Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1829 ggr
Juicepaket
9/3/14, 6:04 PM

Ångestattack/panikattack?

Är det någon skillnad på en ångestattack och en panikattack? Och i så fall vad är skillnaden? Tack på förhand!

Annons:
mimåne
9/4/14, 10:41 AM
#1

Jag höll på att skriva "njaa..", men vid närmare eftertanke så kanske det finns en liten skillnad även om dessa två begrepp hör ihop mycket.

En panikattack kan vara väldigt ångestfylld, men kan en Ångestattack vara panikfylld? Det tycker jag.

Om man går tillbaka långt bak i tiden så handlade ångest om ett uttryck för rädsla. För att känna igen fara lärde kroppen sig att få ångest. Man blev rädd, och av rädsla kan panik uppstå. Jag skulle däremot påstå att man kan ha ångest utan att få panik. 

Om man jämför symtom för dessa två begrepp i en attack så är de snarlika varandra.

Det är mina funderingar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Juicepaket
9/4/14, 4:28 PM
#2

#1 Ja jag är inne på samma spår… Jag har ångestattacker men om man läser symtom på nätet är panik och dödsrädsla en stor punkt, dock skulle jag inte påstå att jag får någon riktig panik under mina ångestattacker och inte heller fruktar jag för mitt liv, även om jag blivit lite skraj när hjärtat bankat väldigt hårt. Men någon direkt skillnad som skulle göra panik-och ångestattacker till skilda "problem" verkar alltså inte finnas…

mimåne
9/4/14, 6:14 PM
#3

Man kan ju även använda begreppet Panikångestattack, vilket jag själv föredrar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Juicepaket
9/4/14, 7:15 PM
#4

Ja, det tänkte jag också på. Egentligen kan man säga att det är tre olika termer för samma sak? Det jag var ute efter var egentligen att få ett namn på , och därmed lite mer förståelse för, mina sk. ångestattacker, eftersom det inte riktigt stämmer överens med vad som står i böckerna eller på nätet - där panikattacker är samma sak och jag känner inte helt igen mig i de symtomen. Själv hade jag önskat att det fanns en mer specifik skillnad på panikattack och ångestattack, det är liksom svårt att förklara för andra vad det är - en panikattack fast ändå inte…

mimåne
9/4/14, 11:56 PM
#5

När man söker på en diagnos så listas oftast alla tänkbara symtom och krämpor upp, men det behöver inte alls betyda att en diagnostiserad lider av dem alla. Det är så individuellt.

Om det du upplever känns som ditt begrepp av en attack så tycker jag att du ska lita på din känsla.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: