Annons:
Etikettbehandling
Läst 1578 ggr
Katarina97
2015-01-27 23:37

KBT behandling?

Jag har haft depression i snart 4 år och jag har gått till ett par olika kuratorer eller psykologer kanske de va, jag vet inte. Har också testat med några olika antideppressiva mediciner men jag känner inte att något hjälper. Jag är trött på att gå till kuratorer där jag bara ska prata hela tiden och jag anser inte att det hjälper mig. Min psykiater föreslog KBT behandling och jag funderar på det. Är det någon som testat det eller hört något om det? Positivt eller negativt?

PS. Vill absolut inte tracka ner på kuratorer och jag tycker absolut att man ska gå och prata med någon om man känner att man  behöver det, det är så man börjar få hjälp och så kan man ändra behandlingen om man vill senare, men jag vet flera det funkat för, det funkar bara inte för mig. Jag ångrar absolut inte att jag gick dit men jag känner bara att det inte hjälper för mig.

Annons:
SegerSims
2015-01-27 23:51
#1

KBT behandling gjorde susen för mig. Men slippa prata lär du inte få göra. Fick min behandling under 10 år och det har hjälpt mig trots att det tog tid.

[EvelinaL]
2015-01-28 01:14
#2

Det beror helt på varför du är depprimerad, kronsiskt, utlöst av en speciell händelse osv. För mig fungerade inte KBT så mycket för jag hade mycket gamla saker som jag mådde dåligt av och tycker jag psykodynamisk samtalsterapi har hjälpt mig mer.

Katarina97
2015-01-28 01:23
#3

#1 menade inte att jag inte ville prata även om det kanske lät så. Är bara trött på att prata med en kurator som mm:ar till allt jag säger och vi kommer liksom aldrig fram till några lösningar utan jag bara pratar och det funkar inte för mig. 

#2 den utlöstes utav en jobbig barndom tror jag men nu handlar det om allt möjligt

Zyperior
2015-01-28 12:13
#4

Jag har bokat en tid hos en privatklinik nu. Kan återkomma om en bedömning efter jag gått ett par gånger där.
Jag har haft en väldigt dålig erfarenhet av KBT dock. Detta va inom allmänvården och som säkert fler känner igen sig i så känns det ofta som de bara vill bli av med en. Denna snubben va dessutom helt inkompetent. Fick veta några månader efter av chefsläkaren på den vårdcentralen att han fick sparken på grund av hans inkompetens.
Tror privat vård är klokt att välja, de har ett intresse av att göra dig frisk, annars slutar du gå och de förlorar inte bara pengar utan även rekommendationer på det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[EvelinaL]
2015-01-28 15:15
#5

Jag tror att KBT och en blandning av psykodynamisk samtalsterapi skulle vara jätte bra för dig.

UrchinFamiljen
2015-02-05 18:21
#6

Man kan ju alltid prova, och om du verkligen verkligen inte gillar det så är det ju bara och säga att du inte vill längre. Har själv gått på lite KBT, och ska göra det snart igen, men det var ju för lite andra saker. Men på mig kan man säga att det funka!

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
Upp till toppen
Annons: