Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 1967 ggr
Saffran0Spice
2014-10-05 18:35

Att hitta sig själv?

Jag fick det till mig av en psykolog - ''Du måste hitta dig själv''

Hur ska man göra det och hur ska man kunna veta när man gjort det? =(

Annons:
Maria
2014-10-05 18:59
#1

De två frågorna skulle du ha ställt till din psykolog😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2014-10-05 19:01
#2

Det gjorde jag och fick inget svar jag förstod, hur hen än försökte förklara med fina termer =P

Ebolaa
2014-10-05 19:04
#3

Att hitta sig själv skulle jag kunna tänka mig att handlar om -- Självkänsla och självkännedom. 

Här har du en länk till självkännedom:

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=sj%E4lvk%E4nnedom

Och här är en länk om självkänsla:

http://www.umo.se/jag/sjalvkansla/

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Saffran0Spice
2014-10-05 19:15
#4

#3 Tack för länkarna - ja psykologen kanske menade att jag ska få de 2 i någon form av balans 🤔

Ebolaa
2014-10-05 19:18
#5

Ja, det är väldigt viktigt att veta var man har sig själv. Annars är det stor risk att man hamnar i fällor. Magkänslan är något man alltid ska gå på, är det någonting som känns fel, antingen av något som någon har sagt eller gjort så är det med all säkerhet något som är fel.

Självkänslan är väldigt viktig, det gör att man förstår sitt eget värde och var ens egna gränser går. Det är nyttigt förstå sig på vad man själv vill, kan, känner och vad man själv behöver bli bättre på, annars kna man inte utvecklas som människa..

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2014-10-05 19:25
#6

Just det, nästa gång när du är hos din psykolog så är det viktigt att du ber honom eller henne att förtydliga. Du ska inte känna dig dum för att du inte hajjar första eller andra gången, det är viktigt att ni är på samma nivå. För en psykolog är allt inom psykologi en självklarhet, medans för andra är det inte det.

Du måste våga fråga; hur menar du? Nu förstod jag inte vad du menade med det där… 

Relationen mellan en psykolog och klient är det viktigaste för att nå framgång i era möten, tillit är absolut det viktigaste för att det ska bli bra. Du är ju inte dum för att du frågar tre gånger extra, utan det gör att din psykolog vet hur du fungerar och kan göra något bra under era träffar.. 

Lycka till :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Upp till toppen
Annons: