Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3351 ggr
Juicepaket
2014-10-06 20:58

Ångestfrågor

Hej, jag har lite frågor om ångest. Jag pratar med en psykolog om en ångest jag har som alltid kryper sig på, och jag har även upplevt en del ångestattacker. Min psykolog säger att det alltid finns en anledning bakom ångesten och att jag måste hitta den för att kunna bli av med ångesten. Jag vet att stress och pressade situationer kan trigga igång min ångest men oftast kommer den som en överraskning och jag kan verkligen inte hitta anledningen till det. Av det jag läst på internet står det att ångest inte alltid behöver ha en riktig orsak, men som sagt menar min psykolog att det alltid finns en orsak. Har hon rätt? Jag undrar också över medicin för att hantera ångest, hur ska situationen kring ångesten se ut för att man kan börja med det? Fungerar medicinen på det sätt att den faktiskt tar bort ångesten? Hur vet man när medicin är det rätta att börja med? Tacksam för svar!

Annons:
Fridaaaa
2014-10-06 21:00
#1

Vad jag lärt mig finns det en orsak men inte alltid man vet vilken och kan vara något som hände för många år sedan också.
Man måste inte hitta orsaken i regel för kan vara vad som för att bli av med ångesten eller få den mildare.

Så har jag fått lära mig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2014-10-06 21:14
#2

Jag kan ha ångest helt utan någon konkret orsak. Ibland har jag ångest bara för att jag har ångest, typ. Det måste inte vara kopplat till något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Juicepaket
2014-10-06 21:46
#3

#1 #2 Tack gör svaren! Är det någon som vet något om medicinfrågan? Någon som tar ångestdämpande här som vill berätta om när man valde att sätta in den medicinen?

Ebolaa
2014-10-07 09:55
#4

Hejsan Juicepaket!

Angående din fråga om mediciner så brukar det fungera så här: som första alternativ brukar läkare skriva ut antihistaminer, de har lugnande effekter och brukar fungera bra som behovsmedicinering för sömnproblem och rätt lindrig ångest. Läkemedlen i denna kategori som vanligen skrivs ut är Lergigan, Theralen och Atarax. Personligen tycker jag inte att de är speciellt bra mot ångestlindring, men effekten av dem är att man blir sömnig och lugn och jag har hört många som har lindrigare former av ångest som tycker detta läkemedlet fungerar bra! Dessa läkemedel är inte beroendeframkallande så därför skrivs de ut i första hand. Det är rätt bra att ha dessa hemma ifall man haft svårt att sova några nätter i rad till exempel..

Starkare ångestlindrande mediciner hör främst till gruppen bensodiazepiner, här finns hur mycket olika läkemedel som hellst. Den svagaste är Sobril (där det verksamma ämnet är Oxazepam) och de starkaste formerna är Xanor/Xanax (Alprazolam) och rohypnol (flunitrazepam). Men som sagt är det en sjö av olika läkemdel inom denna grupp, som antingen är långtidsverkande eller korttidsverkande, men de fungerar likadant; man blir fri från ångest och lugn och man får saker gjorda och så. Bensodiazepiner är väldigt beroendeframkallande så man ska bara ta dem när man verkligen behöver. Biverkningarna av dessa former av mediciner är framför allt minnesstörningar (likt alkohol får man sämre korttidsminne) men också omdömeslöshet, att du kanske ångrar saker du gjort, men detta har med de starkare formerna att göra. En annan vanlig biverkning är ökad ångest när ämnet lämnar kroppen, så det är viktigt att man förstår att det är ett utträdessymtom som går över, inte sin ursrpungliga ångest..

Hoppas detta hjälper :) Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Juicepaket
2014-10-07 15:15
#5

#4 Tack för ett jättebra svar! Uppskattas! :) Kan jag föreslå för min psykolog att prova medicin? Eller är det hon som helt och hållet tar beslutet (och går vidare med ärendet??) om jag får eller inte får prova någon medicin?

Ebolaa
2014-10-07 15:33
#6

Du kan absolut be din psykolog om att få något utskrivet för din ångest. Det är vanligt att klienter ber om medicin. Det kan hända att hon eller han inte får skriva ut mediciner men då får du istället begära om att få gå till en psykiatriker, som är en läkare på området. Då remitterar hon dig vidare för ett besök hos en sådan som du kanske fortsätter träffa enkomst för medicineringen, för att hitta rätt medicin och dosering av den. Men du fortsätter förståss att gå till din psykolog som vanligt.

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Ebolaa
2014-10-07 15:54
#7

Angående det där om att ångesten "alltid har en orsak" så anser jag nog också det. Även om man får ångest mitt i allt så brukar det nog finnas en ursprungsorsak till att få det. Jag tycker att du ska fundera extra noga nästa gång du får ångest, eller efter att det börjar gå över, hur du kände innan ångesten dök upp. Ifall att det har att göra med någon viss känsla som triggar igång ångesten. Eller om det har med någon viss tanke som triggar det, att du funderar på vad som har "stört dig" det senaste dygnet, det kan vara någonting som ligger och gror som sedan blossar upp mitt i allt. Eller om du kanske eventuellt är på väg någonstans och får ångest. Visst kan det vara så att du aldrig får veta orsaken till din ångest, det kan till och med vara en neurologisk förklaring som du och din psykolog kanske kan reda ut. 

Kanske att du skulle ha ett ångest-block med dig överallt, som du skulle skriva i när du haft ångestsymtom för att kartlägga din ångest. Ifall om ångesten är kopplad till en viss tidpunkt på dygnet, plats, beroende på vad du ätit/druckit, tanke, känsla, omgivning, människor osv.. 

Kan bli intressant för dig själv att lära dig om din ångest.. :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Juicepaket
2014-10-07 16:27
#8

#6/7 Okej tack, då ska jag försöka ta upp det ämnet med henne nästa gång vi träffas. Ja det är en bra idé som du säger att verkligen fundera på varifrån ångesten kommer…. Hittills har jag inte alltid hittat orsaken men jag ska försöka tänka på det extra mycket hädanefter. Kanske skaffar jag mig ett block och skapar en egen undersökning av mig själv ;) är trots allt väldigt intresserad av psykologi! Hur som helst, tack för dina svar, det har hjälp mycket! :)

Ebolaa
2014-10-07 16:34
#9

Självklart vännen, jag tycker också psykologi är ett väldigt intressant ämne, desto mer man läser desto mer vill man veta. Det är ett bra redskap till att lära sig känna sig själv. Lycka till med ditt nästa besök ;)

Take care! Ciiiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: