Annons:
Etikettätstörningar
Läst 5757 ggr
Leoponken
2014-11-14 09:56

Hur ser de olika perspektiven på ätstörningar?

Hej! Jag skriver ett arbete om ätstörningar och har lite svårt att hitta information om just detta så därför ställer jag frågan här i hopp om lite hjälp :)

Undrar hur de olika psykologiska perspektiven (beteende, psykodynamiska, biologiska, kognitiva och humanistiska) ser på ätstörningar och vad som skiljer deras syn åt, alltså vad finns det för skillnader på synen på ätstörningar i de olika perspektiven?

Samt vad är bra behandlingsmetoder för respektive perspektiv, främst de 5 ovan alltså?

Tacksam för svar! :)

Annons:
Ebolaa
2014-11-18 13:32
#1

Med "beteende" menar du behaviorismen eller? Enligt behaviorismen skadar en person sig i ett försök till ångestlindring, på grund av att just självskadan fungerar ångestlindrande.  I och med att självskadan får en positiv effekt kommer det också  öka risken till fortsatt självskadande. Inom behaviorismen måste man antingen ge positiv förstärkning eller negativ förstärkning för att komma till rätta med problemen.  Enligt det psykodynamiska perspektivet kan man se självskada som ett beteende som bara kan lindras genom att ta tag i de bakomliggande problemen. Det kan till exempel innebära att personen i fråga måste gå i terapi för att bearbeta ett gammalt trauma som får personen att skada sig själv i nuläget. Enligt det humanistiska perspektivet kan man se självskadandet som ett uttryck för en meningslös tillvaro. På grund av att personen inte ännu funnit ett annat meningsfullt sätt att handskas med sina problem kommer självskadandet fortsätta. Först när personen förstått sig på varför den gör som den gör, blir tillfreds med sig själv och finner andra utvägar för att handskas med sin ångest kan självskadandet upphöra. Vad gäller det kognitiva synsättet har inte den självskadande personen förstått sig på sina tankar som får den att skada sig själv. personen har alltså tankar som startar ett känslouttryck (liknande det behavioristiska synsättet) som får personen att sedan skada sig själv. Här gäller det alltså för personen att förstå sig på sina tankar (vanligtvis med metoden KBT) som väcker känslor av ångest för att kunna arbeta mot att sluta skada sig själv. Det biologiska synsättet kan vara att personen har en medfödd svaghet, hormonell förändring eller psykisk sjukdom som ångestproblem eller depression som gör att personen mår dåligt och därför skadar sig själv. Då gäller det att skaffa en medicinering som får personen att bli i balans igen..

Fråga om det är något som är oklart :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2014-11-18 13:38
#2

ojj, du hade ju ätstörningar :P nå det är i princip samma sak som självskadandet fast ätstörningen innebär också ett visst kontrollbehov. Det går alltså att applicera ätstörningen på samma sätt som jag gjorde ovan med självskadebeteende..

Hoppas jag var till någon hjälp :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: