Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1532 ggr
[SuperNaturalBeing]
1/15/15, 11:19 PM

Är det här ångest/panikattacker?

Ibland om jag blir riktigt ledsen drabbas jag av vad jag själv har kallat för "ångestattacker." Saken är den att nu har det hänt mer ofta så jag har börjat kolla upp vad en ångest/panikattack faktiskt innebär (för jag vill ha ett hum om vad som händer med mig och jag känner mig inte riktigt mentalt redo att söka hjälp för mitt mående. Inte än i alla fall, men jag jobbar på det) och har då märkt att de  symptom som jag lyckats få fram  inte riktigt stämmer överens med det jag själv upplever. Men samtidigt förstår jag inte vad det jag upplever annars skulle kunna vara än just ångest/panikattacker.

Såhär går det till för mig:

1. Jag blir ledsen/orolig över något (oftast framtiden då jag känner stor ångest över hur mitt liv kommer att bli etc) och då kommer tårarna.

2. Jag blir ännu mer ledsen och då börjar jag få svårt att andas, känns som att lungorna inte tar in luft längre och varje andetag blir liksom..smärtsamt (svårt att förklara). Jag får även en sprängande huvudvärk, börjar frysa och skaka och känner bara för att skrika. Oftast gör jag det också, om jag är ensam och ingen kan höra dvs….

Detta pågår olika länge beroende på om jag kan hitta något som tar mig ur det hela eller inte , men oftast håller det inte på i mer än 10-15 minuter hur som.  (Men det har hänt att det har hållt i sig i flera timmar). 

3. Sen kommer tröttheten. Efter att "attacken" är slut blir jag extremt trött och kan oftast inte hålla mig vaken så då går jag nästan alltid och lägger mig. Huvudvärken hänger sig kvar en stund också, fast inte lika intensivt som under själva attacken (då känns det som att huvudet ska sprängas). Tröttheten håller i sig hela nästa dag också och sen efter det känner jag mig normal igen rent fysiskt, bara att jag mentalt kan känna mig rätt uttömd.  

Min fråga är nu.Är det jag upplever ångest/panikattacker eller inte? För som sagt så stämmer inte riktigt det jag upplever med det jag läst om ämnet, men vad kan det annars vara liksom?  Har funderat på detta ett bra tag nu…

Annons:
Chomper
1/15/15, 11:23 PM
#1

Kan lika gärna vara ångest eller panikattacker, tror alla har olika och reagerar på olika sätt.
Jag har också panik och ångestattacker, skriker, gråter, slår sönder saker och skär mig när det är som värst.

Upplever även andningsproblem, får oftast ta astmaspray för det då, ett tips är att om något sånt här händer, gå raka vägen till sängen och lägg dig, håll om en nalle eller liknande och försök sov för att undvika den psykiska smärta du känner.

Ett till tips är att söka hjälp om du mår dåligt, eller prata med någon du litar på.
Man ska aldrig låta sånt gå för långt, jag hoppas det blir bättre!


AndersT
1/15/15, 11:37 PM
#2

Nog låter det som ångest.  Kanske panik(liknande) attack också. Ångest är en förstärkt rädsla, ofta förknippad med problem man inte kan lösa.  Punkt tre du beskriver handlar om att kroppen och hjärnan måste få tid att återhämta sig. Som #1 skriver är det viktigt att inte låta det pågå för länge, utan då söka hjälp/stöd.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Staempel
1/15/15, 11:48 PM
#3

Håller med tidigare inlägg. Jag har själv både ångest- och panikattacker och känner igen de symptom du listar. Det är riktigt otäckt när attacken kommer men tyvärr tänker man inte rationellt i de stunderna (inte jag iaf).

När du känner dig redo så finns det hjälp att få. Tills dess är det bara att kämpa på. Lycka till, det blir bättre :)

[EvelinaL]
1/15/15, 11:51 PM
#4

Det låter som det du upplever är en typ av panikattacker, om du vill lära dig lite trix för att hantera det så kan du andas i fyrkant, undvika koffein, för vissa funkar mindfullness. Ett läs tips är "Jag är inte galen", den hjälpte mig mycket i början när jag fick diagnosen panikångest. Mitt bästa tips när man inte kan andas är att försöka rabla en låttext i huvudet som man kan utantill (för mig blir det imsevimse spindel) så att man koncentrerar sig på något annat än andningen. 

Om du känner dig väldigt hopplös och mår mycket dåligt så ska du söka hjälp men tills dess finns det massa olika saker man kan pröva hemma.

Staempel
1/16/15, 12:03 AM
#5

#4 Har också hört det där med att andas i fyrkant, men hur sjutton gör man?

[EvelinaL]
1/16/15, 12:16 AM
#6

här är ett bra exempel

Annons:
Upp till toppen
Annons: