Annons:
Etikettmedia
Läst 2558 ggr
RobinEH
5/24/14, 9:38 PM

Elliot Rodger, intressant personlighet.

Elliot Rodger sköt ihjäl sex personer och skadade ett flertal andra i Kalifornia, USA under gårdagen amerikansk tid. Han hade känt sig orättvist behandlad då han vid 22 års ålder fortfarande var oskuld. Han hade nu bestämt sig för att hämnas, specifikt på kvinnor som han ansåg valt sämre män istället för honom.

Jag kollade på några av de filmer han laddat upp på youtube. För er som är intresserade av psykologi så skulle jag rekommendera att ni kollar på några av dem. Han hade en mycket intressant personlighet. Ni finner hans filmer här.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Yllhilda]
5/24/14, 10:17 PM
#1

Läskig snubbe.. Antisocial personlighetsstörning månne?

RobinEH
5/24/14, 10:33 PM
#2

#1

Enligt BBC så skall han ha varit diagnostiserad med aspergers syndrom. Men med lekmannatolkning så verkar han haft mer problem än enbart det.

Kan förövrigt nämna att han själv dog och blev således den sjunde personen att dö, samt att han var son till Peter Rodger som var assisterande regissör av The Hunger Games.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Yllhilda]
5/25/14, 10:02 AM
#3

#2 Jag har svårt att tro att enbart aspergers kunnat bidra till massmord, kanske dålig barndom eller kassa föräldrar. Det är onekligen intressant att hans pappa jobbade med den filmen, men behöver inte ha betytt något på det stora hela.

Hur dog han? Någon som sköt tillbaka?

RobinEH
5/25/14, 12:19 PM
#4

#3

Att hans far var Peter Rodger var bara lite kuriosa. Men det visar även på att Elliot växte upp med en ekonomiskt sett stabil grund, liksom han påpekar gällande sin BMW och sina solglasögon för 300$. Detta kan ju även ha inverkat på hans synsätt då han ansåg sig berättigad kvinnor, och då även mer berättigad än andra män.

Han dog i sin bil efter att han kört på en cyklist och därefter krockat med en parkerad bil. Han hittades i bilen med ett skott i skallen, men ännu är det oklart om han sköt sig själv eller om det var ett skott från polisen. Som jag förstått det så uträttade han dådet via sin bil genom "drive by"-skjutande och genom att köra på trafikanter. Han skall dessutom ha skjutit mot polis, som besvarat med samma mynt.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-27562917

Han skall dessutom ha skrivit sitt egna manifest på 141 sidor, som finnes här.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Yllhilda]
5/25/14, 7:30 PM
#5

#3 Ja, att ha mycket pengar kan onekligen ha bidragit. Kanske att han ansåg "the lesser men" som fattigare än honom. Aningen gammelmodigt och sexistiskt, men inte osannolikt. 

Ska bli intressant att se vad som skrivs när en närmare utredning har gjorts.

Wide Awake Dreamer
5/26/14, 10:31 AM
#6

Jag har läst stora delar av hans manifest. Det är mest en självbiografisk historia över hans liv, från de första levnadsåren och upp till strax innan han begick dådet. Han uttrycker sig ganska väl och till vissa delar är det en smått tragisk berättelse. Men också mycket störd. Man får bilden av person som var väldigt rädd för mycket saker, som inte förstod sig på sex och kärleks-relationer, han verkade närmast ha lite fobi för sådana saker. Samtidigt hade han också enormt höga tankar om sig själv, tyckte att han var guds bästa gåva till kvinnan och kunde inte begripa hur de inte kunde se detta.

Sedan får man såklart ha i minnet att allt i hans manifest är skrivet helt ur hans egen synvinkel. Det är därför inte klart hur tillförlitligt det är. 

Hans föräldrar var skilda. Jag fick bilden av att han bodde mest hos mamman, och att pappan var mindre engagerad. Han kom inte överens med pappas nya kvinna. Han beskriver själv att han hade en lycklig barndom, ända tills han kom upp i puberteten. Han blev utsatt för en del mobbing och kände sig utanför. Ville vara med de coola typerna, men vågade inte. Men han hade några vänner i.a.f. Han började intressera sig för tjejer, blev besatt av att vara med en vacker blondin, men säger samtidigt att han var rädd för tjejer och inte visste hur han skulle närma sig dem. Han förutsatte att de skulle avvisa honom om han försökte. Men det framgår aldrig att han ens försökte prata med dem. Flera gånger skriver han att det enda sättet för honom att kunna få en vacker kvinna och bli lycklig var att bli riktigt snuskigt rik. Jag fick intrycket av att han föraktade sin familj, både mamman och pappan, för att de inte hade mer pengar. Han tjatade flera gånger på sin mamma om att hon för hans skull skulle gifta om sig med någon rik snubbe. Att hon inte ville det tyckte han var egoistiskt av henne. Objektivt sett verkade de ha det ganska bra ekonomiskt, men jämfört med den omgivningen där de levde hade de det inte överdrivet fett.  

Avundsjukan och längtan efter kärleken (eller vad det nu var?) gorde att han började utveckla ett hat mot unga par som han såg ute tillsammans. Flera gånger blev han så arg när han såg dem att han sprang fram och hällde kaffe eller läsk på dem och sprang sedan därifrån. Särskilt arg blev han om killarna var icke-vita, eftersom han tyckte att de var så mycket lägre stående än han själv som åtminstone var halv-vit. Han avslöjade sitt hat mot kvinnor och unga par för några av sina vänner, som också hade det svårt med tjejer, men de förstod honom inte. Själv kunde han inte begripa hur de inte kunde känna samma hat som han själv. Så han drog slutsatsen att vännerna var svaga individer. Han blev besatt av att "hämnas" på alla unga kvinnor som, enligt honom själv, skulle ha avvisat honom om han försökt prata med dem, och de unga män som fick de här vackra tjejerna och därför hade det bättre än vad han hade. Om han inte kunde få en vacker kvinna, skulle ingen annan få det heller. Han började planera dådet redan någon gång förra året.

På något ställe skriver han att kvinnor inte borde få bestämma själva vilken deras partner skall bli, eftersom de alltid väljer fel ändå. Det borde istället bestämmas av kloka, förståndiga personer, så att sådana perfekta och sofistikerade "gentlemän" som han själv fick chansen. Sedan skriver han också på andra ställen att sex borde förbjudas och kvinnor borde utrotas, för att det är orättvist att vissa killar får ha sex med vackra kvinnor medan andra är ensamma.

Läste att han var diagnosticerad med Asperger (såg dock inte att han nämnde det i manifestet), men det verkar framförallt som att han var narcissist ut i fingerspetsarna, och att han inte såg kvinnor som en del av människosläktet. Han var ordentligt störd. 

Tror inte han hade utseendet emot sig direkt. Såg snarare hyggligt bra ut. Alla hans problem satt i huvudet och ingen annanstans. Fascinerande och skrämmande hur en människa kan bygga upp en sådan förvriden bild av världen.

Annons:
[Yllhilda]
5/26/14, 12:29 PM
#7

#6 Lite sorgligt också att han var fast i sitt eget huvud med sin rädsla och gradvis triggade sig själv tills det brast. 

Undrar om någon(hans föräldrar till exempel) tog sig tid för honom, eller om han var en duktig skådespelare och gav ett sken av att allt var bra.

Wide Awake Dreamer
5/26/14, 11:17 PM
#8

#7 Ja, han var så övertygad om att hans egen världsbild var sann att han inte tyckte sig ha något annat val än att göra det han gjorde. Det verkade inte finnas ett spår av självkritik hos honom. 

Minst en av hans vänner visste ju om hur hatisk han var mot kvinnor och unga par, men den vännen valde att distansera sig från honom vad jag kunde se. Och det var väl kanske inte så konstigt. Däremot tror jag inte vännen visste något om dådet han planerade. Jag har för mig att han blev skickad till någon psykolog bara ett tag innan dådet för att någon av föräldrarna anade att något var galet. Han hade dessutom flera olika "kontaktpersoner", eller vad man skall kalla dem. Vad jag förstod var de som någon slags terapeuter eller stödpersoner som han gick ut med på stan ibland. Men han var avundjuk på dem också, för att de fick mer uppmärksamhet, hade sexuell erfarenhet och allt vad det nu var, och jag tror inte han berättade om sina innersta tankar för dem heller.

Man kan ju fråga sig hur mycket föräldrarna förstod? Men jag gissar att han gick och dolde sitt värsta hat för i princip alla i närmsta omgivningen, utom för den där vännen. En granne som intervjuades sade att han var fruktansvärt tystlåten och att man fick dra svaren ur honom. Grannen berättade också att han klagade ibland på att han var ensam, men gjorde inget för att träffa folk eller försöka vara mer social.

Jaja, tragiskt är det i vilket fall som helst. Men om han höll allt inom sig var det ju inte lätt att räkna ut vad som skulle hända. Tydligen hängde han mycket på sajter som var ägnade åt s.k. "mansrättsaktivism". Där brukar man ju inte direkt se den mest kvinnovänliga attityden om man säger så. Undrar hur pass influerad har var av det?

Upp till toppen
Annons: