Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2718 ggr
[Ztevo]
10/25/14, 12:21 PM

Människor som inte kan känna

Jag har, under några månader, blivit uttsugen av någon som är jättebra på att manipulera människor.

Det är lugnt, med mig.

Men jag kan tänka mig att fler än mig, drabbas…

Fråga: Hur kan man se, att… När hon är så medkännande, bara när det gäller?

Annons:
[Ztevo]
10/25/14, 12:23 PM
#1

Hur kan ens känslor lura en så otroligt mycket?

Ebolaa
10/25/14, 6:00 PM
#2

Grejen med såna människor att man inte ska släppa in dem för mycket. Så fort man börjar känna som du gör, att du misstänker dem för att ha dolda, mindre goda intentioner så ska du helt bryta kontakten.

Dessa människor bryr sig bara om sig själv och sin framgångs skull, det är även något de aldrig skulle erkänna. Så fort man börjar ifrågasätta deras intentioner eller hur de beter sig så kommer det påstående som "Jag menade bara väl.." eller "Det skulle jag aldrig göra!", "Hur kan du tro något sånt om mig?"eller något annat förnekande resonemang som ibland inte har någon verklighetsförankring. De kan också rent av ljuga för att lyckas hålla dig kvar. De brukar även göra allt för att reparera skadan, i ett försök att IGEN få sin vilja igenom eller lyckas ha dig kvar så de kan dränera dig på din energi och dina krafter. Så det är bara att glömma och gå vidare, de ger en ingenting och man kan aldrig räkna med att de ställer upp för den goda sakens skull, utan de har alltid någon egen vinning i det hela..

Att de kan lura en så otroligt mycket är på grund av att du är en god människa, vilket de märker. De granskar ditt sätt att uttrycka dig själv, ditt kroppsspråk och dina ansiktsuttryck för att lättare kunna få sin vilja igenom. De är som ormar som slingrar sig igenom livet utan att någonsin förändra sig själv, en form av djup problematik som också är väldigt svårt att förändra.

Hoppas du inte tagit denna människa in i ditt liv helt och hållet, om du har gjort det så är det bra att ta ett hälsosamt avstånd. Och stå på dig! Dessa människor behöver gränser, för så fort du börjar släppa på gränsen börjar de ta sig friheten igen och tror att allt är bra igen. Så blir det "same old story" over and over… 

Ciaoo :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
10/25/14, 7:30 PM
#3

Jag upplever att deras relationer enkomst är till för att uppfylla deras egna behov, önskningar osv. Du blir istället att uppfylla en funktion i deras liv som de vill ha, behöver eller avundas. Om de avundas dig är det nästan farligt, det kan vara så att de vill åt det som de känner att de saknar men som du har.. Man känner sig sällan kravlöst behandlad och aldrig villkorslöst älskad av en sådan person, även om de kan visa kärlek så känns den inte äkta..

Och så snart du inte ställer upp eller gör något de inte gillar kommer de försöka fånga din uppmärksamhet genom att göra dig illa eller projicera sina känslor som de tycker att du åsamkat dem..

Ett litet tillägg i denna diskussion.. :)

Ciiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Ztevo]
10/26/14, 1:57 AM
#6

Att jag är trollmärkt. Wow, liksom.

Annons:
[Ztevo]
10/26/14, 2:00 AM
#7

Att bli skändad och sedan förnedrad… Det känns tungt, men jag tror att jag orkar resa mig.

Just nu, är det platt fall som gäller

.

[Ztevo]
10/26/14, 2:09 AM
#8

Sista smset:

"Tillbakakaka.

Nu är jag färdig med dig.

Bryter med dig nu.

"

Ja, inte fanns det känslor där, inte…

Ebolaa
10/26/14, 11:30 AM
#9

Nu vet ju inte vi vad ni två gått igenom eller hur eran relation har sett ut.

Men vänskap ska vara åt båda hållen, ingen orkar med att ge och ge och ge och aldrig få någonting tillbaka. Allt umgänge kräver att båda parter är överens om hur ofta de ska ha kontakt, när var och hur. Det är en tvåvägskommunikation som ska vara ömsesidig och ske med respekt för att vänskapen ska hålla.

Många som mår väldigt dåligt är ju upp i sig själv och sitt mående och kan verka för andra som "tunga" att ha kontakt med. Just för att allting är så mörkt hela tiden. Den som mår dåligt måste respektera att andra inte orkar med att hjälpa, även om man kommit överens om en sådan kontakt från början. Har man ett stort behov av att få ur sig sina tankar och funderingar så borde man vända sig till någon professionell kontakt istället. Mest för sin egen skull då "vanliga människor" inte har ett professionellt förhållningssätt och kan inte fungera som annat än stöd. 

Ingen vän ska behöva ta så stort ansvar över en annan människas mående, det leder bara till samvetskval och att de själv känner sig otillräckliga och kanske själv börjar må dåligt och slutligen känner sig dränerade på energi.

Jag är något emot dessa telefonkontakter som stöd, om man gärna vill hjälpa andra så ska man fundera efter hur mycket man själv orkar. Till exempel göra telefontider, så att det inte slutar med att personen ringer när den själv vill och tycker sig behöva. Sedan måste man alltid vara sann mot sig själv, att man säger till personen att "nu tycker jag att vi ska ha ett uppehåll ett tag så jag kan fundera lite på dina problem på avstånd, så kontaktar jag dig sen. Skicka ett sms eller mail ifall du känner att läget är akut och måste prata."

Detta är viktigt då många, speciellt om man inte känner varandra, kan bli att ta andras välvilja för givet. Och samtidigt när man inte känner varandra kan man bli väldigt personlig, både på gott och ont. Så innan ni ger era telefonnummer till någon så ska ni fundera ut hur mycket tid ni kan tänka er lägga ut på detta i förhand och vad som ni inte kommer tolerera. Det krävs alltså ett visst mått av självkänsla för att veta vad man vill ställa upp på. 

Ciiiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Ztevo]
10/26/14, 1:04 PM
#10

En människa kan falla.

Jag föll. Ställde alltid upp..

Detta gillades av…

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
10/27/14, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Att förtala och baktala en annan människa är fult och åtalbart och att dessutom göra det i sin signatur visar på genuin elakhet. Det är f ö  inte tillåtet enligt iFokus Skrivregler. Bifogar skärmdump på Ztevos  olämpliga signatur per den 27/10 2014

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ebolaa
10/27/14, 10:48 PM
#13

Men suck, ta bort detta inlägg så inte fler ser det om det är så hemskt som du tycker, istället för att göra samma sak genom att lägga ut denna printscreen på Ztevo´s kommentar så att fler ser den, bara för att du tycker det är fel.

Mycket ologiskt argument och beteende, och framförallt väldigt odemokratiskt..!

Lite samma sak som att tycka att vänsterextremister gör rätt i att förtrycka personer med nazistiska eller rasistiska åsikter..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Honestyisdead
10/28/14, 12:22 PM
#14

#13 Det ts har i sin signatur är förtal och inte lagligt. Fler ser det inte pga skärmdumpen eftersom det står i ztevos ALLA inlägg.

Din jämförelse är löjlig.

Ebolaa
10/28/14, 12:44 PM
#15

Ja men säg det åt honom/henne då via ett mail eller vänd er till support! Vad jag förstått av att läst Ztevos senaste inlägg är detta ett uttryck för relationsproblem, det är inte okej men inget ovanligt. Det kallas för hämnd, något som är vanligt bland personer som är omogna, han eller hon lär väl lära sig efter detta. 

Hur vet ni att detta är förtal? Vet ni att han inte blivit utsatt för psykisk misshandel? Om det nu är så att han blivit utsatt och berättar det åt andra räknas det inte som ärekränkning eller "förtal", som ni så häftigt hänvisar till. Det är däremot någonting som är löjligt

Att hålla på peka på andras fel och brister är under all kritik, om man gör det är man inte så mycket bättre själv!

Läs lagen så att ni får lite kött på benen!

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/14, 12:51 PM
#16

#15 En del här känner personen som hängs ut. Så du borde nog lugna dig.

Det är förtal enligt din första punkt eftersom ts INTE är skyldig att sprida det.

Blir ganska rädd över hur du försvarar ett sådant beteende.

Ebolaa
10/28/14, 12:57 PM
#17

Här är länken till brottsbalken, ärekränkning är under kapitel fem

https://lagen.nu/1962:700

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/14, 1:05 PM
#18

Jag kan lagarna.

Ebolaa
10/28/14, 1:15 PM
#19

Alltså, om du hade läst igenom både första paragrafen och dess andra stycke skulle du förstå vad jag menar.. Du missade hela poängen. 

Enligt första paragrafens första stycke står det (på vardaglig svenska): Den som pekar ut någon så som brottsling eller klandervärd på grund av deras levnadssätt, eller lämnar uppgifter som är till för att utsätta personen för andras missaktning, döms till förtal, MEN (vidare till andra stycket): om han var skyldig att uttala sig på grund av omständigheterna, och visar att uppgiften är sann eller har skälig grund att uttala sig på sättet han gjorde, ska han inte dömas för förtal. 

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/14, 1:26 PM
#20

Vet inte varför du fortsätter.  

Detta är ett klockrent fall.

Annons:
annia1
10/28/14, 2:48 PM
#21

Hera ta och läs signaturen som finns i ztevos inlägg. Där står inget namn så en tillsägelse hade sannolikt räckt. Så vad jag kan se i signaturen idag så är det inte åtalbart då det inte finns nåt nick eller namn angivet. Så enda stället man kan se nicket är i bilden.

I bilden finns inte bara nick utan även namn så i det avseendet är bilden värre även om nicket hade stått kvar i signaturen.

.

Honestyisdead
10/28/14, 3:07 PM
#22

Har inte sett att namnet tagits bort. Det stod länge.

annia1
10/28/14, 3:31 PM
#23

Jag vet inte när det togs bort, men det var borta igår kväll när jag läste tråden.

.

Ebolaa
10/28/14, 3:36 PM
#24

I fokus ska vara ett diskussionsforum, men det är omöjligt att diskutera med personer som ter sig så som du gör nu. Det är i allra högsta grad ett tecken på omogenhet.

Du uppfattar mitt tyckande som att jag försvarar Ztevo´s handling; nej, det har jag aldrig gjort. Min åsikt är att det inte är förtal. Så länge det faktiskt kan ha något med sanningen att göra är det inte förtal, det är snarare en förtjänst att sådant faktiskt uppdagas så att andra vet vad de ger sig in på.

Men faktum kvarstår att ingen av oss är "lagens långa arm" och har ingen juridisk bakgrund att göra påståenden om vem som gjort rätt eller fel.

Har ni tänkt på att ni däremot försvarar en person som eventuellt gjort sig skyldig till psykisk misshandel. Det är mer oroväckande än att jag hänvisar till lagtexter…

Det är ett tecken på ett omoget förhållningssätt att inte kunna diskutera detta, det är faktiskt rätt viktigt då många här känner sig förtalade för det ena och det andra. Folk borde däremot sluta bete sig illa bara för att det finns en datorskärm emellan parterna..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/14, 4:03 PM
#25

#24 Jag råkar veta att den utsatte här inte gjort sig skyldig för något av det påstådda. Tyck vad du vill, du har noll koll på situationen. Därför är dina inlägg inte intressanta.

Ebolaa
10/28/14, 4:23 PM
#26

Haha.. Antagligen är dom lite intressanta eftersom du hela tiden svarar på dem.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/28/14, 4:35 PM
#27

#26 Missta inte mina svar för intresse.

Annons:
Upp till toppen
Annons: