Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 2371 ggr
[VSK]
7/26/14, 7:40 AM

Hjälp att förstå

Tänkte höra mer er vilken diagnos detta tillhör.

Vad kallas det för när en person bildar sin egen ihopkokande verklighet. Alltså en person får hux flux för sig nåt att vissa saker har hänt och skulle kunna svära på sin moders grav att det hänt (fastän det inte hänt)?

Personen i fråga har dessutom enormt behov av att med sin upplevda konstruerade verklighet sprida falska lögner, dvs sktisnack på ren svenska om folk till folk.

Som exempel så har denne personen ringt halva jorden typ för att sprida sina upplevda hopkokade lögner och som innehåller en viss del hat och förakt. Personen i fråga saknar totalt empati. Har en otrolig förmåga att manipulera folk. 

Personligen så tror jag denne personen lider en del av Narcissistisk personlighetsstörning med inslag av psykopatisk störning.

Jag är medveten om att flera störningar går in i varandra så det blir ju svårbedömt.

Google säger bland annat detta: "

"En psykopat är med en enkel förklaring en person som saknar förmågan att känna empati med sin omgivning. En psykopat vet vad som är rätt och fel, men tycker att han står över de regler och normer som finns i samhället. H*n saknar vad man normalt kallar samvete. 

Psykopaten vet vad han vill och är beredd att göra vad som helst för att få sin vilja igenom. Psykopaten tar gärna åt sig äran när saker går bra men ser till att andra får skulden för misslyckanden.

Psykopaten är en farlig person att bli osams med eftersom psykopaten kommer göra allt som finns i h*ns makt för att få sin vilja igenom. Du kan aldrig vinna mot en psykopat. Det enda du kan göra är att isolera dig från psykopaten. Dvs se till att du slipper direkt kontakt med personen"

Vet att det är svårt kanske att "ställa diagnos" med så pass kort information, men jag vet inte riktigt hur jag skall formulera det hela utan att skriva uppsats.

Hoppas ni förstår min fråga, annars är det bara att fråga på.

Annons:
[VSK]
7/26/14, 7:50 AM
#1

Kan tillägga att denna personen har baktankar med precis allting, gärna ekonomisk vinning. Denne personen är oxå totalt oförmögen att se sina egna fel och brister. Personen ifråga kan radera ut verkliga händelser med en "knapptryckning" och sedan så är det inget mer med det utan dennes liv verkar fortsätta helt oberört.

Ebolaa
7/26/14, 3:23 PM
#2

Intressant, har själv haft olyckan att leva med en människa som har de attribut du nyss räknade upp, förutom det överdrivna ljugandet. Vad gäller den personen jag känner så är jag säker på den "narcisstiska", men jag har funderat på vissa händelser/fall som verkat psykopatiskt, däremot känns det så "hårt" att kalla någon psykopat.

Det är nog rätt absolut att det rör sig kring någon form av personlighetsstörning i varje fall. 

Intressanta länkar:

http://www.svenskpsykiatri.se/news/documents/PersonlighetsstrningSPFkliniskariktlinjer.pdf

Kortfakta om de olika störningarna: http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Psykiska-funktionsnedsattningar1/Vad-ar-en-personlighetsstorning-och-vad-kan-man-gora/

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
7/26/14, 5:56 PM
#3

Jo det är svårt att veta, men jag tror den här personen har lite drag av det jag skrev. Möjligt att jag kan ha fel, eller om det är mer, men här är en lista som kännetecknar en psykopat.

  1. Munvig och charmig
  2. Ständigt behov av spänning och nya impulser
  3. Bristande ansvar för egna handlingar
  4. Mytomani, ljuger lätt och trovärdigt
  5. Svekfull och manipulativ
  6. Egocentrisk och grandios
  7. Saknar helt ånger och skuldkänslor
  8. Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
  9. Parasiterande livsstil/lever genom andra
  10. Bristande kontroll över beteendet, lättväckt aggressivitet
  11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
  12. Tidiga beteendeproblem (före tolv års ålder)
  13. Kortsiktigt agerande, bristande långsiktig planering
  14. Impulsivitet
  15. Flackt känsloliv
  16. Frekventa äktenskap och samboförhållanden
  17. Ansvarslöst föräldraskap
  18. Ungdomskriminalitet (före 15 års ålder)
  19. Nya kriminella handlingar under permission
  20. Flera typer av lagbrott bland de följande tio: inbrott, rån, narkotika, olaga frihetsberövande, mord eller mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt.

Källa 

Kan väl säga att personen ifråga stämmer in på 10 av dessa punkter.

Geru
7/26/14, 7:06 PM
#4

Fast om människan i fråga är helt övertygad om att någonting har hänt, fast det inte har det, så luktar det mer psykoser än något annat. Manierna som man kan få under psykoser kan få en att ringa runt hela världen.

Men grejen är det att ingen kan ju ställa en diagnos på nätet. Och vi har bara det du säger, och väldigt lite av det med. Det finns helt enkelt inte mycket att gå på, alls.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
7/26/14, 7:12 PM
#5

Dessutom är inte det där en korrekt beskrivning av "Psykopat" som knappt ens används som en ordentlig term längre…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
7/26/14, 7:28 PM
#6

#4

Vill du vidareutveckla psykos? 

Nä det handlar inte om att ställa diagnos för det kan bara en utbildad göra och det efter noggrann granskning. 

Det hela handlar om hur jag skall kunna läsa på och försöka förstå den här personen. Är ganska invecklat och jag kan inte skriva så mkt mera egentligen än det jag gjort.

Hade jag inte brytt mig så hade jag inte skapat tråden.

Annons:
eirwen
7/26/14, 8:32 PM
#7

Psykopati är idag ingen diagnos man ger, det är en slask-media diagnos. Jag har av nyfikenhet frågat några psykologer och psykiatriker detta. Det man ger är Antisocial personlighetsstörning och sen har man oftast andra diagnoser som paranoid personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning, psykoser osv som blandas till en kompott som blir "psykopati". Så om du misstänker "psykopati" så är det Antisocial personlighetsstörning man ska gå efter.

Psykos taget ur vårdguidens hemsida:

"Om man får en psykos får man förändrad verklighetsuppfattning och vanföreställningar, till exempel att man känner sig styrd eller övervakad utan att vara det. Det är också vanligt att man hör röster som inte finns. Att verkligheten känns förändrad kan göra att man får ångest, blir deprimerad eller får ett avvikande beteende.

En psykos kan komma plötsligt, men det vanligaste är att den utvecklas under en tid. Hur länge en psykos varar varierar också. En del får en psykos bara en gång, medan det hos andra är återkommande. Schizofreni är ofta en långvarig form av psykos. 

Psykoser har troligen flera orsaker, ärftlighet är en av dem. En del människor har lättare att reagera med psykos vid påfrestningar. Det som utlöser psykosen kan vara till exempel en chockartad upplevelse, drogpåverkan eller problem som har att göra med att bli vuxen.

De flesta som blir sjuka är mellan 18 och 40 år, men psykoser kan komma under hela livet.

Symtom

Psykos visar sig vanligen genom

  • vanföreställningar
  • hörselhallucinationer.

Tidiga tecken kan vara

  • att man blir inåtvänd
  • förändrad verklighetsuppfattning
  • att man inte orkar arbeta eller studera
  • att man grubblar över livet på ett ångestfyllt sätt
  • oförklarliga känsloutbrott."

 Jag förstår att du vill veta mer om vad denne person kan tänkas ha, men det kommer ju inte att hjälpa problemet i sig. Om den här personen har någon allvarlig psykisk sjukdom/personlighetsstörning så behöver personen vård. Men det tror jag du redan är medveten om.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[VSK]
7/26/14, 8:58 PM
#8

#7

Tack för ett utförligt svar. Nu har jag iaf lite att läsa på om och förhoppningsvis lära mig lite om mycket. Jag är som sagt inte ute efter en 100%-ig prognos för det kommer jag aldrig att få, varken här eller nån annanstans, utan det är som sagt mera "kan vara".

Upp till toppen
Annons: