Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2313 ggr
Gerona
2014-12-28 22:01

Klar inte va studierna!

Hej. Jag har så stora problem med mina studier att jag vill gå under jorden. Jag har ADHD och har haft diagnosen sedan tidigt. Gymnasiet gick ganska dåligt med 8 IG som jag läste upp efter gymnasiet med stöd av speciallärare. Blev klar 2 år senare.

I dag vill jag vidareutbilda mig och det är vad jag gör. Just nu läser vi Psykologi och jag förstår verkligen ingenting hur man ska tänka. Vi ska bli klara med psykologin på 4 veckor. Första veckan fick vi 1 uppgift som skulle varit klar i slutet på första men jag är inte klar än och det var förra veckan! 

Det är som så att när jag läser uppgiften så förstår jag knappt vad jag ska skriva. Även om det är simpelt egentligen. Och även om jag försöker så gott jag kan att hittar i texten så hittar jag verklig INGETING! I dag satt jag från klockan 9-17:00 och försökte skriva på en och samma uppgift, jag försökte även på andra men lyckas inte. Vad är det för fel? Varför kan jag inte skriva något?? Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser boken, jag kan tänka vad jag ska skriva, formulera det eller skriva någoting alls. Så här är det på VARJE uppgift jag får därför ligger jag efter i varenda uppgift jag får.

Frågan jag är fast på just nu är " Vad finns det för för och nackdelar med att se människan utifrån det biologiska perspektivet inom psykologi" Frågan är ju tydlig, men jag vet fortfarande inte vad jag ska skriva. Jag kan inte se några nackdelar och jag kan inte se några fördelar. Jag förstår inte vad jag ska skriva även fast jag läser om det biologiska perspektivet hundra gånger. Jag kan inte tänka i såna banor…
Kan någon hjälpa mig med lite tips? Ni behöver inte länka till massor sidor för jag har läst säkert ALLT som folk skrivit men kan inte formulera om något av det.

Andra uppgiften som jag har stora svårigheter med är Hur går kognitiv beteendeterapi till? Beskriv utifrån ett påhittat exempel?
Tredje är beskriv för och nackdelar med att se människan utifrån det humanistiska perspektivet inom psykologi?

Vore underbart om någon kunnig kunde hjälpa mig lite?

Vi har fått vår andra uppgift också och stressen och pressen gör så att ja mår så dåligt så jag kallsvettas och vill bara fly!

Annons:
Fjäril
2014-12-28 22:20
#1

Hej,

Du är nog inte ensam om att känna så där, dessutom ska man få till det med egna ord. Det ÄR svårt! Psykologi är ett djupt, om än intressant ämne. Jag läste det själv för ett tag sedan.

Förutom boken, letar du runt på internet? Jag tyckte själv inte att boken gav så mycket utan jag ville ta del av andra "perspektiv" eller förklaringar.

Här är en sida som förklarar för- och nackdelar. Inte för att du ska skriva av det utan för att se skillnaden.

Lycka till, du kommer klara det fint tror jag.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Yllhilda]
2014-12-29 17:48
#2

Alla har vi ju olika sätt att lära oss på. Finns det inget sätt som du känner är lättare? Se dokumentärer, eller kanske att du lär dig bäst på morgonen.

Gerona
2015-01-02 15:42
#3

Som svar till första kommentaren. Den sidan har jag redan bearbetat och försökt få egna uppfattningar om, men tuvärr kommer inget. Det är helt tomt.
Svar till  kommentaren. Nej det finns inga lättsammar sätt för mig att lära mig.  Jag går med stödunervisning. Nu har jag visserligen lyckats skriva ihop nästan hela arbetet men det sulle vara klar 22/12 och jag är ännu inte helt klar.

Nu krånglar jag med " Hur har samhällets utveckling påverkat våra sömnvanor,? Förklara ditt resonemang"

[Yllhilda]
2015-01-02 16:00
#4

#3 Jag tycker det är jättebra att du nästan är klar. Det kanske tar lite tid, men det blir ju bra. Och det är ju det viktigaste.🙂

Fjäril
2015-01-02 21:35
#5

Skönt att du kommit en bit! 👍

Tjaa, hur påverkar det oss? Facebook, twitter, ipad, iphone osv osv. Hur länge sitter ungdomar uppe om nätterna  (och vuxna för den delen också)? Hur blir resultaten i skolorna/på arbetet?

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: