Annons:
Etikettbehandling
Läst 3810 ggr
youandyou
2014-09-16 23:24

Flouxitin

Alltså ja.. Fick utskrivit detta igår… Skulle igentligen börjat med den idag men vaknade för sen för jag tog insomningstablett igår.. 

jag har läst runt lite på nätet.. Jag blir jätterädd. Faktiskt. 
Någon som blivit hjälpt av denna medicinen? Hur många mg tog du och hur länge, och för vadå?? 

Jag ska ta 10mg i 6 dagar sen öka t 20mg. Tar de för min depression. Blir nog utredd om ett tag.. De tror jag har ADHD eller borderline… 

Tacksam för svar!

Annons:
VildaVittra
2014-09-16 23:32
#1

Vad är det som oroar dig med den medicinen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

youandyou
2014-09-16 23:35
#2

Biverkningarna t.ex. Att man kan t.ex får mer tankar på självskade beteende och självmordstankar.. Att jag gör de, utan att veta om de t.ex. Att jag ska skada andra runt omkring mig och inte kunna kontrollera mig själv.

VildaVittra
2014-09-16 23:38
#3

Brukar du ha tankar på eller sug efter att skada andra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

youandyou
2014-09-16 23:52
#4

Nej brukar jag inte… men jag är rädd att göra de under tiden jag sover. Som sagt.. hatar att inte ha kontroll

VildaVittra
2014-09-17 00:08
#5

Fast om du inte haft det tidigare, vad får dig då att tro att du skulle börja med det nu?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

youandyou
2014-09-17 00:10
#6

jag har ju haft de tidigare, men har inte de nu. Jag skär mig inte längre, men jag bankar mig själv ist.. Dock inte mycket längre. och självmordstankar är bara:  tänk så skulle jag gjort de? hade någon brytt sig? 
Men jag har aldrig tänkt eller kommit på en plan för att genomföra de.

Annons:
Zepp
2014-09-21 18:08
#7

Tanken bakom SSRI är att höja Serotoninhalten.

Hög halt serotonin ses hos de med hög hög självkänsla/hög självuppskattning!

Lågt serotonin ses hos de med låg självkänsla/känsla av att de inte duger.

I realiteteten regleras det hela av vilket liv man lever/hur man lyckas med livet och hur man mår av det.

Sen så.. vad gäller många psykofarmaka, så kan de hjälpa med att dämpa/hindra en nedåtgående spiral.. så man får ork och kraft att ta tag i sitt liv.. reda upp det och landa på fötterna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Candela
2014-09-24 08:53
#8

Jag äter Fluoxetin och fick inga sådana biverkningar. 

Grejen är att om man är djupt deprimerad och självmordsbenägen är man oftast för "svag" för att faktiskt gå till handling. När man då plötsligt börjar må bättre, få mer ork, men fortfarande tillräckligt dåligt för att vilja dö, finns det risk att man orkar med att faktiskt skada sig själv. Så har jag fått det förklarat för mig.

Om du inte mår så pass dåligt tror jag inte det är någon stor risk för dig. Om du skulle känna att dessa tankar dyker upp när du börjar med medicinen så får du omedelbart höra av dig till din läkare!

youandyou
2014-09-25 21:59
#9

Tagit 10mg i 6 dagar, börja med 20mg idag. Jag har inte känt något. Bara varit orolig i magen. (Kan vara biverkning eller så är jag orolig)

Sweetsalad
2014-09-26 03:32
#10

Jag äter Fluoxetin just nu och jag mådde inte sämre i början utan det var mer som innan jag börjat ta tabletterna. All medicin för just nedstämdhet osv kan göra att man mår sämre i början, det är inget som måste hända, men dom måste skriva in det här bara för att man ska kunna förstå själv om man helst plötsligt blir jätte ledsen å verkligen ser allt i svart. Att det kommer gå över och att man ska prata med sin läkare om man tycker det blir för jobbigt. Jag fick som du börja med 10mg sedan 20mg. Jag fick några biverkningar i början men dom gick över. Den läskigaste var att jag tappa hår. Otroligt mycket hår. Men detta va verkligen extremt sällsynt och det gick över bara man fortsatte med behandlingen. Men du kan ju tänka dig paniken jag fick innan jag läste på ^^ Jag har bara ätit medicinen i knappt en månad så jag kan inte säga hur bra den är och sådant. Jag har prövat två olika mediciner innan som inte funkat alls på mig förutom att jag gick upp över 20kg i vikt. Är lite därför som jag fått pröva denna nu. Om du inte tycker att det där med magen går över så kan du alltid fråga 1177, dom har jag hört av mig till när jag varit osäker och dom brukar vara förstående :) (Är första gången jag någonsin kommenterar här på iFokus så du får ursäkta om det blir lite vimsigt :P )

youandyou
2014-09-26 21:18
#11

har inte kunnat ta idag… Har flouxetin från tillverkaren Sandoz. 

När jag var 9 år så satte jag i halsen och blev inlagd på sjukhus. Åt inte på månader. Så kan inte fortsätta stoppa de som jag sätter i halsen i munnen. (har aldrig fått ner tabletten heller innan direkt) Men idag tog de stop. Ja den är väldigt liten, men ändå. Försökt nå öppenvården utan framgång. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.. 

ensam hemma med vovven i helgen så får se hur detta går..

Sweetsalad
2014-09-26 21:35
#12

Det bästa vorre om du fick lösliga tabletter. Som jag förstår så går dom att lösa upp i ett litet glas vatten. Är inget gott men man får i sig det iaf. Mina börjar lösas upp så fort dom kommer i kontakt med tungan. Jag fick dom av misstag då jag skulle fått kapslar men nu har jag vant mig. Jag har Fluoxetin ratiopharm Teva Löslig tablett 10 mg (vit, rund, diameter 7,5 mm) kan vara värt att fråga om och se om dom har nå alternativ. Är viktigt att du säger att du har svårt att svälja även små tabletter så att dom vet vad dom ska ge dig. Så du slipper detta obehag :( Bra att du har vovven hemma iallafall så du inte är helt ensam…

youandyou
2014-09-26 22:35
#13

Alltså har annars inte svårt att sväla alvedon och ipren eller propavan. Dom har ju typ en glidande yta.. Ja mina löser sig så fort de kommer i kontakt med tungan… Tycker de är riktigt äcklig.. 

Googla om du vill: Flouxetin Sandoz 20 Mg

Annons:
Honestyisdead
2014-09-26 23:20
#14

Prova svälja tabletten med tex joghurt.

Calcifer
2014-09-28 01:51
#15

Jag äter Fluoxetin och har gjort i drygt 6 veckor. Jag höjde precis dosen till 60mg. Än så länge är det lite för tidigt för mig att säga om det hjälpt eller inte, men det har definitivt inte förvärrat något. Och jag upplevde inga biverkningar. Jag älskar Fluoxetin eftersom det är en medicin som skrivs ut till t:ex anorektiker och andra som är livrädda för att gå upp i vikt. Jag har varit redigt fet och lyckats gå ner 60 kg och när de satte mig på mirtazapin gick jag omedelbart upp i vikt igen och jag hatade det. Men på dessa känner jag inte den våldsamma hungern som jag gjorde på mirtazapin. 

Om du har svårt att svälja tabletter säger jag som Hera, prova med yoghurt eller filmjölk, brukar vara lättare då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: