Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1852 ggr
Dendärtjejen
9/9/14, 4:56 PM

Konstiga tankar.. Heeelp

Ursäkta 2 stycken forum och även Förlåt att jag Inte visste vilken "grupp" jag skulle välja.. Men jag är 14 år och har alltid vart extremt blyg och alltid har haft j**ligt svårt att hantera sociala situationer.. Har ni vet, som tvångstankar osv, exempelvis när jag ska släcka en lampa ibland så måste jag trycka "av" den ett visst antal gånger (Inte ojämt tal Hehe) Sedan kan jag får extreeemt Konstiga tankar typ som att jag sitter i klasserummet och kan börja tänka på att det ä sjukt konstigt att man liksom lever!? Mitt liv är fett konstigt.. Nån som vet vad detta är?!?!:(

Annons:
Mysan_
9/9/14, 5:00 PM
#1

Så är det för mig också. Och liksom att om jag får vatten på en hand, måste jag också få på den andra, annars känns det inte bra. Det kanske är normalt? Följer tråden 🙂

mimåne
9/14/14, 9:04 PM
#2

Alla har vi mer eller mindre olika konstigheter för oss, vad som avgör är nog mycket ens egna inställning till konstigheterna. Är detta något du uppmärksammar på så vis att du mår dåligt av det och grubblar på så kan det mycket väl vara så att det är några bakomliggande orsaker. Så länge du inte bryr dig om det så är det med stor sannolikhet ingenting heller.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Blanksteg
9/15/14, 10:41 PM
#3

Samma här. Jag hade många tvångstankar i grundskolan. De tvångstankar som lyckats hålla sig kvar är dem att när jag råkar tänka på ett scenario som jag inte vill ska inträffa i verkligheten så måste jag tänka "nej" (gärna flera gånger) och eventuellt skaka på huvudet (om ingen ser mig) för att det inte ska inträffa i verkligheten.  Kallas för OCD: Obsessive Compulsive Disorder. Man kan få hjälp med det genom kognitiv beteendeterapi (KBT). 

Jag har också haft svårt för sociala situationer. Har till och med haft social fobi (kan också behandlas med KBT). Kunde till slut inte ta stadsbussen hem, men som tur var så bodde jag inte långt bort.

Mitt tips till dig är att ta tag i det här så fort som möjligt. Gå inte runt och tänk på det, utan gör något åt det. Ha som mål att varje dag utvecklas som person. Utsätt dig för situationer som du tycker är läskiga, ju oftare desto lättare blir det till slut. Och testa och se vad som händer om du inte gör det som tvångstankarna vill få dig till att göra. Vad är det värsta som kan hända? Hur sannolikt är det att det händer bara för att du struntade i tvångstanken? (svar: ingen sannolikhet alls).

Jag brukar också tänka på hur konstigt det fysiska livet är. Vet inte hur jag ska förklara det, men ibland så får jag en rysning i kroppen när jag tänker på hur lite jag vet om varför jag är här på jorden :P

Upp till toppen
Annons: