Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4280 ggr
Saqu
2014-11-20 10:05

Autism och kriminalitet

Hej! Jag går tredje året på gymnasiet vilket innebär att jag nu jobbar på mitt gymnasiearbete. Den huvudsakliga frågeställningen lyder om det kan finnas ett samband mellan kriminalitet och autism. 

Vad tror eller vet ni? Har ni egna erfarenheter? Kanske vet ni någon jag skulle kunna vända mig till för att få svar på min frågeställning? Vet ni om det bedrivits forskning kring detta ämnet? 

Diskutera gärna och kom gärna med egna tankar. Vad pekar på att det skulle finnas ett samband? Vad pekar på att det inte skulle finnas ett samband?

Annons:
tlover
2014-11-20 10:16
#1

Enligt min erfarenhet är det snarare så att folk inom de olika autism diagnoserna oftare är mer laglydiga än gemene man. Jag tror jag för länge sen såg forskning som visade det men såklart kan jag inte minnas var jag läste det.

En sak du ska tänka på när/om du hittar forskning är att du ska tänka på om statistiken byggs på personer som dömts till psykriatisk vård eller dom som döms rätt och slätt.

Tänk också på om personen i fråga får diagnos i samband med en utredning pga brott eller inte (vissa npf brukar man kunna självmedicinera, ibland med olagliga droger så vissa som inte fått diagnos i tid kan börja självmedicinera).

Tänk också på om du gör en frågeställning på tex ett forum för folk med autism att många med autism el liknande kan bokstavstolka och/eller är totalt ärliga.

Skulle nån fråga mig om jag gjort nått brott tex skulle jag säga ja, jag har tex delat bilder på nätet innan jag visste att det var olagligt men en person utan diagnos skulle nog inte räkna detta och svara nej. Så antingen är du väldigt specifik i fråga eller så skulle jag skippa den (tänk på att ha en kontrollgrupp också).

Jag själv tror inte alls det finns ett samband mellan kriminalitet och autism förutom det faktum att vi alla är människor, det finns galna yxmördare som har autism (gissar jag) och det finns galna yxmördare som inte har en diagnos alls.

l'm back

Ebolaa
2014-11-20 10:42
#2

#0 jag håller lite med den ovanstående kommentaren. Alltså ett problem i själva sambandet med autism och kriminalitet är att kriminalitet sker genom människors samspel. Personer med autism har ofta svårt att förstå sig på "hintar" och vissa ansiktsuttryck, att förstå sarkasm och såna saker. Kan tänka mig att en person med såna problem kommer ha svårt att ljuga, eller se när någon annan gör det. Något som sker vanligtvis inom kriminella miljöer. Skulle inte tro att en person emd autism skulle bli så framgångsrik i såna miljöer.. Något som du säkert hört är att det däremot finns ett samband mellan ADHD och kriminalitet.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

tlover
2014-11-20 10:48
#3

#2 Ang ADHD och kriminalitet

En vanlig ADHD medicin innehåller ju amfetamin tror jag det är (det är i alla fall en illegal drog om man inte har recept). Endel odiagnostiserade vuxna med ADHD märker att dom blir bättre på just den drogen om dom skulle testa det illegalt. Då är ju frågan vad som lett till kriminaliteten drogmissbruket el ADHD´n?

Dvs hade den personen fått diagnos och medicin så skulle det kanske inte finnas så starkt samband.

l'm back

Ebolaa
2014-11-20 12:24
#4

Nå man har märkt att en stor andel av de som sitter i fängelse har ADHD, därav sammanhanget. ADHD ger barnet sämre förutsättningar, tack vare dess dåliga tålamod och svårigheter i skolan finns det en möjlighet att de börjar umgås med andra barn som också har liknande svårigheter eller liknande intressen. De har oftare svårigheter med att bli tillsagda, tar det personligt och blir trotsiga mot auktoriteter. Därför kan de också ogilla poliser och skaffa sig antisociala värderingar tack vare sitt umgänge och såna saker. Det är alltså mer sociala skäl till att personer med ADHD än de medicinska. Men det stämmer också att det finns personer som missbrukar och har ADHD, de som hamnat i "sämre kretsar" kan få tag i amfetamin eller amfetaminliknande preparat och börja självmedicinera sig. Då har personen i fråga ännu ett skäl till att fortsätta sin kriminella bana..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

eirwen
2014-11-20 19:10
#5

Kopplingen mellan ADHD och kriminalitet beror på att personer mef ADHD är personer som lätt kan fastna i beroenden - narkotika tex. Man har även svårt med impulskontroll och i vissa fall aggressionsproblem. Många med ADHD har andra diagnoser eller psykiska problem. ADHD och personlighetsstörningar har jag sett någonstans att många som sitter i fängelset har.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Ebolaa
2014-11-20 19:33
#6

Stämmer bra med verkligheten ! #5

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Upp till toppen
Annons: