16. Sömnproblem

Sömnproblem - hållbar lösning?

2014-10-28 16:43 #0 av: Evelina!

Har sedan en längre tid besvärats av sömnproblem och testat alla möjliga läkemedel mot detta - Propavan, Imovane, Nitrazepam, Circadin mm. Och det enda som hittills hjälpt är dubbel dos Imovane alt dubbel dos Nitrazepam och det här är ju inte hållbart i längden. Eftersom sjukvården står handfallen måste jag ju försöka lösa mitt lilla problem på egen hand och söker därför efter något slags hälsokostpreparat som är ofarligt att ta en längre tid. Sömnhygienen är i övrigt väl utredd och optimerad för bästa resultat, men det går bara inte att somna! 

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-28 16:52 #1 av: Taxelina1

Jag har sömnproblem och förstår nu att det är ett utbrett och stort problem. Jag fick Attarax  och det fungerar bra. Den används för både allergi och sömn problem.

Har du aldrig blivit rekommenderad en så kallad "sömn kurs"

Dom startade något här i stan. Några kognetiva beteende vetare skulle ge hjälp till några.

Anmäl
2014-10-28 16:57 #2 av: Sjöstjärna

Det finns en hel del olika tillskott som kan hjälpa dig, vilket eller vilka du ska välja beror lite på hur du mår för övrigt. Här är några exempel som på olika sätt kan hjälpa till med sömnen: D-vitamin, omega 3, MSM, 5 HTP, rosenrot, valeriana och magnesium. Det kan också löna sig att se över kosten och dra den lite mer mot lchf.

Anmäl
2014-10-28 17:00 #3 av: Evelina!

#1 Atarax vet jag vad det är och har testat utan nämnvärd förbättring. Ska kolla upp det här med sömnkurs, men eftersom allt kring min sömn blivit noga utrett och jag själv läst på mycket om ämnet, vet jag inte vad det skulle kunna vara till för hjälp för mig.

#2 D-vitamin och omega 3 äter jag redan, funderar på att börja med HTP eller något liknande. Rosenrot är väl uppiggande, är det inte? Valeriana vet jag inte om jag vågar kombinera mina Stesolid med riktigt, så det går nog bort är jag rädd. Se över kosten har jag gjort och äter hyfsat enligt lågkolhydratläran, men kan ju givetvis bättra på det med.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-28 17:00 #4 av: Taxelina1

Jag blev rekommenderad magnesium för krypningar i benen och D vitamin. Det fungerar väldigt braGlad

Anmäl
2014-10-28 17:13 #5 av: Sjöstjärna

Okej, tar du annan medicin så vågar jag inte säga vad som går ihop med det. Generellt är det bästa att hålla sig till det ena eller andra, såvida man inte har stenkoll på vad som går ihop. Kom ihåg att det är inte bara en fråga om VAD man tar utan det är minst lika viktigt vilken dos man tar och att det är ett tillskott av hög kvalitet i lättupptaglig form. Som exempel kan nämnas att det magnesium man får på recept brukar vara magnesiumoxid, en form som kroppen nästan inte alls ka ta upp och som istället fungerar laxerande. Köper man på hälsokost istället få kan man välja magnesiumcitrat som kroppen har lätt att ta upp och som inte påverkar magen. En vanlig dos magnesium är 2-300 mg per dag, men för att få önskad effekt behöver de flesta komma upp i 500-1000 mg per dag. På samma sätt är det med många andra tillskott.

Anmäl
2014-10-28 17:14 #6 av: Sjöstjärna

Rosenrot har flera olika funktioner, en av dem är att det lugnar tankarna när man ska sova så det är lättare att komma till ro istället för att man får ångest när sömnen inte kommer.

Anmäl
2014-10-28 17:18 #7 av: Evelina!

#5 och #6 Ska givetvis konsultera min läkare innan jag börjar mixtra själv med mediciner och hälsokostpreparat, så att jag inte gör något som kombinerat kan vara olämpligt. Har annars läst om Melissa Dream, ett hälsokostpreparat som ska kunna användas under en längre period och vara bra för sömnen, har du eller någon annan här hört något om det?

Gosh, börjar nästan bli desperat över den här situationen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-28 17:23 #8 av: Sjöstjärna

Ja, det är magnesium, B-vitaminer och örter, kamomill och citronmeliss, alla har en rogivande effekt och/eller stabiliserande effekt på centrala nervsystemet. Personligen föredrar jag att ta de olika delarna för sig så jag själv kan styra doserna.

Anmäl
2014-10-29 14:59 #9 av: parsley

Har du funderat på melatonin? Melatonin är ett naturligt sömnhormon. Det är inte tillåtet i Sverige (ev kan vissa läkare skriva ut en form av melatonin på licens), men det säljs som receptfritt naturmedel i andra länder, så det är relativt enkelt att få tag på. Även 5-HTP är läkemedelsklassat och otillåtet i Sverige. 

Anmäl
2014-10-29 15:07 #10 av: Evelina!

#9 Circadin har jag testat, det innehåller melatonin. Även melatonintabletter från USA, funkade bra mot jetlag men inte mot vanlig sömnlöshet.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-29 15:19 #11 av: lillan-65

Ja tenker tipsa om "rött te", det kan ja BARA drika på kvellen för det jör mej jettetrött.  Kan tyver inte je svar på VARFÖR, Lycka till.Ler

Anmäl
2014-10-29 15:25 #12 av: Evelina!

Har nu varit inne på hälsokosten och köpt lavendelte att dricka före sänggåendet samt något som heter Melissa Dream, som jag iofs i efterhand fattar ska hjälpa vid uppvaknanden under natten. Det har jag inga problem med, men förhoppningsvis hjälper de lite mot mina insomningsproblem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-29 19:01 #13 av: Ebolaa

Hoppas det blir bättre snart! Låter som ordentliga sömnproblem, vad är det riktigt med insomnandet som inte fungerar? Blir du inte "tillräckligt trött" eller har du snurrande tankar när du går och lägger dig?

Har du testat meditation eller andningsövningar och liknande övningar? Det får ju en att koppla bort kroppen och tankarna så att det blir helt tomt i huvudet och man blir väldigt lugn i kroppen.

Ciiao

Anmäl
2014-10-29 19:16 #14 av: Evelina!

#13 Ja, till att börja med är jag sjukskriven (mot min vilja ska tilläggas) och går bara hemma och drar på dagarna så jag är ju sjukt understimulerad även om jag verkligen försöker aktivera mig dagtid både fysiskt och psykiskt. Så dels att jag inte är tillräckligt trött (även om jag brukar vara slut i huvudet när jag väl lägger mig), men framförallt har jag en tendens till att låta tankarna skena iväg och bli både skrämmande och okontrollerbara.

Har försökt med meditation och det har inte gått något vidare tyvärr, men jag kan försöka igen :)  Har också en insomningsapp på mobilen, men vågar inte ha den på då jag vill "höra" tystnaden som är i rummet när jag ska sova. Dvs. det får inte vara något ljud som stör tystnaden liksom.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-29 21:22 #15 av: Ebolaa

Jag brukar köra helt vanlig "andningsmeditation" :) Det gör man helt på egen hand genom att "tänka högt": Andas in - samtidigt som du tar långsamt andas in ett djupt andetag, Andas ut -samtidigt som du långsamt andas ut. Så håller du på i några minuter tills du känner dig helt tom och lugn i huvudet. Sedan ligger du där utan att tänka på någonting. om det råkar sig att du stör dig på någonting eller att tankar börjar dyka upp så börjar du med att igen "tänka högt" -andas iiiiiiin- aaanndaaas uuuuuuuut- osv.

Det är såå lugnt och avslappnande.. Smärtan från kroppen brukar också försvinna, det känns lite som att kroppen blir bortkopplad från hjärnan :) Rätt effektivt faktiskt!

Detta ska du då göra när du går och lägger sig, just för att lugna ner dig innan insomnandet. Att du utöver det också lägger på lugnande musik får dig snabbare att hamna i det medetativa tillståndet där du blir fri från tankar och kopplar bort kroppen. Till exempel ljud från naturen, som svall från havet, fågelkvitter eller inspelat ljud från valar och delfiner är rätt mysigt att ligga och lyssna på :)

Ciao !!

Anmäl
2014-10-29 21:23 #16 av: Evelina!

#15 Tack för ditt svar! Ska testa ikväll!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-29 21:41 #17 av: Ebolaa

Det här körde jag faktiskt med när jag skulle somna in på nätterna när jag gick igenom en kraftig opiat-abstinens och hade extremt spänd och ond kropp. Det var det näst bästa knepet till att må bättre.

På alla Uuuuut-andetag försökte jag att samtidigt släppa på spändheten så att det kändes som om man blev tyngre och tyngre, och sjönk ner i sängen. Man blir riktigt avslappnad till slut. Men man får ge det lite tid när man aldrig testat förut, det gäller att tänka högt för att överrösta allt annat :)

Anmäl
2014-10-30 11:16 #18 av: Evelina!

#15 Testade din andningsmeditation igår natt och det fungerade, jag somnade i alla fall! Men sen vaknade jag en hel massa gånger under natten, kan iofs bero på att jag försöker fasa ut mina sömnpiller och att jag testade att sova utan inatt för första gången på typ ett halvår. Däremot testade jag mina nyinköpta Melissa Dream och som sagt, jag somnade hyfsat snabbt men vaknade flera gånger, men det kanske blir bättre ju fler nätter man tar dem. Dock är jag långt ifrån utvilad utan känner mig trött och risig. Men en natt utan sömntablett är en natt utan sömntablett och jag är så tacksam.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-30 13:45 #19 av: Ebolaa

Härligt !! :)

Ja, det tar ett tag att komma ikapp sömnen om man har sovit dåligt under en lång period. Det brukar inte direkt vara en kvalitetssömn i början. Men det är i alla fall en start.

Beroende på hur länge du ätit immovane och nitrazepam dagligen till natten så är det inte konstigt om du känner dig skakig eller svag i kroppen, snurrig i huvudet och får förhöjt blodtryck om du slutar tvärt med dem. Om det av någon orsak skulle bli för jobbigt så tar du en liten dos, mindre än vad du vanligtvis brukar ta. Så går det förmodligen över, men det är något du i så fall måste prata med din läkare om.. 

Anmäl
2014-10-30 18:20 #20 av: Evelina!

#19 Ja, jag hoppas att det blir bättre och bättre. Har otroligt stort behov av att sova ordentligt, så blir det inte bättre inom ett par nätter får jag kanske byta strategi. Men jag är enormt lycklig över att jag kunde somna och att jag faktiskt sov - trots uppvaknanden.

Nej, det har jag märkt av. Tror jag haft utsättningssymtom hela dagen i form av huvudvärk, initiativlöshet (har jag iofs alltid problem med) och framförallt trötthet vilket jag tror är en direkt biverkan av alla dessa uppvaknanden under natten. Men jag är vid gott mod och jag tror nog att jag ska ta mig igenom det här utan att behöva ta fler Nitrazepam eller Imovane.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.