Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3559 ggr
TJW
1/30/15, 4:06 AM

Vad är en sociopat?

Vad är en sociopat? Och vad är skillnaden mellan en psykopat och sociopat?

Annons:
Bill&Bull
1/30/15, 4:39 AM
#1

Finns nog att googla på. De enda jag vet är att det är nån typ av personlighetsstörning.

||My Love For Animals Is Immortal||

Hoseok
2/2/15, 2:50 AM
#2

En psykologiprofessor har förklarat för mig att det inte finns någon större skillnad, orden ska vara nästintill synonymer.  Han sa även något om att det ena ska vara baserat på om personen har "störningen" medfött eller om det utvecklats genom uppväxten, om du förstår. Någon får mer än gärna rätta mig på detta, det är bara vad han berättade för mig.

Ebolaa
2/3/15, 2:14 PM
#3

#0 Både psykopat och sociopat är synonymt med den "riktiga" benämningen "antisocialpersonlighetsstörning". Jag tror att man i daglig mun förut använde begreppet sociopat, något som har övergått i benämningen psykopat på senare år.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Galenidjur
2/5/15, 11:14 AM
#4

Det jag har läst är att sociopater är mer labila och har lättare att handla irrationelt och få utbrott medan psykopater är mer stabila och planerande eller hur man ska säga. Har också läst att sociopati är sett dom personlighetsstörning vilket innebär att man kan bli "botad" från det medan psykopati är nått man är född med och aldrig kan bli av med. Vet dock inte hur väl dessa saker stämmer då det är sånt jag läst mig till lite här och var på internet…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Ebolaa
2/5/15, 6:22 PM
#5

#4 Jag har förstått att man förut, i daglig mun, använde begreppet sociopat eftersom man syftade till att personerna hade blivit "störda" på grund av en hemsk uppväxt i form av till exempel neglekt, misshandel eller andra former av vanvård. Sociopat är en kombination av två ord social och patologi. Alltså "socialt sjuk".

När man studerade dessa människor fann man senare att en hel del sociopater hade haft en väldigt lycklig och kärleksfull uppväxt, men ändå utvecklat denna sjukdom eller störning. Det kunde alltså inte bara ligga i själva uppväxten, utan att det är något i individens psyke som det härstammar ifrån. Därför ändrades också benämningen till psykopat, som psykisk och patologi=psykiskt sjuk.

En annan orsak till benämningen beror nog också på att det inte är rättvist att personerna i den "sjuka individens" omgivningen skuldbeläggs för att deras barn har denna sjukdom, eller störning.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: