Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2114 ggr
IceTee
2/7/15, 7:35 PM

Komvux

Jag hoppade av gymnasiet i mitten av tvåan. Anledningen var att jag fick panikångest-attacker väldigt ofta pga pressen jag kände i skolan

Efter ett tag så fick jag praktik (på halv-tid) på ett hunddagis, vilket funkade rätt länge, men sen kom ångesten och stressen krypande igen. Sen fick jag prova på folkhögskola via ett program, men samma sak där. Nu gör jag inget längre, förutom att bearbeta mig ångest (vilket fungerar bra, medicinen funkar jätte bra nu när jag höjt dosen!)

Men jag skulle gärna vilja göra färdigt gymnasiet, jag saknar att plugga! I så fall funderar jag på att bara läsa en eller två kurser först, för att minska pressen på mig själv

Har någon här gått på komvux? Hur skulle ni jämföra det med det vanliga gymnasiesystemet? Var det lika illa eller bättre? 

Min största rädsla med att börja komvux är att misslyckas igen…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Hoseok
2/7/15, 7:41 PM
#1

Det som är så bra med komvux är att om du misslyckas, så prövar du igen. Dessutom så låter många komvux en jobba i sin egna takt. 
Jag läste två gymnasiala kurser i höst och läser nu två stycken till våren. En av kurserna jag läser nu är förlängd eftersom jag inte hann klart till våren. Det finns dock många vuxenutbildningar som inte går med på detta, jobbigt nog, men man kan ju fråga. 

Jag har tagit studenten. Jag saknar bara behörighet och behöver läsa upp till högsta gymnasiala kursen det finns i matte. (Puh).

Jag älskar vuxenutbildningen, för gymnasiet var hemskt. Det är en helt annan press på gymnasiet och jag upplever att man får mer stöd på Vux. Man blir tagen mer seriöst, helt enkelt.

Tjeja
2/7/15, 7:43 PM
#2

Man är ju betydligt mer självständig på komvux. man är ju liksom inte en klass som håller i hop på något vis utan alla är typ "nya" för varandra. Kan kännas rätt ensamt om några känner någon ifrån någon annan kurs och man själv inte känner nån annan alls.

Det är helt upp till en själv hur mycket man vill engagera sig och lägga energi på att lyckas. Ingen annan tjatar på dig att du ska göra bra ifrån dig. Däremot är det nog mer "konkurrens/tävling" inom kursgrupperna på komvux än gymnasiet.

Nu är det visserligen evigheter sedan jag gick i gymnasiet, och det är nog helt annorlunda där nu och de senaste 1+ åren än när jag gick för 20 år sedan.

Men komvux är i alla fall friare men kräver mer av en själv för att lyckas.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IceTee
2/7/15, 7:44 PM
#3

#1 hur är det med specialstöd? Jag har adhd och inga mediciner funkar, så skolan har alltid varit svår att planera

Finns det möjlighet att göra uppgifterna i skolan, eller måste man göra allt hemma?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2/7/15, 7:55 PM
#4

#2 det är just eget ansvar som jag inte klarar av. I skolan går det fint, men när det handlar om att jag ska planera fritiden för att hemma göra läxor och liknande så kan jag inte. Jag blir så distraherad av allt runtomkring och sen när jag inser att det är för sent att sätta sig och börja blir jag otroligt besviken. Det funkar aldrig för mig 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Tjeja
2/7/15, 9:33 PM
#5

Jag vet inte vad de har för former av studentstöd på komvux nu för tiden. Men jag tror säkerligen att det finns i någon form i alla fall.

Säkerligen olika i olika kommuner osv också men fråga på den komvux där du i så fall skulle läsa? Studievägledaren tex borde veta sådant.

På universiteten finns det i alla fall studentstöd för personer med svårigheter som du beskriver så nog borde det finnas på komvux också kan jag tycka.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IceTee
2/7/15, 9:34 PM
#6

#5 ja, jag borde ju kunna fråga om hur de kan hjälpa mig med mina problem, vore väldigt konstigt annars!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Tjeja
2/7/15, 9:36 PM
#7

Precis hör dig för och berätta gärna sedan hur det går och vad dem säger! :)

Sorgligt att det ska vara olika i olika kommuner och städer bara. Men hoppas de har hjälp att erbjuda dig som du har nytta av!

Lycka till! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IceTee
2/7/15, 9:38 PM
#8

#7 ja precis
Tack! 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Hoseok
2/8/15, 2:51 AM
#9

Kan inte svara om specialstöd, men min skola erbjuder att man kan anmäla sig till det om man har speciella behov, ADHD inräknat.

Det ska finnas plats att studera i skolans lokaler! Det kan vara olika.

Lia
2/8/15, 8:46 PM
#10

Jag läser en kurs per termin i egen takt på hermods via komvux. Det fungerar bra för mig :-)

IceTee
2/8/15, 8:50 PM
#11

Det låter ju som det borde fungera för mig! Tack för alla svar!

Medarbetare på Skor iFokus

[Eleya]
2/11/15, 9:15 PM
#12

Jag har gått komvux, jätteroligt! Träffade många härliga människor, genuint intresserade av att plugga, mycket hjälpsamma lärare och ett lägre tempo som jag upplevde. Sedan ändrades min syn på pluggande, så jag tog allt med större ro och en nypa salt, jagade inte betyg. Lycka till!!

Upp till toppen
Annons: