Annons:
Etikettoff-topic
Läst 7841 ggr
anonymous.
2014-11-15 19:24

Dermatillomani

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

OBS SNÄLLA SKRIV INGET ELAKT TILL MIG T.EX. USCH VAD ÄCKLIGT ELLER NÅGOT SÅNT, SNÄLLA Gråter

Hej jag är en tjej 13 år och jag biter på mina naglar och finger toppen. Jag har gjort det över 2 år eller mer. Jag minns iaf jag hållde på i 4an också så det är lång tid. Jag brukar äta huden & naglarna som jag biter av. Jag river mig själv och är religiös. Jag lider lite av depression också. Lider jag av Dermatillomani?

Här är en bild och p.s. När jag är hungrig eller är ledsen/arg/nervös så biter jag ganska mycket och de e svårt o inte bita. Det är som sluta röka. Brukar bita så det börjar blöda.. Och mina händer skakas ibland av det. Är beroende. När jag har bitit för mycket på händerna börjar jag på fötterna fast det är bara huden då.

**Det gröna på fingret är bara från en färgpenna.

P.S.
**

Kan berätta mer jag har haft och har självmordstankar, gråter till sömn ibland, har attitydsproblem, jag skrattar men inom mig djupt inne gråter jag, hatar att leva. om jag hittar en glasbit på golvet som jag gjorde engång så måste jag skära min arm med den för det känns inte mycket då. har tagit massa alvedon/ipren tabletter för mår dåligt och kan verkligen inte sluta äta min hud och naglar.

OCH

Brukar bita på läppen också så huden går bort så äter jag huden med och min läpp börjar alltid blöda. Gjorde ett test på internet och fick 63/100

Jag försöker dölja mina fingrar inför alla. Några har sett och alltid sagt och härmat hur jag biter " varför är dina fingrar handikappade "

" varför är dom så röda "

" varför skakar dina händer "

Annons:
Sjöstjärna
2014-11-15 19:31
#1

Jag bet också på naglar, nagelband och fingrar när jag var i din ålder, det är inte speciellt ovanligt och behöver inte alls betyda att du är sjuk på något sätt utan det kan bara vara en dålig vana. Mina föräldrar försökte få mig att sluta i flera år utan att lyckas, det var inte förrän jag själv bestämde mig för att nu fick det vara nog som jag slutade och då var det inte speciellt svårt. Den dag du verkligen vill sluta så kan du också sluta, tills tycker jag du ska försöka sluta tänka så mycket på det och fokusera på något roligare istället.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

GiraffTunga
2014-11-15 20:13
#2

Njaaaa Anonymous om du äter huden som du tar bort så lider du av Dermatillofagi än Dermatillomani.

You can not judge me unless you know me.

Sjöstjärna
2014-11-16 12:06
#3

#2 Det gör nog de flesta som tuggar på naglarna i unga år i så fall.  😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

GiraffTunga
2014-11-16 13:55
#4

ja :)

You can not judge me unless you know me.

Candela
2014-11-17 12:18
#5

Jag äter hud från mina fotsulor 🤮

Åt på fingrarna förr men lyckades sluta.

Ebolaa
2014-11-18 13:48
#6

#1 Ja, det här är inte lätt. Att bita på naglar och hud som du gör är faktiskt ett självskadebeteende. Det kan vara så att du lider av dermatillofagi/mani. Du beskriver ju att du har ångest och eventuell någon depression. Har du någon du kan praa med i skolan om detta? Det är väldigt svårt att sluta med sånt här på egen hand, bara av att någon vet kan vara en lindring i sig.. Men det är du själv som kommer stå för hela jobbet i att sluta, en terapeut eller kurator kan försöka hjälpa dig att förstå dig på dig själv och varför du gör som du gör, men det kommer bli din del att ägna tid åt att övervinna ditt beteende.

Försök i varje fall att "dra ned" på detta beteende till en början, att du verkligen försöker tänka på att låta dina händer vara. Det är inte lätt, det kan jag förstå. Har självinte lyckats med att sluta bita på mina naglar och det är något som jag hållt på med så länge jag kan minnas..

Det är ett uttryck för ångest och nervositet som du beskriver, men det finns faktiskt hjälp där ute för sånt. Även om du inte kommer få bukt på dina problem direkt så bara genom att du eventuell får hjälp med din depression eller ångest s kommer ditt beteende lindras något. Kanske öka direkt i början då du eventuellt får extra mycket att tänka på. Men låt det ta tid, sånt här förändras inte över en natt :)

Kram på dig !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Upp till toppen
Annons: