Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
12. Personlighetsstörningar

Histrionisk personlighetsstörning

2008-08-22 16:47 #0 av: David

Ett genomgående mönster av överdriven emotionalitet och strävan efter uppmärksamhet. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

(1) känner sig illa till mods i situationer där han eller hon inte är i centrum

(2) samspelet med andra präglas ofta av ett inadekvat sexuellt förföriskt eller provocerande beteende

(3) visar snabbt skiftande och ytliga uttryck för känslor

(4) använder sig genomgående av sitt yttre för att dra upp märksamheten till sig

(5) är överdrivet impressionistisk och detaljfattig i sitt språk

(6) ter sig dramatiserande, teatralisk och överdrivet känslomässig

(7) är lättpåverkad av andra eller av omständigheterna

(8) uppfattar relationer som mer intima än vad som verkligen är fallet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2008-08-25 20:14 #1 av: Yuki

Stämmer inte, nej... kanske bara lite på en eller annan punkt, men inte ens till hälften.

Anmäl
2009-05-28 13:54 #2 av: PoskGubben

Oj 7 av 8 stämmer in på mig.

Vinner man något då?

Anmäl
2009-05-28 21:13 #3 av: hus-musen

hihi förlåt men jag läste historisk personlighetsstörning och vart så nyfiken på vad de ärGlad

Men nej ingen av det du skrev ovan passar in på mig.

Qui dormit, non peccat

Anmäl
2009-08-11 22:22 #4 av: Bergspuman

Ett par av dem stämmer in på min mamma.... urk Rynkar på näsan

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.