03. Allmän psykologi

Hur utvecklas våra tankar?

2014-09-09 20:29 #0 av: Nicollan

Håller på med en psykologi uppgift, skulle behöva lite hjälp Glad

Enligt det kognitiva perspektivet så står ju våra tankar i centrum.
Så om man utgår från detta perspektiv - hur utvecklas/förändras våra tankar genom livets gång? Om man tänker på utvecklingspsykologin, så har ju Freud en väldigt tydlig teori om alla faser.
Men det kognitiva perspektivet då?
Enda jag kan komma på är att man i princip inte tänker alls som väldigt liten, det är endast ens behov som står i centrum. Man börjar sedan bli medveten om ens föräldrar och sig själv. Då är det jaget som står i centrum. Småbarn är ju väldigt egoistiska om man tänker efter ;)
Sen börjar man inse att det finns en omgivning med andra människor och normer som man bör anpassa sig till, man får ett konsekvenstänk.
Tror ni att jag är på rätt spår? Har ni några tips eller tankar? :)

Anmäl
2014-09-15 23:11 #1 av: mimåne

Jo, du har en poäng där. Som liten är det bara "Jag jag jag" men som åldring är det nog väldigt mycket fokus på att "andra ska ha det bra och jag vill inte vara i vägen".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anmäl
2014-09-18 19:33 #2 av: Ebolaa

Men som barn tänker man väldigt mycket, även om ett barn alltid utgår från sig själv så förstår till exempel ett barn mycket mer än vad man tror. Till exempel så behöver inte barnet kunna uttrycka sig genom språket för att göra sig förstådd med människor runtomkring, samtidigt som de inte kan prata så förstår de ju vad du säger och menar. De tänker nog väldigt mycket och hela tiden, bara deras livliga fantasi tyder ju på det..

Här är en liten film om hur vårt tänkande har utvecklats
http://www.ur.se/Produkter/185030-UR-Samtiden-Tankandets-evolution

Här har du om socialt tänkande och social kognition:
http://socialpsykologi.twice.se/social_kognition.html

Något som är intressant kanske?

Anmäl
2014-09-19 09:19 #3 av: MalinVirvelvind

Kolla upp lite om Piaget och kognitivismen. Nyckelord är assimilation, ackommodation och adaptation. Det handlar om hur vi letar efter redan befintliga tankemönster när vi ska bygga upp nya. Sensomotoriskt stadium 0-2 år, preoperationellt stadium 2-6 år, konkret operationellt stadium 6-12 år och slutligen formellt operationellt stadium 12-16 år och uppåt handlar om den kognitiva utvecklingen enligt Piagets teori. Jag läste detta nyligen i en kurs i specialpedagogik. :) Boken heter Specialpedagogik 1 och är skriven av Sonja Svensson Höstfält. Lycka till!

Anmäl
2014-09-19 10:10 #4 av: Nicollan

Tack för hjälpen! :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.