Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3343 ggr
[luneri]
2012-12-17 20:42

otrygg ambivalent anknytning

Hur ska man göra om man är otrygg ambivalent i relationer?

Hur ska man göra för att komma ur detta? Söker på internet men hittar ingen information. Det är främst mina relationer och de som står mig närmast som jag önskar att jag var lite mer självständig med så att jag inte pga av detta förstör något. Har en tendens att överanalysera och vet jag att jag kan dra fel slutsatser av det.

Annons:
[PuffBuck]
2012-12-28 02:01
#1

Är inte helt med på vad det innebär, men jag hjälper mer än gärna till om du förklarar lite mer omkring det! :)

Fonrims
2014-12-29 22:33
#2

Har du kommit fram till något TS?

Ebolaa
2014-12-30 10:06
#3

#0 Har du gått i terapi någon gång? Alla terapeuter är ju bekanta med anknytningsteorin så de kan säkert hjälpa dig om du har problem i relationer som vuxen.  Enligt boken jag citerar nedan så står det att i terapi med personer med anknytningsproblem arbetar man med de försvarsmekanismer du byggt upp under åren. I terapin utforskar man det som du upplever att du saknar eller varför du blivit besviken. Om du som vuxen fortfarande uppvisar samma mönster, eller reaktioner, i nära relationer så finns det skäl att tro att det är något som "speglar" tidigare anknytningsrelationer. För att förändra ditt tänkande om relationer och ditt beteende i dem behöver du vara ärlig mot dig själv och lita på människorna runtom dig och låta det ta tid att förändra. Det är inget som sker snabbt, det är en process som ser olika ut för alla…  :)

#1 Otrygg ambivalent anknytning, (Ainsworth, m. fl. 1978, Howe 1995; Refererad i Malcolm Payne, 2008): "Barnet blir mycket upprört vid separation och svårt att trösta vid återförening. Det är kontaktsökande, men lugnar inte ner sig och följer efter den vuxna om denna går iväg. Ett ambivalent barn både kräver och motsätter sig uppmärksamhet, det uppvisar både behov och vrede, det är nervöst inför nya situationer och obekanta personer. Föräldrarna är inkonsekventa och okänsliga inför barnets signaler, men är inte avståndstagande eller fientliga."

Länk om lite info om anknytning (bra sida att läsa på om psykologiska begrepp): http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=anknytning

Ciiao..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: