Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2920 ggr
Elin1981
2014-11-25 23:18

Det finns ingen hjälp att få!

Jag har länge sökt terapi men har nu konstaterat att det inte finns någon hjälp att få. Jag skriver här för att det kanske möjligen finns någon här med ett tips om någon möjlighet jag missat.

Jag fick några gångers terapi via mitt försäkringsbolag och fick då konstaterat att jag behöver en längre tids terapi, minst ett år för att komma tillrätta med mina problem.

Försäkringsbolaget betalar inte för mer än max 10 samtal så den möjligheten är alltså redan förbrukad.

Jag sökte mig till min vårdcentral men fick svaret att de endast ger korttidsterapier, i snitt även där 10 gånger, det är alltså inte någon lösning för mig. Jag är arbetslös och kan inte betala för privat terapi.

Det är heller inte aktuellt att gå hos psykologer under utbildning, jag skulle inte kunna få förtroende för dessa utan söker färdigutbildade terapeuter.

Jag pratar heller inte om samtalsstöd via kyrkan och liknande, det är bara konstgjord andning för ett tag, för att komma rätta med problem behövs behandling. Dvs att man som i mitt fall går i en längre tids terapi och då verkligen behandlar uppkomsten av problem.

Detta verkar saknas helt inom vården idag. Jag kvalificerar inte för psykiatrin, dit kommer man vid mer allvarliga diagnoser, t ex grava depressioner eller om man är självmordsbenägen.

Finns det någon väg jag kanske missat? Hur ska man överhuvudtaget kunna få en längre tids terapi inom landstingsfinansierad vård idag? Eller är det bara att vänta på att man bli så sjuk att man inte längre klarar vardagen och då söka hjälp?

Annons:
Ebolaa
2014-11-26 09:40
#1

Hej ! Vilket dilemma… Beklagar att det är sån resursbrist där du bor, det är konstigt hur man inte prioriterar psykiatriska problem när det påverkar befolkningen likaväl som fysiska sjukdomar. Det är väldigt motsägelsefullt att bara de med allvarliga psykiatriska störningar får hjälp, då även personer med lindriga fysiska problem får hjälp eftersom det kan leda till en värre problematik. Den psykiatriska vården hänger inte med utvecklingen av behovet från folket ! Det är allvarligt.

Det är faktiskt några som har skrivit här om samma situation som du hamnat i. Vad är det för problematik du behöver hjälp med ? Har du testat ringa patientombudsmannen ifall hon har någon idé om vem du ska vända dig till?

Har du redan "förbrukat" dina tio tillfällen som försäkringsbolaget kunde tänka sig betala?

Tio tillfällen kan säkert ge dig någon form av verktyg du kunde ta med dig, det är inte ok att du ska vänta på att försämras för att få vård..

Ciiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

lillan-65
2014-11-26 12:31
#2

du kansje kunde gå hos en kurator på ett sjuskshus det finns inte grens på 10 gånger. Ja har haft min kurator i flera år (mins inte hur mågna). viste inte att det fans såna grenser på 10 gågner ens.

lillan-65
2014-11-26 12:35
#3

O ja glömde med fråga VARFÖR vil du inte prova en som utbilda sej??? tror nog dom med ahr sekretes. Om dom inte få lära sej blir det ju enu svårare o få ferdiga psykologer. Ja skule sjelv kuna tenka mej det o gå till sån det jobiga skule vel va om det blev olika hela tiden DET skule ja nog INTE deremot klara.  hopas det ordna sej för dej.

Ebolaa
2014-11-26 20:29
#4

Angående samtalsstöd via kyrkan är en idé, de som arbetar inom diakonin är ju utbildade så kan tänka mig att de vet ett och annat. :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
2015-06-13 15:05
#5

En hel del präster  o diakoner har steg 1 utbildning  i psykoterapi.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2015-06-14 00:38
#6

Man behöver inte vara djupt deprimerad för att få hjälp av psykiatrin. Kontakta din vårdcentral och be om att få träffa en läkare som kan skriva remiss.

Sedan finns det privata psykologer som är kopplade till högkostnadsskyddet och då kostar det som ett läkarbesök.

Annons:
Upp till toppen
Annons: