06. Behandling/Medicin

Abilify

2014-11-04 18:17 #0 av: [lillalollo]

Har abilify mot psykos. Men blir ju bara värre . Samt blir aggressiv. Ni som ätit mot psykosliknande symptom. Fick ni några biverkningar? Jag är ju så löjligt rädd för mediciner. Vilket kan vara en fördel också. Men i detta fall så var jag på upptrappning på strattera när jag lade till abilify. Och då började stratteran göra mig till ett stressmonster med rejäl acne och duracellkanin. Så den togs bort. 

Men mådde bra med stratteran innan jag satte in abilifyn och då hade jag bara kommit till 20 mg. 

Igår var jag nära att göra illa mig själv och hade stora tankar på att göra illa någon annan. Jag har en liten lätt fobi för att skada mig så det hände inget och det ligger väldigt långt bort att göra det. Men blev så aggressiv.  Kan det vara så att symptomen ökar i början? för det var hemskt. Sen har jag ett tryck för bröstet. 

Men så läser man om folk som äter allt möjligt. Och de kan ju stå på benen. Så varför skulle inte jag. Men lyckan fanns där. Jag fick läkartid redan imorgon.

För jag läser omkring lite och många mår bra av abilifyn. Nu äter jag 15 mg idag började jag. med just 15 igår åt jag 10 mg. Jamen varför trappa upp`? 

ärligt talat , vet inte. 

Så vill ni dela era erfarenheter hade det kanske lugnat mig lite.

tack

Anmäl
2014-11-05 10:25 #1 av: MalinVirvelvind

Min erfarenhet av Abilify är kort. Jag tog tabletten en gång, fick akut kramp i magen som inte släppte på flera timmar, kunde inte stå eller gå och kräktes som en gris. Vägrade fortsätta med Abilify, krävde att få byta, bytte till Seroquel. Kan önska nu i efterhand att jag inte tagit någon antipsykotisk medicin över huvud taget...

Biverkningarna skiljer sig från person till person, också beroende på vad man tar för andra läkemedel samtidigt m.m. Och de kan vara extra intensiva i början och gå över med tiden. Min erfarenhet säger dock att biverkningar av antipsykotisk medicin är väldigt stark överlag, både i början, under hela tiden, vid utsättning och efteråt. Men vissa kanske hanterar det bättre.

Anmäl
2014-11-05 12:29 #2 av: [lillalollo]

 #1 

Tack då stämmer det som jag ser det. Har också fått känslan av att det nog är som du skriver. 

Anmäl
2014-11-06 17:21 #3 av: Pysen_87

Hade den medicinen ett kort tag, blev så illamående, kräktes, åt inget... Detta när jag var inskriven på en avdelningen som låg utanför sjukhusområdet...dom ansåg att det var jag som gjorde allt detta mot mig själv. Så blev många turer till akuten för att hamna på AVA och vägra att åka tillbaka till den avdelningen..... (Min far tog mig till akuten flera gånger, mot personalens vilja!?)

Säger bara tacka gud för att Clozapine finns! Den medicinen har gjort underverk för mig....

Anmäl
2014-11-07 19:52 #4 av: Evelina!

Inga biverkningar, men blev heller inte av med symtomen. Abilify var för svag för mig enligt läkaren. Nu äter jag maxdos Risperdal och Nozinan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-11-10 13:09 #5 av: blackfriday

alla neuroleptika är piss


Anmäl
2015-01-15 11:53 #6 av: [lillalollo]

Fick tack och lov sluta med denna då den höll på att göra mig tokig. Tokig på riktigt. Var farlig för andra och mig själv. Sen när jag slutade med denna så stoppade allting.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.