Annons:
Etikettbehandling
Läst 23192 ggr
David
6/27/09, 6:04 PM

Lamotrigin

Ska vi köra en tråd om Lamotrigin? Här har vi väl många egenupplevda erfarenheter…? Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Froddel
6/27/09, 6:10 PM
#1

Jag har precis börjat att äta dom och är under upptrappning ännu, har käkat 25mg i två veckor och 50mg i en vecka…ska sen upp i 200mg inom några veckor.

Än märker jag ingen direkt skillnad, kanske att jag kännt mig mer stabil senaste veckan i humöret…mina biverkningar har inte varit så farlige heller (än iaf) men jag upplevde första veckan att jag var lite yrslig, svårt att fokusera blicken, aningen trött och svårt att se konturerna på saker.

flikkan77
6/27/09, 7:05 PM
#2

Var uppe i 300mg om dagen men mådde ändå inte mycket bättre än annars så då gav jag upp dem. Mådde urkasst fysikst när jag slutade med dem men annars var det ingen större skillnad.

"You just have to belive…"

David
6/27/09, 8:20 PM
#3

Något viktigt när det gäller Lamotrigin är att tappa upp den väldigt sakta. Börja med låg dos i två veckor, öka den något i ytterliggare två veckor osv. Det kan göra att man i början inte alls känner någon effekt.

Jag tycker att Lamotrigin har hjälpt mig mycket. Är uppe i 400 mg per dag nu, och det verkar som vi kommer stanna där.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Emelie-E
6/27/09, 8:23 PM
#4

Min syster har börjat med den idag för sin epilepsi. Och efter allt man har hört om dem så retar jag henne lite för det;P

Citronmeliss
6/27/09, 8:24 PM
#5

Ja, att trappa upp väldigt långsamt är mycket viktigt för att i möjligaste mån undvika bieffekter.

En annan viktig detalj är att om medicinen blir bortglömd mer än två dygn så måste man avsluta kuren, för att senare börja med samma låga upptrappning som innan!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
6/27/09, 8:26 PM
#6

Har ätit sen april och är uppe i 75 mg. Låååångsam upptrappning alltså. Har än så länge positivt att säga om den även om jag nu dalar från en lång hypoman period som triggades av antidepp och två långa nattkörningar.

Annons:
David
6/27/09, 8:26 PM
#7

Emelie, vänta du bara tills hon springer runt naken i huset… Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
6/27/09, 8:33 PM
#8

Jag kan berätta att när man är tre personer som sover på en liten begränsad yta och samtliga äter Lamotrigin.. Då vaknar man (jag) nervöst med jämna mellanrum och kollar under täcket om det finns några kläder där! Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
6/27/09, 8:54 PM
#9

#6  Du verkar ha en jättelång upptrappningstid, mitt schema ser ut så härObestämd:

2v. - 25mg

2v. - 50mg

5:e v. - 100mg

6:e v. - 200mg

…Efter 50 mg så känns det ju som en väldigt snabb höjningFörvånad (det var jouren som satt in det)….men nu har jag ju fått en ny "egen" läkare så jag ska nog fråga honom om det när han ringer om ett par veckor..

#8 Skrattande

David
6/27/09, 8:58 PM
#10

Jag hade

2 v med 25 mg

2 v med 50 mg

2 veckor med 75 mg

Sedan stannade vi en stund på 100 mg. Men ökade till 200 mg (ökning direkt ifrån 100 till 200 mg). Var där en stund, men läkaren tyckte vi skulle öka till 300 mg. Hade den dosen ett bra tag, tills jag fick min läkarkontakt här som höjde direkt till 400 mg.

Verkar som det är doserna upp till 100 mg som är extra noga.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Froddel
6/27/09, 9:02 PM
#11

Ja, det var ganska likt mitt ändå, men jag bör nog ta upp det med honom iallafall, det är ju onödigt att få en massa biverkningar om det går att undvika.

Citronmeliss
6/27/09, 9:30 PM
#12

Jag har träffat flera olika läkare som anser att vissa läkare höjer alldeles för fort, utan hänsyn till patientens långsiktiga bästa!

Ju långsammare tillvänjningen av ämnet sker,  desstu större är chansen att undvika bland annat hudproblem som inte alltid behöver visa sig genast..

Den senaste läkaren jag konsulterade i frågan rekommenderade att inte höja mer än 25 mg var fjärde vecka!

Det finns alltså en mer långsiktig tanke med den långsamma upptrappningen än att undvika de omedelbara bieffekter som medicinen kan ge..

Denna informationen har jag fått från olika läkare dels för min personliga medicinering, men även vid samråd inför andras behandling med preparatet, jag väljer att följa dem.

Sedan kan det givetvis gå bra även vid en snabbare upptrappning men varför chansa om det inte är nödvändigt?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
10/5/09, 7:28 PM
#13

Idag fick jag oxå lamotrigin av läkaren. Det var faktikskt han själv som tog upp detta med bipoär konstigt nog. De andra läkarna har aldrig velat lyssna när jag pratat om det innan. Hmm skumtObestämd

I morgon tar jag mitt första piller i varje fall

Annons:
David
10/5/09, 8:29 PM
#14

#13. Oj, ska jag gratulera att du ÄNTLIGEN fått träffa en bra läkare?

Hur ställer du dig inför att äta Lamotrigin? Vill du också ha nakendrömmar? Tungan ute

Hur mycket ska du börja med?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
10/5/09, 8:40 PM
#15

Ja kanske är det äntligen en bra läkare som jag fått träffaGlad

Jag har ju hört så mkt om Lamotigin av dig och Melissen att det känns ok med det.

Berättade för läkaren om dina och Melissens nakendrömmar. Både mitt PO och läkaren skrattde gott åt detta ha ha ha

Jag ska börja med 25 mg

David
10/5/09, 8:55 PM
#16

Då är det samma som jag också började med, 25 mg.

Jag äter ju det fortfarande, är uppe i maxdosen på 400 mg och trivs med den. Tycker den gör väldigt mycket positivt så jag hoppas du får samma goda effekt du med!

Och, när nakendrömmarna kommer, då lär du också skratta. Är du dessutom naken på ett nattöppet apotek så ja… Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
10/5/09, 9:05 PM
#17

Ha ha, ja det är det som skrämmer mig lite, att jag ska vakna och tro jag sprungit naken ute. Huana migFörvånad

flikkan77
10/5/09, 9:12 PM
#18

#17 Du får sätta en tejpbit mellan ytterdörren och dörrkarmen så ser du när du vaknar om du varit ute eller inte.Glad

"You just have to belive…"

[aspie]
10/5/09, 9:16 PM
#19

Bra förslag flikkan Glad

flikkan77
10/5/09, 9:24 PM
#20

Ja, jag är precis lika smart som jag ser ut! … eller nått… Flört

"You just have to belive…"

Annons:
David
10/5/09, 9:56 PM
#21

Smart flikkan! Synd att mina drömmar har avtagit. Vet inte hur det är med Melissen, hon kanske har kvar dem så hon kan använda din idé också. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
10/5/09, 10:03 PM
#22

Ha ha måste skratta när jag läser tråden - en medicin som ger nakendrömmar som bieffekt? Hi hi.

flikkan77
10/5/09, 10:20 PM
#23

Idéer är ju till för att knyckas så alla som känner att de behöver får gärna tejpa sina dörrar! Glad

Själv minnas jag inte om jag hade nakendrömmar när jag åt Lamotrigin.

"You just have to belive…"

[aspie]
10/6/09, 11:49 AM
#24

OJ OJ OJ vilket lugn som sprider sig i kroppen nu, ca 30 minuter efter min första lamotigin. Vilken skön känsla WOWSkrattande

David
10/6/09, 11:52 AM
#25

Vad skönt att du redan märker effekt. Jag gillar dem, tycker att de förbättrat mitt mående väldigt. Visst har jag mina upp- och nergångar, men ofta finns lugnet där som du beskriver.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
10/6/09, 12:07 PM
#26

När jag åt lamotrigin så fungerade det bäst i höjningarna och några veckor framåt. Sen mådde jag dåligt igen och fick göra en höjning till.

"You just have to belive…"

[aspie]
10/6/09, 4:06 PM
#27

Ja det var en skön känsla David. Nu känner jag mig enbart helt slut, trött som sjutton så jag somnade ett tag. Vill fortfarande sova.

Blev du oxå genomtrött av Lamotrigin?

Annons:
David
10/6/09, 4:09 PM
#28

Jepp Aspie, blev och blir fortfarande väldigt trött av Lamotrigin. Vet inte om det ska vara så, för att balansera det hela lite, att kapa topparna lite.

När de la till Iktorivil för mig så blir jag totaltrött, behöver inga sömntabletter längre.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
10/6/09, 5:22 PM
#29

Läkaren pratade om Iktorivil igen men då sa jag stopp. Har en känsla av att jag inte heller behöver sömnpiller längre. Frågan är hur man ska klara av at sluta med alla piller inför NP utredningn??? Obestämd

Froddel
10/14/09, 5:23 PM
#30

Min utredare sa att det enda som jag inte får ta under utredningen är Concertan (Lamotriginet ska jag fortfarande äta för det skulle inte påverka utredningsresultaten, vilket känns bra eftersom man måste börja om från början med upptrappningen om man gör ett uppehåll)

Grattis förresten Aspie för att du har fått träffa en bra läkare som verkar lyssna på vad du har att säga :)

[aspie]
10/14/09, 8:10 PM
#31

#30 Tack Froddel. Ja läkaren verkar bra men verkar vilja kasta ut mig igen till arbetslivet fast jag inte ens kan ta hand om mig själv och hemmet ännu. Fårväl se hur detta blir.

Sen tänker jag: tänk om jag blivit feldiagnostiserad pga av AS. De flesta med AS brukar ju få fel diagnos, t.ex bipolär eller Borderline.

Men va bra att man kan fortsätta med Lamotriginet under np utredningen. Jag tror detta har en positiv effekt på mig. Ökade förresten dosen till det dubbla idag men känner än så länge ingen skillnad

KRAM

Froddel
10/14/09, 8:13 PM
#32

#31  Det var så lite såFlört

Ja, jag har ju blivit diagnostiserad med bipolär…men det kanske är nåt annat eller också är det bipolär också..

Kram tillbaks

Chrome
10/15/09, 10:51 AM
#33

Nu när jag fått både medicin mot hypomanier och mot depression samt att Lamotriginet inte funkar på mig av den andledningen att jag får problem med lederna vid låga doser så skall vi trappa ner och försöka avsluta Lamotriginet.

MVH Agnes

Upp till toppen
Annons: