Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 8543 ggr
[Lena1234]
2014-09-16 12:10

Fonder och stipendier för att bekosta terapi?

Jag undrar om någon har tips på fonder eller stipendier man kan söka för att bekosta terapi inom privat vård? Jag har påbörjat en sådan terapi och har fått intyg på att jag behöver terapin för ett längre tag framöver men lever på försörjningsstöd och kan inte betala själv. Jag får inte detta betalat via försörjningsstödet. Jag har använt mig av stipendietjänster som Global Grant, jag har sökt via den församling jag tillhör men det verkar vara mycket svårt att hitta några stipendier som erbjuder hjälp just till detta.

Inom landstinget är det mycket små chanser att få den terapi jag behöver då den vården främst riktar sig till sådant som anses vara mer av allvarliga diagnoser, ex självskadebeteende. Jag vill därför försöka hitta sätt att betala för fortsatt vård inom privat mottagning.

Hoppas på tips.

Annons:
youandyou
2014-09-16 23:36
#1

Jag har ochså försörjningsstöd.. De betalar alla mina läkarbesök (på psyk ochså) + mediciner.. men vet inte med terapin. Men de borde de ju göra.. De går ju genom "medicin" tror katergorin heter så när man söker de..

[Lena1234]
2014-09-17 19:59
#2

@youandyou: Är det så att dina läkarbesök hamnar under högkostnadsskyddet till slut? Tänker om socialen betalar upp tills att du når högkostnadsskydd? Är det någon speciell diagnos som du medicinerar för som gör att socialen betalar? Tar gärna fler tips på hur man går till väga om det är möjligt att få terapin bekostad. Någon som vet?

Zadeira
2014-09-18 20:32
#3

Jag hade försörjningsstöd under nästan två års tid (fick i agusti i år istället aktivitetsersättning) och under den tiden ingick mina läkarbesök samt medicin på recept. Jag lämnade in kvitton efter varje betalt besök, samt en kopia på högkostnadskortet när den summan var uppnådd. Jag fick ju inte betalt i förväg (det får man väl aldrig av soc) men i efterhand när kvittona var inlämnade. Likadant är det för pojkvännen som för tillfället har försörjningsstöd, han har all läkarvård och medicin inom högkostnadsskyddet som extra utgifter och får alltså det av soc.

Söker du inom privat mottagning som är ansluten till högkostnadskortet? Om du gör det så ska du får bidrag för dina läkarbesök samt mediciner upp till du nått kostnadsgränsen. Det som jag kan tänka mig är problemet är väl om du söker till en privat mottagning som inte är ansluten så kommer soc inte betala det eftersom att de bara betalar för det "billigaste" alternativet. Men jag tycker du ska höra med din handläggare vad det är som gör att du inte får bidrag. 

Andra alternativ har jag tyvärr inga tips och råd kring.

Maria
2014-09-19 19:33
#4

Jag tror inte du ska hoppas för mycket på att få bidrag till behandling som är privat.

Du skriver att du har fått intyg på att du behöver terapin en längre tid. Intyg från vem? Terapeuten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lena1234]
2014-09-19 21:31
#5

Maria: Nej, kanske inte. Har du någon egen erfarenhet av att söka såna bidrag eftersom du säger att det inte är så mycket att hoppas på? Det finns ju ändå en del fonder och stipendier som riktar sig till folk som är sjuka på olika sätt. Ja, jag har ett intyg från terapeuten på att jag behöver terapi och hur länge. Är det något du tänker jag kan använda på något sätt?

Tar gärna emot fler tips.

Maria
2014-09-19 22:01
#6

Det beror ju alldeles på vad det är för form av terapi gissar jag.

Vetenskapligt beprövade behandlingsmetoder kan man möjligen kanske hitta någon fond att söka i.

Har du försökt att söka vård inom landstinget?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Lena1234]
2014-09-19 22:11
#7

Maria: Den terapiform jag går i är en av de två största så den är välbeprövad. Jag har ringt vårdcentraler och hört mig för och får även från flera andra håll höra att vårdcentralerna generellt bara ger ca 5-10 samtal om man inte har svåra diagnoser som t ex självskadebeteende. Jag har fått utlåtande på att jag behöver terapi betydligt längre och dessutom spelar terapeuten i sig mycket stor roll för om terapin ska vara verksam eller inte. Jag vill alltså inte byta terapeut och ser att chansen till sådan behandling som jag behöver är minimal inom offentlig vård just pga de begränsar antalet samtal. Du kanske jobbar med detta och har fler tips att ge?

[Lena1234]
2014-09-19 22:11
#8

Maria: Den terapiform jag går i är en av de två största så den är välbeprövad. Jag har ringt vårdcentraler och hört mig för och får även från flera andra håll höra att vårdcentralerna generellt bara ger ca 5-10 samtal om man inte har svåra diagnoser som t ex självskadebeteende. Jag har fått utlåtande på att jag behöver terapi betydligt längre och dessutom spelar terapeuten i sig mycket stor roll för om terapin ska vara verksam eller inte. Jag vill alltså inte byta terapeut och ser att chansen till sådan behandling som jag behöver är minimal inom offentlig vård just pga de begränsar antalet samtal. Du kanske jobbar med detta och har fler tips att ge?

Maria
2014-09-20 08:33
#9

#8 Jag blir bara så skeptisk när en terapeut redan från början kan veta att du behöver mycket längre terapi och att det är hos just den terapeuten.

Lycka till med att söka pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: