Annons:
Etikettanhöriga
Läst 5114 ggr
cissi_1993
1/15/15, 12:15 AM

hypokondriker

hej

min sambo är jätte jätte jätte rädd för att få canser och set täcken på att han har de på sig själv hela tiden docktorer har kollat på honom men "bara" känt tittat och tagit blodprov.

 jag har börjat lässna på att ta på "knölar" och titta på slemhinor och nu upplever han att jag inte tar honom på alvar vilket jag ju inte gör längre. 

men jag älskar honom och vill inte att han ska känna såhär så jag skulle gärna vilja få lite tips och råd på hur jag ska få honom att sluta vara rädd och att han ska känna att jag tar honom  på alvar utan att jag ska behöva sitta och lysna på varför han har canser i en timme.

vet att jag låter hämsk men detta är något som kommer upp VARJE dag och blir ett hinder i vardagen.

MVH Cecilia

Annons:
[EvelinaL]
1/15/15, 12:27 AM
#1

Det enklaste sättet är att försöka honom att förstå hela den psykiska biten varför han oroar sig över dessa saker. Försök få honom att förstå att det är hans psyke som skapar "cancer symptom" osv. men samtidigt acceptera vad han upplever även om det i själva verket är hans psyke som orsakar honom detta. Jag själv kan bli väldigt nojig över att jag har en hjärntumör när jag har ont i  huvudet, jag vet att jag inte har en hjärntumör och att min huvudvärk bara kommer bli värre om jag tänker på det men samtidigt är det ingenting jag kommer undan. Kan du inte få honom att förstå att det är en psykisk sak få honom att gå till en läkare som kan bekräfta det.

cissi_1993
1/15/15, 12:40 AM
#2

tack jag har försökt att säga till honom att jag kan inte se de förändringar han ser så som ovandligt röda slämhinor och gula ögon då kallar han mej för blind och blir arg vilket gör att jag blir enumerfrustrerad på sitvationen. men ska försöka få en läkare att ta ett cellprov på honom eller nått så kanse han lugnar sig.

eirwen
1/15/15, 4:33 PM
#3

Jag är hypokondriker och det är ett väldigt jobbigt problem. Det bästa du kan göra är att rationalisera det och göra det mer logiskt för honom. Försök hjälpa honom att rationalisera vad knölen är (det brukar oftast vara fettknölar). Och förbjud honom från att kolla upp via internet, det är det värsta man kan göra. 

Jag har haft problem med magen den senaste tiden och var jätte orolig att jag hade tarmcancer. Min pojkvän hjälpte mig att rationalisera - jag är stressad just nu och blir ännu mer stressad över att jag oroar mig över att jag har cancer= mer stress=mer magproblem. Om jag verkligen vill kolla upp något symptom via internet så ber jag min pojkvän att läsa och han brukar då säga att man ska ha en massa andra symptom som jag inte visar, eller vad det symptomet jag visar annars kan vara.

Min psykolog sa till mig att hypokondri är ångest. Ångest är ingenting man kan ta på, det är en känsla som bara finns där. Och vissa gör ångesten till någonting man kan bota, göra något åt och därför blir det en sjukdom. Att gå till en läkare brukar oftast inte lugna ner en hypokondriker. Då brukar man oftast säga att läkaren hade fel, proverna hade fel (för tidningarna skriver ju om sådant ibland), att läkaren är inkompetent osv. Försök istället få han att ta tag i det här och gå till en psykolog. KBT kan hjälpa en att hantera sin hypokondri.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

cissi_1993
1/15/15, 11:20 PM
#4

ja han kollar ju internett hela tiden så när jag försöker vara rationell så säger han "men jag har ju alla symtom" och att han en dag kommer dö för att jag inte tar honom på  allvar.  men i nuläget så han han "symtom" på canser i både mun svalg och lungor så jag kan inte ta honom på allvar.

jag kan tänka mej att det är ångest för om jag försöker lysna på honom så slutar det alltid med att han gråter för att han är så rädd för att dö.

AndersT
1/15/15, 11:32 PM
#5

Vi kommer alla dö en dag… men vi har svårt att föreställa oss det. Under tiden missar man livet, om man är alltför rädd. Det kan vara så att just du har svårt att hjälpa honom på egen hand. Däremot som #3 skriver så kanske det kan hjälpa att rationalisera, fast man kan behöva hjälp i detta och prata tillsammans med någon utomstående. Som det är nu verkar ni hamna i "onda cirklar" och om ingen av er riktigt vet hur ni ska hantera hans oro, är det rimliga att ta hjälp av någon.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

cissi_1993
1/15/15, 11:43 PM
#6

jag ska ta kontakt med en psykolog eller kurator åt honom så han och jag får hjälp och stöd 

tack för allt

Annons:
Maria
1/16/15, 4:22 PM
#7

Hypokondri i sig är ju ett tillstånd som verkligen tär på kroppen och egentligen det som han ska oroa sig för😉

Jag tror han behöver professionell hjälp för risken är att det eskalerar och han hittar nya ställen där han tror att han har cancer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cissi_1993
1/16/15, 11:52 PM
#8

ja jag har märkt de han sover så dåligt av de.  jag ska ta kontakt med en kurator åt honom

VästkustFia
1/26/15, 7:50 PM
#9

Jag var rejält hypokondrisk några år som yngre . I mitt fall kom det under en period med stress över livsval och huvudlösa nedskärningar på jobbet som gjorde att jag sov dåligt och gick ner för mycket i vikt. När jag lyckades bena ut orsakerna till varför jag var så stressad, slutade ta på mig skuld för sådant jag ändå inte kunnat påverka och såg till att jag fick i mig ordentligt med mat försvann hypokondrin också. Men fortfarade kan jag få en "släng" av hypokondriska tvångstankar om jag stressar omkring och väger för lite. Nu vet jag ju inte alls hur det är för din sambo, men finns det långvarig stress och aptitlöshet i bakgrunden så kan det helt klart bidra och då är det antagligen i den änden han ska börja ta itu med problemen. Gärna med hjälp av en kurator eller psykolog som flera är inne på.

Upp till toppen
Annons: