Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3545 ggr
Evelina!
2014-08-19 18:07

Sjukskriven men vill jobba!

Har brottats med psykisk ohälsa ett bra tag och har nyligen börjat ett nytt jobb där jag jobbat ca en vecka nu. Det funkade bra till en början, jag älskar jobbet och längtar efter att gå dit/vill ogärna gå hem, men så en dag började jag må sämre igen, tankarna skenade och jag kontaktade min öppenvård för hjälp. Där sjukskrev de mig på studs en månad och säger att jag INTE ska jobba på ett tag, men jag vill så gärna! Dessutom vill jag inte att min chef ska behöva se ett sjukintyg det första hon gör (jag vill liksom ge ett bra första intryck). Nu är jag ledig i en dag innan jag börjar jobba igen (om jag får som jag vill) men alla runtomkring mig vill att jag ska vara hemma i enlighet med sjukintyget. Snälla rara ni, vad tycker ni att jag ska göra? Tack på förhand!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Maria
2014-08-19 18:14
#1

Jättesvårt att svara på. Du får nästan känna efter själv vad som kan vara bäst för dig.

Att du blev sjukskriven i en månad innebär ju inte en "order" så att säga utan det är du som väljer och mår du bättre av att jobba så kanske det är det bästa för dig?

Kan du inte prata med din chef och vara öppen med att du har varit hos läkare men att du gärna vill försöka jobba ändå?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-08-19 18:17
#2

Det är ju egentligen inget som hindrar dig från att gå till jobbet på fikarasterna, så du inte missar det sociala. Det kommer ju visa din chef på att du vill jobba, men du kan bara inte så mycket (nu). 

Ring och prata med din chef, kanske du kan få småuppgifter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
2014-08-19 18:19
#3

Jag tycker också du ska ringa chefen och förklara läget. Du kanske kan få jobba deltid ett tag och sen stega upp?

Medarbetare på Skor iFokus

Evelina!
2014-08-19 18:59
#4

Jag har jättesvårt för att vara sjukskriven på deltid, det förstör många rutiner på jobbet och av min erfarenhet hittills har det inte gått något vidare med deltidssjukskrivning. Det lutar nog åt att jag kommer jobba som vanligt nu trots sjukskrivningen, frågan är bara hur de som står mig närmst kommer ställa sig till detta. Det är ändå de som kommer få ta hand om mig när jag har mina "krascher"… Varför ska det vara så svårt att bara få vara frisk?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
2014-08-19 19:20
#5

#4 Garderob, när kommer du att acceptera att du inte är som alla andra? Du och jag måste ta mer hand om oss själva än vad andra behöver. 

Du vet att jag menar dig väl med min rättframhet. ❤️

Din hälsa är så mycket viktigare än vilken rutin som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
2014-08-19 19:49
#6

#5 Tack för ditt stöd, det värmer som alltid ❤️

Nu har jag och pojkvännen diskuterat lite och vi har bestämt att jag ska jobba en dag och se hur jag mår efter det. Och funkar det inte går jag med på att vara sjukskriven.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
IceTee
2014-08-20 01:22
#7

Låter som en jätte bra plan!

Medarbetare på Skor iFokus

VildaVittra
2014-08-20 09:51
#8

Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå bra. Lyssna på om din pojkvän säger ifrån, han har verkligen ditt bästa i åtanke. ❤️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
2014-08-20 14:28
#9

Åh, jag har sådan ågren. Å ena sidan vill jag ju så gärna jobba, å andra sidan gör medicinerna mig så himla trött att jag nog inte borde vara på jobbet. Är ledig idag och imorgon, jobbar fredag morgon först. Jag går och lägger mig vid 22 senast och sover, i dag till 10:30, och trots den långa sömnen känner jag att jag är helt slut och vill bara fortsätta sova igen. Väntar på att få mitt sjukintyg så jag kan lämna det till min chef och lägga bort allt vad stolthet heter.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
2014-08-23 16:00
#10

Försökte mig på att jobba igår kväll, jag var där i ca 3 timmar innan jag kraschade fullständigt och var tvungen att få skjuts hem eftersom jag var helt utom mig. Känns ju väldigt seriöst att få ett psykbryt så där på nya arbetet, men nu vet de i alla fall hur det ligger till. Och jag känner att jag i alla fall försökt, även om jag är sjukt förbannad på mig själv för att jag inte klarade det.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Allt oviktigt
2014-08-23 16:05
#11

Försök att inte vara förbannad på dig själv. Vet själv hur frustrerande det är när man inte kan göra allt man vill. Ge dig själv tid att må bra

Ebolaa
2014-08-23 16:59
#12

Ja, det är tufft när sånt där händer. Saker och ting kommer nog bli bättre från och med nu i v arje fall.. Ta ut din sjukskrivning och ha inte så dåligt samvete över att du inte kan gå på jobb.. Fundera ut något som du kan hitta på som gör dig på lite bättre humör eller som får dig att bara på något vis må bra. Lägg ut tid på sånt och ta dig själv i första hand. Att rå om sig själv lite extra är viktigt för att komma tillbaka, se den här månaden som en ledighet för vila och återhämtning.

Det är faktiskt mest jobbigt för en själv att inse att man inte klarar av sin situation, utomstående brukar faktiskt ha en väldig förståelse när sånt här händer. Klart att det finns få som inte förstår sig på saker och ting här i livet, men sådant ska du låta rinna av dig. Vi är många där ute som lever likt dig och känt samma saker för sjukskrivningar. Att sjukskrivas under flera veckors tid görs inte hur som helst av en läkare. Så ta vara på den här tiden att göra något nyttigt för bara dig själv :) Det är med dem ögonen du måste se på det. The struggle continues!

Ta hand om dig nu <3

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Evelina!
2014-08-25 20:52
#13

Tack för era svar. Ja, jag ska se på den här tiden som något värdefullt, även om det känns som en stor skam att inte vara på jobbet. Men samtidigt vet jag att jag, när jag är såhär, inte ska jobba av hänsyn till alla parter. Fixar det inte rent praktiskt och det har jag insett nu. Och jag har iaf försökt jobba och det är jag stolt över.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Upp till toppen
Annons: