Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1453 ggr
youandyou
8/2/14, 7:29 PM

Psyk akuten. Svar snabbt

Nu mår jag så fruktansvärt dåligt. 
Jag trodde jag inte skadat (skurit mig) sen i November -13 men de var visst fel. Har ju slått och bitit mig själv ochså. SÅ fortfarande inte fri från de.  Jag har bara sån lust till att göra de nu.. Jag vill inte men känns som känslan ska gå över styr.. 
Jag går redan på  öppenvården och de sa jag skulle vända mig till psykakut om jag mådde dåligt under helgen. 

Alltså igentligen vill jag inte leva. Men sen kommer de att jag visst vill. Men känns som jag inte orkar länge till.. 

Om jag går till psykakut i malmö. Va kommer hända då !?  Snälla kan någon svara snabbt. Någon som varit där ?? 

Kan dom lägga in mig för natten (säga de bara ska ha mig under natten) men sen inte släppa ut mig igen ? 

Tillägas är väl att jag är 19 om 13 dar..

Annons:
[Tuulikki]
8/2/14, 7:38 PM
#1

Jag har varit på PIVA 2 ggr. Ena gången med min pojkvän, blev skickad dit när jag var klar på akuten då jag överdoserat. Då pratade de med mig, sen fick min pojkvän vara med och prata med dem (jag har svårt att prata för mig själv i såna situationer). Det besöket slutade med att jag fick 6 propavan så jag kunde få sova de kommande nätterna. Sen fixade de tid åt mig på VPM.

Andra besöket gjorde jag själv en kväll när det inte fanns några akuttider på VPM. Mamma fick köra mig till PIVA och jag gick dit med inställningen att jag skulle bli inlagd. Allt var verkligen kaos då. Men hur som helst så lyssnade de på mina lungor, kollade blodtrycket och jag fick prata med dem. Fick även göra ett krysstest, som en liten "lägeskontroll". Därefter fick jag prata med en läkare och vi kom fram till att jag förmodligen inte hade mått bättre av att bli inlagd då jag ändå var hyfsat stabil (lol) eftersom det är en VÄLDIGT tuff miljö och inget direkt trevligt att bli inlagd. Läkaren sa också att jag är så ung och hon ville inte att jag skulle få det som rutin att åka in och få 3 dagars "semester" för att sen bli "utsläppt" och börja om karusellen igen. Fick i alla fall Atarax utskriven och blev hemskickad.

Kan tillägga att jag med fyller 19 om några månader så vi är ungefär lika gamla. Vill du så får du gärna PMa, svarar absolut om du har några frågor, men jag vill inte dela med mig av ALLT så här öppet.

Kram på dig!

Allt oviktigt
8/2/14, 7:40 PM
#2

Har aldrig varit i Malmö.

Klart att de kan lägga in dig och inte släppa ut dig imorgon om de anser att du behöver stanna längre. Med tanke på att du redan har kontakt med öppenvården så lär de nog inte hålla dig kvar längre tid än nödvändigt.

Rädslan för att bli inlåst mer än ett dygn får inte hindra dig från att söka hjälp. Så sök hjälp om du känner att det är akut

[Tuulikki]
8/2/14, 7:42 PM
#3

Kan göra ytterligare ett tillägg och säga att jag aldrig varit på psykakuten i Malmö.

youandyou
8/2/14, 7:53 PM
#4

Kan verkligen inte bli inlagd. Har min hund att ta hand om (bor hemma men endå). Och utan henne så klarar inte jag mig.

[Tuulikki]
8/2/14, 7:56 PM
#5

Jag har med en egen hund här hemma, men mina föräldrar får snällt ta hand om honom om jag måste in. Ibland måste man sätta sin egen hälsa främst, i alla fall tills man klarar av sig själv. Hunden mår bättre om du mår bättre och det är lättare för dig att ta hand om henne om du kan ta hand om dig själv🌺

Allt oviktigt
8/2/14, 8:10 PM
#6

Har också hund/hundar och det bästa man kan göra för sin hund är att söka hjälp när man behöver. Hunden kommer alltid att finnas där för dig

Annons:
rymdman
8/2/14, 8:39 PM
#7

Om du blir inlagd, vilket man inte alltid blir det kan hända att du bara får ångestdämpare eller liknande, så blir du säker utskriven när du säger att du mår bättre. De vill inte ha kvar någon allt för länge. Jag har varit inlagd flera gånger pga självskaderisk och har flera gånger bett om, och blivit utskriven, dagen/några dagar efter när det lugnat sig. Har aldrig varit på psykakuten själv (eller jo, en gång blev jag ditkörd av polis, så det är bättre att åka dit själv innan det går för långt det kan jag lova…) Men jag hoppas du åker dit innan du gör något annat dumt.

rymdman
8/2/14, 8:40 PM
#8

Är också 19 förresten. Berätta gärna hur det gick sen!

youandyou
8/2/14, 9:03 PM
#9

Jag åker inte dit på kvällen. Har tagitlite theralen. Set om de hjälper denna gången. Går antagligen dit imorgon med min moster.

Emel
8/4/14, 10:42 PM
#10

Hur gick det?

Har varit på akutpsyk i Malmö och ja, vad ska man säga… ganska värdelöst. Blev inlagd en av gångerna, minns dock inte mycket av något besök. Minns i alla fall en rätt dum fråga som nån ställde efter de tagit pulsen "Brukar du ha så här hög puls" (hade 180, suttit still i princip i 2 timmar). Den gången fick jag gå hem med en liten påse Lergigan (för andra gången), som iofs inte följde med hem utan halvkastades på receptionsdisken, lämnade även några visdomsord om skiten.

Hoppas allt går bra för dig hur som :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Upp till toppen
Annons: