Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2608 ggr
Coping_fotobok
2014-12-04 00:30

Vill du ta del i ett projekt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söker personer som är villiga att ta del i mitt fotoprojekt "Coping".

Den psykiska ohälsan växer i världen, och institutioner och avdelningar är fulla.
Det här projektet handlar om de människor som har spenderat en längre tid bakom låsta dörrar på psyket, eller inom rättspsyk, och nu finner sig ute i samhället igen. Det handlar om kampen att återanpassa sig, vilja och svårigheter.
Vad är kämpigt?
Vad fungerar bra?
Känner du dig ensam, eller finns människor där för dig?
Vill du lyfta medvetenheten om psykisk ohälsa, eller vill du att folk bara ska glömma vad som varit?

Känner du att det här är något som du skulle vilja ta del i, eller kanske känner du någon annan som skulle vilja, så skicka gärna ett meddelande till mig så kan vi diskutera vidare.  Självklart är ni som deltagare alltid anonyma, om ni inte vill ha erat ansikte med i bild.

I skrivande stund har jag deltagare med vitt spridda diagnoser, från anorexi till schizofreni och psykoser, depression och ångest till personlighetsstörningar. Oavsett vad som var orsaken till en längre tids sluten vård, så är det erat liv på "utsidan" som jag är intresserad av.

Jag kan också berätta att anledningen till att jag började med det här projektet var för att jag arbetade med flertalet människor som spenderat flera år på psyket eller rättspsyk, och jag fick veta att de ofta kände sig vilsna och bortglömda av "systemet" efter att de kommit ut. Så föddes projektet "Coping" i samarbete med dem.

Mvh Amanda

Annons:
Coping_fotobok
2014-12-10 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har fått en del frågor på PM, så tänkte att det kanske kan vara bra att lägga ut lite mer info här också :)

Fotoboken är rätt och slätt ett konstnärligt fotoprojekt.
Varför gör man konst? Jo, för att man vill helt enkelt!
Att skapa, och då med bilder, är för oss fotografer, att skapa ordning i kaos. Vi tar små fragment av tiden och klipper och klistrar tills vi tycker oss förstå oss på den. Vi vrider och vänder och puzzlar tills en helhelt växer fram.
Ta världsberömda Diane Arbus t.ex. http://diane-arbus-photography.com/
Allt hon gjorde under sin livstid var att fotografera alla människor hon mötte som fångade hennes intresse. Och ur dessa möten skapade hon debatt om HBTQ-samhället långt innan det var "okej" att vara t.ex. trans. Hon lyfte frågan om varför vi anser oss ha rätten att stirra på "freaks" och tog död på traditionen att ha vanföreställda människor som shownummer på cirkusar.
Genom att bara dokumentera det som finns rakt framför våra ögon, lyfter vi förhoppningsvis andra människors blickar.
Jag har valt att påbörja det här projektet för att jag jobbat med flertalet människor som spenderat åratal på slutna avdelningar, och nu bor ute i samhället igen. Jag har genom dem fått lärdom om hur det är att gå från att vara omyndigförklarad, till att plötsligt anses kapabel att rå om sig själv. Svårigheterna att hänga med i samhället som utvecklas allt snabbare och verkar rusa ifrån en när man inte har väldigt begränsad kontakt med omvärlden. Och vad som är viktigt för dem för att hålla sig på rätt köl.
Det kommer bli en fotobok, med ett eventuellt förord, och bildtexter i form av enkla meningar för att hjälpa den som tittar i boken att förstå vad som händer, t.ex. bilden som jag har bifogat har bildtexten "JE is currently hearing a lot of voices and the only thing that calms her down is smoking. She paces up and down the little path at the back of the house, smoking cigarette after cigarette."

Jag hoppas på att boken kommer att gynna de som har erfarenhet av att slussas ut i samhället igen efter långvarig vistelse på sjukhus eller inom kriminalvården. Vad jag vet så finns det ingenting dokumenterat om hur dessa personer som ett kollektiv egentligen mår och handskas med situationen. Visst har varje individ sin egna fil, men vad säger det egentligen om gruppen som helhet? Finns det någon där ute som vill höja sin röst och dela med sig av hur livet numera är?

Upp till toppen
Annons: