Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1602 ggr
carro25
2014-12-09 00:11

Min kärlek har PTSD… hjälp

Kort efter att jag och min kärlek träffats så var han med om ett tragiskt självmordsrelaterat trauma, vilket gjort att han mår otroligt dåligt. Efter mkt om och men och fast vi ingen av oss ville, la vi vår relation på is tills vidare, då han insåg att han inte kan gå in i något nu pga hur han mår och att han måste kunna ge helhjärtat innan vi kan fortsätta. Han säger att han är avtrubbad, att han inte känner nåt för något… Jag vet att han kände starkt för mig från början då det var något han berättade, men jag är orolig att han aldrig ska kunna känna något för mig igen? Hur lång tid tar det innan man normaliseras efter PTSD? 

Vad kan jag göra? vi ses ju inte längre, men jag hör av mig då och då och försöker visa kärlek och omtanke på det sätt jag kan, med mina ord, och han svarar och säger att det gör honom glad, att det värmer, att han bryr sig om mig också osv.

Alla som har erfarenheter av PTSD eller har levt nära nån med det, får gärna dela med er….

Annons:
Inkanyezi
2014-12-09 00:21
#1

Jag känner ju flera med sådan bakgrund, men jag känner ingen som det har gått över för, eller "normaliserats". Däremot kan de leva med det, och det formar på något sätt deras fortsatta liv. Jag har också själv gått igenomen period av posttraumatisk stress som tog ungefär tjugo år att komma över tillräckligt mycket för att kunna ta vara på livet igen och vara en tillgång för andra. Det är tufft. Och ibland kommer det tillbaka, och då känner jag att jag vill vara i fred och sköta mig själv. Jag vill inte lasta på dem jag tycker allra mest om det som är jobbigt för mig. Jag vet att det värsta går över, och att det mest handlar om att det måste få ta tid, läka i sin egen takt.

Så erfarenhetsmässigt tror jag faktiskt att man har det med sig resten av livet, men att man i bästa fall kan hantera det så att det inte går ut alltför mycket över framtida relationer.

Upp till toppen
Annons: