
#51

# 47 Indaa! Jag har samma problematik som du!

Jag har tagit Sertralin 50 mg men fick så svårt att sova, var tvungen att ta Stilnoct varje kväll men vaknade efter 4 timmar och när jag tog propavan var jag som en zombie dagen efter. Nu har jag gått ned till 25 mg Sertralin och tvingar mig upp kl 7 på morgonen och somnar av mig själv mellan kl 12-01 så jag är ganska nöjd med det! Men det har tagit sin tid, ca 2 veckor efter nedtrappningen.

Men jag resonerar som du, att det är ångesten/panikattackerna jag vill ha hjälp med. Bad om stesolid av läkaren men fick nej, han tyckte att jag skulle prata med kuratorn på vårdcentralen för att lära mig att hantera ångestattackena.

Det är väl OK men finns det inget KBT program via vårdcentralen ? måste man gå till en privatklinik? Det har jag inte råd med! Hur gör man för att få terapi via sjukvården?

Indaa! Vad händer med dig när du får panikattack?

Sedan använder jag minipiller cerasetta för att rikliga blödningar och sedan jag började med sertralin har jag haft mens 2 ggr, tidigare hade jag ingen alls. Är det fler med samma erfarenhet?

/ En orolig själ!

isa
2009-08-19 14:19
#52

#44 Tycker du Lyrica är fungerar bra? Tar du dem för smärtor? Jag har fått det utskrivet, men vågar inte prova dom.

Bromelia
2009-08-19 23:59
#53

#52 ja jag tar dem för smärtor, har en kombination av lyrica och tryptizol och för mig har de funkat kanon bra. har inte kännt av något särskilt med biverkningar heller.

imilija
2009-08-20 02:16
#54

jag smaskar i mig..

-sertralin

- mirtazapin 

- propavan (vid behov)

- oxascand (vid behov)

David
2009-08-20 07:46
#55

Tack för att så många vill dela med sig av vad ni har för mediciner!

Måste fråga, är det någon mer än jag som fått de här vanliga "vid behövsmedicinerna", som benzo-preparaten, utskrivna att ta regelbundet, även när jag känner att de inte behövs, för att ligga på en stabil nivå och inte pendla upp och ner med ångesten?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Rajamaja
2009-08-22 21:59
#56

Jag äter regelbundet dessa:

* Cipralex 10 mg 1 tabl. om dagen (ångest/depression)

* Xanor Depot 0.5 mg 2 tabl. om dagen (avslappnande/mot värk)

Ska be att få höja dosen av Xanor Depot för att se om den ger bättre effekt. Känner inget av den alls. För låg dos för min del. Eller så är det fel typ av medicin för min typ av värk.

Något jag märker av medicineringen är att jag blir fumlig och tappar lite kroppskontroll då och då. Tappar balansen och slår mig väldigt ofta. Detta ska jag nämna för min läkare vid nästa besök. Har även lite svårt att behålla fokus när jag kör bil bla.

David
2009-08-23 08:34
#57

#56. Om du äter Xanor för värken så tror jag att Stesolid är bättre för just den muskelrelaxerande biten. Men det borde nog din läkare ha koll på, alla mediciner fungerar ju olika för alla människor.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Rajamaja
2009-08-23 12:31
#58

#57 Har ätit Stesolid förut och den verkade bra mot sömnproblemen jag hade, men är avråd att äta dem. Och jag uppgav detta men min läkare ville inte att jag skulle äta den medicinen alls.

Borde egentligen äta antiinflammatoriskt men tyvärr får jag magkatarr av dem så det går inte det heller. Så då måste jag ha nåtgot som går på det centrala nervsystemet. Och i mitt fall fungerar inte Xanor som jag önskat.

isa
2009-08-23 13:03
#59

#53 Ok. Men jag vågar nog inte prova dem  i alla fall. Jag provade Diklofenak förut, och de funkade bra mot den medelsvåra smärtan, men tyvärr gav de mig kraftigt ökad ångest. När jag slutade med Diklofenaken så försvann den där ångesten. Så det var sannolikt tabletterna.

Har fått ännu en ny sort nu som heter "Orudis" 100 mg.

Någon som ätit dem som smärtstillande?

Har inte vågat prova dom heller ännu………

David
2009-08-23 13:18
#60

#58. Jag är så knepig att jag läst medicinlistan på obligatoriska läkemedel i ambulans. Och där finns Stesolid med, både för ångest och även för muskelrelaxerande effekt.

Men såklart, Stesolid är beroendeframkallande (är iofs Xanor också). Undra vilket läkemedel som når cns (centrala nervsystemet) bäst när det gäller fysisk smärta, hmm…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2009-08-23 13:26
#61

Jag har haft Orudis som gel, mot mina kvarvarande smärtbesvär av diskbråcket. Den var helt OK. Iaf för mig. Sen körde jag lite stolpiller ett tag av samma Orudis, mot menssmärtorna eftersom jag har så känslig magslemhinna och fick magbesvär av de flesta smärtstillande.

Bromelia
2009-08-23 21:06
#62

#59 Har oxå haft diklofenak men jag föredrar naproxen de funkar bättre på mig.

Jag fick orudis utskrivet för många år sedan mot menssmärtor men tyvärr så är de orsaken till att jag har problem med magkatarr. men de kan ju funka jättebra på dig, alla är vi olika.

Annons:
indaa
2009-08-24 17:43
#63

har pratat med min läkare nu, ska få antingen Stilnoct, eller sobril :)

indaa
2009-08-24 17:44
#64

när ni får starkare mediciner som stilnoct, imovane, stesolid, xanor o sobril osv, får ni äta de hela tiden?

jag får bara äta de i perioder, några veckor åt gången.. för dom är beroendeframkallande.. :S

David
2009-08-24 21:07
#65

#64. Från början var det endast vid behov jag fick ta dem, de var väldigt restrektiva med att skriva ut dem. Men sedan längs med resan så fick jag Stesolid stående (när jag hade ApoDos), 3 gånger per dag, och när vi avslutade ApoDosen så stod det kvar den doseringen. Sedan lade en läkare till Xanor, och det blev 3 gånger dagligen där också. Och så har det varit länge.

Vi har provat att göra uppehåll några gånger, och det "verkar" som jag inte har något allvarligt beroende, men det vet man väl aldrig säkert förrän det är dags att sluta helt…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Rajamaja
2009-08-24 23:24
#66

#64 Imovane äter jag bara i nödfall om jag har långa perioder utan ordentlig sömn. Men de gör att man blir väldigt dåsig och fruktansvärt trött dagen efter. Man får lära sig att dosera lite på egen hand och får på så sätt bra och rätt effekt av dem.

Stesolid funkar bra för mig vid sömnproblem, men är något man egentligen bör vara sparsam med.

Xanor finns i 2 olika former, så som korttidsverkande (Xanor) och långtidsverkande (Xanor Depot) och jag äter den sistnämnda 2 ggr dagligen och ska så göra i ett år framöver. Detta är också ett beroendeframkallande medel och jag äter lägsta dosen och känner ingen effekt av dem just nu. Ska testa att öka dosen, men om inte det hjälper slutar jag med den.

indaa
2009-08-25 01:24
#67

okej.. i see :) tack för svaren!

Rajamaja
2009-08-25 10:23
#68

#67 Kan också tillägga att under den perioden jag åt Stesolid fick jag inga som helst biverkningar, ingen dåsighet eller trötthet mer än när medicinen hade sin verkan.

Kunde ta en sån tablett kring 21.30 på kvällen och var upp på benen 04.00 nästa morgon och satte mig i bilen till jobbet. Kände aldrig något av dem efteråt, där för tycker jag de är bättre än t ex. Imovane eller andra sömntabletter. För de har hos mig gett jobbiga biverkningar hela dagen efteråt som dåsighet, trötthet, svårt för att koncentrera mig osv.

Så Stesolid hurrar jag för egentligen med tanke på att jag inte har fått några biverkningar av dem. De ger även effekt redan inom 5-10 minuter.

Kunde även sluta ta dem utan några problem.

isa
2009-08-25 11:43
#69

#61

och

#62

Ok. jag läste det på bipackssedeln, att personer med magkatarr ( stod inte riktigt så, men de menade så. ) skall helst inte äta dem. Har min egen läkare glömt bort att jag haft magsår och magkatarr? Då vill jag inte äta dem heller.Vad trött jag blir på honom. Allt ska man behöva påminna dem om. Det är ju en fördel om han har min journal framför sig när jag ber om nya, bättre värktabletter. + han skriver alltid ut för svaga. Det känns inte som han tar min smärta på allvar. Tur att jag har kontakt med smärtkliniken, för de fattar i alla fall. Det är av dom som jag får de här morfinliknande preparaten.

Annons:
Bromelia
2009-08-26 20:44
#70

#69 oj ja det var verkligen tur att du kollade på det annars kunde det ju gått riktigt illa. Jag hade oxå kontakt med smärtkliniken i min närmsta stad men hade de fått bestämma hade jag fortfarande bara ätit panodil eftersom "jag är för ung för att ha så ont så att jag behöver starkare medicin" så jag har det lite tvärtom mot vad du har, min läkare förstår mig nämligen bättre än smärtkliniken. lustigt att det kan vara så olika.

har du provat voltaren?

Chrome
2009-08-26 20:52
#71

Lamotrigin 50-75 mg mot deppresion
Risperidon 3 mg mot mani och lite annat
Atarax 25 mg vid behov mot ångest

MVH Agnes

isa
2009-08-26 21:32
#72

#70 Voltaren hjälpte när jag var yngre mot menssmärtor. Men de hjälper inte mot Endometrios-smärtor tyvärr. Minns att de var bra, för dem blev jag inte trött och seg utav som man blir av morfinliknande preparat.

Kan de inte uppfinna ett bra smärtstillande medel som man inte blir trött och seg utav?

Eazyy
2009-12-12 19:54
#73

Sertralin, 50 mg
Atarax, 25 mg

EmmaG
2009-12-12 20:14
#74

Sertralin, 100 mg
Atarax, vid behov

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

sorgblot
2010-01-03 21:02
#75

Lyrica 75mg + 150mg, depression

Cymbalta 60mg nedtrappat från 90mg, depression

Ergenyl 200mg, humörstabiliserande

Lamotrigin 25mg upptrappning till att börja med 50mg, humörstabiliserande

Paraflex 250mg, smärta vid behov

impish
2010-01-04 10:28
#76
  • Cymbalta 60 mg x 1 (SNRI)
  • Stesolid 5 mg x 4 (lugnande)
  • Imovane 7,5 mg x 1 (insomning)
  • Lergigan 25 mg x 2 vid behov (sömnmedel)
Annons:
flikkan77
2010-01-04 19:53
#77

Uppdatering:

  • seroquel 400 mg
  • sertralin 50 mg
  • buspiron 20 mg x 2
  • therlaen 0.5 ml vid behov
  • propavan 12.5- 25 mg vid behov

"You just have to belive…"

evrekaw
2010-01-05 20:44
#78

Äter alltid:

Lithionit 42mg x4

Levaxin 125 mkg.

Ergenyl 300 mg x 2

Seroqel 900 mg

Zopiklon + Theralén 7,5 x2 + 5mg x 3- <

Vid behov:

Stesolid 10mg x 2

Atarax 25 mg x3-4

Zeldox (vid mani) 20-60 mg

Fluntrazepan 1 mg 1-2

Propavan 1-2

Dessutom ett preparat som motverkar biverkningar som skakningar, ofrivilliga muskelryckningar, restless legs osv. Som heter: Akineton.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Musiken
2010-01-05 21:02
#79

Har pa eget initiativ borjat med citalopramen jag hade kvar sedan innan (tar 10mg/dag nu for att det ska racka langre), men hoppas pa ett annat preparat da jag mar illa av tabletterna och tappar sexlusten, samt att jag sjalv kanner att jag skulle behova nagot mot angest/oro.

flikkan77
2010-01-05 21:10
#80

Skulle vilja äta Lithionit för det mådde jag bra av. Tyvärr tappade jag även avståndsbedömningen och fick psoriasis. Rynkar på näsan

"You just have to belive…"

oboy
2010-03-19 16:25
#81

* Nozinan 5 mg 1-2 tabletter mot oro (har dock ej provat dem ännu )

* Neovletta28

* Loratidin 10 mg - det är mot allergi (pollen, katter, gräs)

Chestnut
2010-03-19 16:36
#82

Uppdatering av #33:

Alvedon 500 mg 2 x 3-4 ggr/dygn
Celebra 100 mg 1 x 1-2 ggr/dygn
Omeprazol 20 mg 1 per dygn

Vid behov kan Alvedon bytas ut mot Citodon (max 4/dygn) eller kompletteras med Tramadol 50 mg (max 300 mg/dygn).

Med vänliga hälsningar
Chess

sorgblot
2010-03-19 16:40
#83

Uppdatering #75

Lyrica 75mg + 150mg depression + värk

Cymbalta 60mg depression

Voxra 150mg depression

Lamotrigin 50mg + 50mg humörstabiliserande

Paraflex 250mg värk, vid behov

Annons:
evrekaw
2010-03-19 16:50
#84

Jag har sedan en dryg månad tillbaka påbörjat behandling, utöver mina vanliga stämningsstabiliserare, med Valdoxan. Den tillhör den nya generationens nyligt framforskade antidepressiva… Då inga antidepressiva någonsin fungerat på mig, tyckte jag att det var värt ett försök trots att de inte omfattas av högkostnadsskyddet och därför är apdyra…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Strumpa
2010-03-21 03:43
#85

Citalopram 30 mg 1-2/dag

Atarax 25 mg 1-2/dag

Propavan 25 mg 1-2/dag

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Bergspuman
2010-03-21 12:22
#86

Ny lista.

Cipralex 10mg, 1 st dagligen

Propavan 25 mg vid behov (det blir sällan numera)

Vid ryggvärk, Voltaren + Alvedon

Vid mensvärk, Ipren 600 mg

miaa-80
2010-03-21 21:32
#87

Lyrica 75mg morgon & kväll

Atarax & Sobril vid behov

Loveferrets
2010-03-21 23:53
#88

Äter inga alls men jag önskade att jag kunde få morfin för mina eländiga smärtor. Hatar att ha så ***** ont.

Novisan
2010-03-25 18:32
#89

Flouxetin 40 mg

Levaxin 125 microgram

Lergigan vid behov

Rajamaja
2010-03-25 21:07
#90

Uppdatering:

Cipralex 10 mg/dag (depression, ångest)

Xanor Depot 0.5 mg x 2/dag (mot värk)

Tryptizol 20 mg/dag (mot värk)

Ipren 400 mg x 4 max (vid behov)

Alvedon 1 g x 4 max (vid behov)

Övriga mediciner:

Tiparol, Tiparol Retard (vid extrem värk) Liknande Morfin

Stesolid (Lugnande)

Lergigan (Lugnande)

Imovane (Sömntablett)

Har fått diagnosen Central sensitisering, vilket betyder att jag lider av kronisk värk.

Det är centrala nervsystemet som får fel signaler från "givarna" ute i hela kroppen om att jag ständigt råkar ut för skada i muskler och leder vid fysisk och psykisk ansträngning, och detta har uppkommit av att jag under många år överansträngt kroppen fysiskt, varit spänd, jobbat med monotona arbeten osv. En del psykologiskt ligger i detta också. Depressioner, ångest, social fobi mm.

Annons:
[muffy]
2010-05-31 19:32
#91
  • Lergigan
  • Aurorix
  • imovan
  • nosinan

förstår ingenting hur jag kan ha så himla mkt mediciner hemma. Ett förråd för flera år känns det som..HAr varit satt på flouxetin, venlafaxin, propavan, theralen, stilnoct.. m.m… recepten ligger kvar och ja, när jag mår helvetes har jag tagit ut fel, antar jag. Jag får INTE blanda dem jag är satt på nu med theralen. Vilket jag ibland lyckas göra, satan. DÅ sover man!

Senaste överdosen blanda jag nya ioch gammla, det var nära på att bli mina siat andetag. Men jag kämpar mig ur det här nu, ska slänga allt.. ska sköta medicinen. JAG SKA verkligen det… måste få ge det n ärlig chans.

Zaphix
2010-06-06 02:48
#92

Just fyllt min dosett inför veckan, så den här tråden passade ju bra. :)

Concerta 72 mg (ADHD-medicin, livsnödvändig!)

Voxra 300 mg (dopamin och noradrenalin-höjande, mot depression och ånngest)

Atarax 50-100 mg (för sömnen, tas varje kväll)

Circadin 4 mg (för sömnen, tas varje kväll)

Propavan 25 mg (för sömnen, varje kväll)

Stilnoct tillräcklig mängd (För sömnen, tas vid behov, tar jag tre dagar i rad så får jag ordentliga utsättningssymptom om jag missar en dag, så max varannan dag)

Finns ännu mer saker i min dosett. :)

Linfröolja i kapselform, omega 3, 6, 9 (ADHD'n behöver det)

Vitaminer (vegetarianpiller med massa b12 och annat trevligt)

Städade medicinlådan, är mästare på att lyckas spara gammal medicin istället för att göra sig av med dom (de kan säkert behövas igen, dumt att kasta). Så min medicinlåda skulle nog kunnma ta död på femtioelva elefanter. Mycker praktiskt iofs om femtioelva elefanter bestämmer sig för att flytta in och vägrar flytta ut. Ja, då är det bara att bjuda dom på en sockerkaka med medicin i stället för mjöl. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cga73
2010-09-17 21:50
#93

kl 0800 lamotrigin 300 mg

            cipralex       15 mg

            concerta      54 mg

kl 2200 abilify         15 mg

             propavan   25 mg

             mianserin   20 mg

och detta medicin stortrivs jag på ….jag har aldrig måt så bra i mitt liv som jag gör nu

Chestnut
2010-09-18 01:57
#94

Uppdatering av #82:

**Dagligen:
**Omeprazol 20 mg *1-2
Egazil 0,2 mg *2
Postafen 25 mg *1-2
Diklofenak 50 mg *2-3
Citodon 500/30 mg *4

Vid behov:
Alvedon 665 mg
Alvedon 500 mg
Tramadol 50 mg
Celebra 100 mg
Diklofenak supp 50 mg
Dimor 2 mg
OxyNorm 1 mg/ml
Inolaxol
Finacea 15%

Dessutom har jag NuvaRing som behandling mot sannolik endometrios, lär dock behöva plocka ut den då det inte fungerar som tänkt….

Det mesta är smärtstillande och magmediciner ovan.

Med vänliga hälsningar
Chess

tjejen123
2010-09-21 23:44
#95

Risperidon 0,5mg

Cipralex 10mg

Stilnoct 10mg

Zaphix
2010-09-21 23:57
#96

Lagt till Lyrica 300 mg sedan senast, underbar medicin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sali
2010-10-03 14:48
#97

Just nu har jag

Zyprexa 5 mg och stinoct 5 mg på kvällen och om jag vaknar på natten får jag ta 5 mg till.

Innan har jag haft mot depresion:

zoloft, citalopram, fluoxetin, seroxat, mirtazapin, venaflaxin och voxra.

Mot ångest:

Oxascand, theralen och atarax.

Mot sömnproblem:

Atarx, propavan, theralen, imovane, nitrazepam, mirtazapin, stilnoct och melatonin.

Och för att stabilisera mig:

Seroquel, risperdahl och zyprexa.

Seroquelen fick jag 300 mg direkt och fick sånt blodtrycksfall att jag fick åka ambulans och dom inte kunde mäta mitt blodtryck alls och kunde inte sätta kanyl på mig trots att jag är extremt lätt stucken.

Annons:
isa
2010-10-05 18:32
#98

#19 Tillägg till mig själv. Fluoxetin

Nu har jag fått krypa till korset med antideppressvia medel, då jag har förstått att min deppression inte går över av sig självt.

För övrigt så tycker jag att nu på sista tiden då jag blivt tvungen att äta stilnoct oftare, så tycker jag den ger ökad ångest och ökad rädsla.

( det är inte min deppression, för jag har provat och märkt när jag haft naturlig sömn, så är det inte alls samma sak )

Någon annan som märkt detta?/ känt av detta?

[Linsenhejhej]
2010-10-07 23:09
#99

Just nu använder jag bara Sertralin.

Bergspuman
2010-10-08 16:27
#100

Uppdatering:

Slipper numera Hemofer för anemin, den är botad.

Cipralex för depressionen. Äter inga Propavan just nu.

Ipren 600mg för mensvärk.

Voltaren + Alvedon för ryggvärk vid behov (länge sedan nu).

I övriga bara receptfria mediciner som någon gång Panodil.

Zaphix
2010-10-08 17:09
#101

#98: Stilnoct är ett helsike.

Jag äter den numera varje natt för nätterna är annars otroligt jobbiga för mig. Men jag har en känsla av att jag är rätt beroende, fysiskt åtminstone.

Den håller i sig runt 8 timmar för mig, jag lyckas aldrig sova så länge utan max. 6 timmar. Och får definitivt ökad ångest när den går ur kroppen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lillaisa
2010-10-10 00:19
#102

Äter Zoloft och järntabletter. Dock är järntabletterna receptfria så jag vet inte om de räknasFlört Har även provat en rad olika insomningstabletter som inte har fungerat så just nu tar jag inget sådant.

/IsaGlad

HannaM
2010-10-10 00:31
#103

Numera äter jag tre receptfria preparat för magen, inolaxol, dimetikon och probimage. Jag vaknar numera inte varje morgon med magknip, det är rätt häftigt. För psyket är det fortfarande enbart atarax vid behov.

Saga85
2010-10-10 13:22
#104

Citalopram "för humöret" och Sobril vid behov.

Annons:
isa
2010-10-10 15:02
#105

#101 Tack för ditt svar! Det var "skönt" att höra att någon annan också märkt detta. Det blir jättejobbigt dagen efter, men jag får som du, överväga mot att inte sova alls och då tar man det där jobbiga dagen efter mot att få sömn. Idag har jag jag haft en naturlig natts sömn, och känner inte alls som jag gjorde igår. Då var jag rädd för det mesta, ( kändes som jag var rädd för nästan allting ) och konstant, oförklarig ångest. BLÄ! Känner mig lättad idag jämfört med igår.

danlo
2015-03-17 10:57
#106

Singulair montekulast, bricanyl (slutade med bricanyl för ca 10 dagar sen), pulmicort (kortison) och ventoline. Anledningen till att jag skriver här för att LIVSLÅNG DAGLIG ÅNGEST FÖRSVANN DAGEN EFTER JAG SLUTADE MED BRICANYL! Har tagit bricanyl flera ggr dagligen sen jag var 5-6 år.. Helt sjukt.. Skulle inte rekommendera någon att överhuvudtaget använda bricanyl överhuvudtaget efter min dramatiska återgång till ett normalt psyke igen.. 10 dagar utan oro och ångest har fan aldrig hänt tidigare.. Dessutom sover jag som en gris ca 10 timmar per dygn, somnar nästan direkt när jag lägger mig i sängen! Sakta men säkert börjar livslusten komma tillbaka!

[Tuulikki]
2015-04-03 20:01
#107

Zeldox
Sertralin
Lamotrigin
Xanor
Nitrazepam
Stesolid
Rispedal

Är de jag äter varje dag, har några fler

Upp till toppen
Annons: