Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1855 ggr
[MikaelaR]
2014-09-26 02:32

Alkohol - föräldrar (Undersökning!)

Hej jag prövade att lägga ut denna undersökning här, då jag undrar hur ni som haft alkoholister till föräldrar eller föräldrar som drack för mycket när ni var barn/unga hur det påverkar er idag som vuxna? ni får gärna svara med en mer förklarande text i kommentarsfältet!

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-26 02:34
#1

Jag hade föräldrar som drack lite för mycket inte direkt alkoholister men dem drack för mycket och tappade kontrollen ibland. Kan ha svårt att känna lukt av alkohol ibland och liknande jag kan också ha svårt att komma över vissa jobbiga händelser som skett i samband med fulla föräldrar. Annars har jag gått vidare och försöker tänka på det positiva i min barndom!

Gasoline
2014-09-26 05:59
#2

Det påverkar mitt mående på ett dåligt sätt idag, mer än någonsin.

[MikaelaR]
2014-09-26 06:04
#3

#2 Vill du förklara varför? jag är nämligen intresserad på hur andra som växt upp med alkoholister/föräldrar som drack för mycket har det idag som vuxna. Jag kan ju inte heller neka att vissa stunder så märker jag verkligen hur det påverkat mig och jag undrar hur jag skulle vara om jag haft en mer "normal" barndom vad det nu än innebär!

Geru
2014-09-26 17:33
#4

Jag dricker extremt lite pga alkoholism under senare uppväxt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Ztevo]
2014-09-27 03:38
#5

Att inte vilja ta itu med saker krånglar till saker.

Blanksteg
2014-09-27 11:55
#6

Jag har en förälder som är alkoholist och jag kommer aldrig i hela mitt liv dricka en enda droppe. När jag skulle hälsa på min pappa en gång när jag var yngre så mötte han mig vid tåget och han kunde knappt gå själv utan var tvungen att ha med sig en vän som hjälpte honom. Det föll mig inte ens in att ringa mamma eller släktingar som bor i samma stad, utan jag bodde hos honom som planerat i ett par dagar. Tror inte ens att jag berättade för mamma när jag kom hem. Jag förstår inte hur man kan vilja dricka något som får en att delvis eller helt tappa kontrollen över sig själv bara för att för stunden kanske må lite bättre och bli mer avslappnad eller vilken nu anledningen är till att man dricker alkohol. Finns bättre alternativ. Det är inte värt det om man riskerar att hamna i alkoholism.

Annons:
Scorpio97
2014-09-28 00:33
#7

Min pappa var alkoholist (han dog i våras). 

Jag är sexton och har ännu aldrig druckit, mer än att jag har fått smaka nån klunk vin nån gång. Men jag kommer förmodligen prova när jag blir äldre och får dricka, men jag tror inte jag skulle våga dricka ofta eller så mycket att jag blir full pga risken att bli beroende.


//Jessie

[MikaelaR]
2014-09-28 03:37
#8

När andra dricker, hur känner ni er då?

Blanksteg
2014-09-28 12:07
#9

Jag har inget emot när andra dricker. Men när någon dricker och är full så känner jag obehag, inte för personen men för hur alkoholen påverkar och tar över kontrollen över personen.

[MikaelaR]
2014-09-28 12:16
#10

Jag känner igen den känslan #9

Scorpio97
2014-09-28 14:51
#11

Har inga problem med att andra dricker. Mammas nya kille dricker ibland, och jag kan umgås med honom även när han är full utan att känna obehag eller liknande. 

Tycker dock inte om när folk i min ålder och yngre dricker, speciellt när dom gör det för att dom tycker det är "coolt" eller är rädda att bli utstötta annars.


//Jessie

[Ztevo]
2014-09-28 19:19
#12

TS Här är länken som du ville ha av mig. Det gick inte att pma dig den. http://www.samtal.nu/psykologi/relationsproblem.htm

Gasoline
2014-09-28 20:01
#13

#3 Urnsatte min far i fredags, han dog till följd av långvarigt alkoholmissbruk. Inget jag fått bekräftat, men jag kan ju lista ut detta själv. 

För att göra en lång historia kort så har jag inte haft kontakt med honom på över 4 år då jag inte längre klarade av följderna utav missbruket och jag gav honom ett val; Alkoholen eller mig. Valet var uppenbarligen lätt. 
I lördags var det exakt 1 år sedan jag såg honom och då jag råkade svara i telefonen när han ringde fick jag som vanligt höra hur värdelös och dum jag var. 

Innan han dog funderade jag ständigt på allt kring hans missbruk och varför han älskade alkoholen mer än sin familj. Vad det var som gått snett, att jag saknade den barndom jag en gång haft, den lyckliga familj vi var innan alkoholen vart ett problem. 
Även om jag underförstått alltid vetat att pappa aldrig skulle sluta dricka helt har jag ändå haft ett hopp, men nu är hoppet helt borta. Jag hade hoppats att han någon gång skulle ta tag i sitt missbruk på riktigt (han har varit på tillnyktring många gånger), och om han inte gjorde det själv så hade jag iallafall ett hopp om att han skulle känna sig tillräckligt motiverad att vara nykter de gånger han skulle träffa sina framtida barnbarn. 

Idag snurrar tankarna bara i huvudet, alla frågor och funderingar som fanns innan hans bortgång och nu kommer jag aldrig att få reda på dom. Allt kring min far gör så ont och mina barndomsminnen som faktiskt var bra blir plågsamma då jag önskar att saker fortfarande var så idag. 

Jag skulle behöva hjälp med de psykiska följderna utav att vara barn till en missbrukande förälder…

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-28 20:23
#14

#13 Du förklarar på ett väldigt bra sätt, jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt!

sugarland
2014-09-29 00:05
#15

Det har påverkat mig på ett sånt enormt sett att jag har idag PTSD. Då hade jag en förälder som var grav alkoholist och gjorde helt sjuka saker.

Edit: jag dricker själv alkohol från och till som en vanlig ungdom, men jag har stora problem att vara med vuxna som dricker.

Upp till toppen
Annons: