Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1198 ggr
Candela
10/8/14, 12:30 AM

Traumatiserad av f.d. arbetsplats?

Jag mår fortfarande dåligt efter vad jag fick genomleva dag efter dag på jobbet. För ett år sen ungefär började jag jobba med att städa på en restaurang, och strax innan midsommar i år jobbade jag sista dagen. Så det blev lite drygt ett halvår.

Jag blev totalt överkörd på jobbet, behandlad som en slav. Fick kritik för allt jag gjorde, och kände aldrig att jag dög, hur mycket jag än ansträngde mig. Mådde fruktansvärt dåligt psykiskt.

Jag drömmer fortfarande mardrömmar om jobbet, när jag städar hemma får jag flashbacks från när jag jobbade, jag undviker i största möjliga mån att gå förbi restaurangen på stan. Befinner jag mig inom en radie av 100-200 meter från byggnaden så känner jag mig nervös och nojig, som att jag måste se mig om över axeln hela tiden. Min största skräck är att möta någon av "cheferna" på stan.

Det känns så dumt att bli så här pass traumatiserad av en arbetsplats..?! Jag har gått igenom värre saker i livet, varför tar just detta så hårt?

Annons:
Ebolaa
10/8/14, 12:59 AM
#1

Hej!! Jag har faktiskt varit med om en ganska liknande grej när jag arbetade som städare för fem år sedan! Det var på en tandläkarmottagning. Har arbetat som städare på en massa ställen både innan och efter och blivit överöst med beröm, men DÄR var de aldrig nöjda och behandlade mig väldigt nedlåtande. Och det tar på krafterna!! Det är inte alls konstigt att du har gått runt och mått dåligt på grund av det här, det skulle snarare vara konstigt om du var helt oberörd efter att blivit så illa behandlad :)

Att du tar just detta så hårt kan bero på en rad olika saker. Du berättar till exempel att du arbetade väldigt hårt, vilket betyder att du verkligen försökte göra allt för att de skulle vara nöjda, men de letade ju tydligen efter fel så vad du än gjorde blev det inte "tillräckligt" bra. Att arbeta handlar ju om att arbeta så det är väldigt viktigt att man får konstruktiv kritik. Som städare är man oftast själv så det gör ju att du inte heller har kunnat ventilera om dessa saker, och när det blir så mycket skitsnack och nedlåtande kommentarer så kan det hända att du faktiskt börjar se dig själv som dålig, OCH DET ÄR DU INTE!

Försök glöm bort den här sommaren och gå vidare, det är mitt bästa tips. Låt dem inte vinna så här mycket över dig och ditt tankeliv, du förtjänar SÅÅ mycket bättre än det! En sån här sommar kan vara en väldigt bra erfarenhet på hur ett jä*ligt dåligt arbetsklimat kan vara, du måste ta det som en lärdom istället för att tro att det dom säger stämmer med verkligheten. Det är mååånga städare som blir behandlade på det här viset, har hört många storys om andra yrkesgruppers nedlåtande sätt till städare.. Glöm skiten! Om du inte lyckas gå vidare så rekommenderar jag dig att prata med en psykolog, de kan ge dig verktyg för att tänka på annat än detta.. Räta på huvudet och blicka framåt nu istället!

Kram kram kram!!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Cindy S
10/8/14, 1:10 AM
#2

Du blev trakasserad, självklart mår du dåligt. Det är inget fel på dig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

VildaVittra
10/8/14, 1:23 AM
#3

Jag vet hur det känns, för jag har varit där själv. 

Råkade se chefen i en affär jag var i och trots att jag är en vuxen kvinna så gick jag och gömde mig. 

Jag jobbade hur hårt som helst, ändå spottade dom bara på mig och jag är egentligen en otrolig arbetshäst. Jag fick skulden för allt mina arbetskamrater klantat sig med, trots att jag inte ens befunnit mig på arbetsplatsen när det inträffade. 

Det tar på självförtroendet, något som tar lång tid att bygga upp igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: