15. Stress/Tvångstankar

OCD.

2014-11-04 16:40 #0 av: viktoria91

Hur ställs en ocd diagnos, vem kontaktar man för att få ett utlåtande?

Anmäl
2014-11-04 16:48 #1 av: Lia

Genom att berätta vad man har för problem och fylla i massa papper. Kanske även tala med läkare. Svara på frågor. Ring vårdcentralen eller direkt till psykiatrin.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-11-04 16:51 #2 av: viktoria91

#1 Svara på frågor osv förstår jag utan menar om det är läkare, psykolog, psykiatri. ;)

Anmäl
2014-11-04 17:03 #3 av: Lia

#2 Ja, inom psykiatrin finns ju läkare och psykologer. Men jag vet inte om de utreder på en vanlig vårdcentral, har själv aldrig varit där med mina psykiska bekymmer. Själv blev jag utredd av en psykolog, men ibland tror jag att läkaren gör det istället. Det beror nog på en massa olika saker :)

Anmäl
2014-11-04 17:07 #4 av: viktoria91

Så psykolog borde vara första kontakt kanske?=P

Anmäl
2014-11-04 17:12 #5 av: Lia

Inte nödvändigtvis. Många måste gå via VC för att ens få komma in på kön. Andra kommer till läkare innan de kommer till psykolog. Jag till exempel hade en läkare i 6 månader innan jag fick komma till en psykolog. Så om du inte redan har en fot inne så tycker jag att du börjar med VC.

Anmäl
2014-11-04 17:18 #6 av: Maria

Ska du medicineras under behandlingen så måste du träffat en psykiatriker eller läkare som skriver ut medicin.

Man brukar vanligtvis kombinera medicinering och KBT exempelvis.

/Maria

Anmäl
2014-11-04 17:25 #7 av: viktoria91

#5&6 Tack!:-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.