Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 3643 ggr
eirwen
2015-02-14 17:17

Hypokondri

Hej! Jag har alltid varit lite nojig för sjukdomar. Men för två år sedan så blev det mycket mycket värre. Plötsligt en dag fick jag för mig att jag hade analcancer. Natten innan jag skulle till läkaren hade jag dödsångest. Jag grät och skakade av ångest för att jag trodde att jag skulle få reda på att jag hade cancer. Det visade sig att jag hade en liten hemorrojd och hon försäkrade mig om att analcancer eller cancer generellt hos personer i min ålder är extremt låg. 

Det tog några månader innan hypokondrin la sig lite. Men i julas så blev den sådär extrem igen, nästan värre. Och nu har den börjat ta över mitt liv. Jag vågar inte göra något, jag har konstant ångest, stressar och oroar mig hela tiden, problem med sömn osv. Även fast jag tror att jag har sjukdomar och symptom så går jag inte till läkaren, för jag är så himla rädd att få mina rädslor bekräftade. Jag vill inte veta om jag har cancer - fast jag vill ju veta också. På tisdag måste jag gå på drop in hos läkaren för att jag har eksem i örat som inte bli bättre och jag är livrädd att hen ska säga att jag har någon farlig, dödlig sjukdom, typ tumör i örat. 

Är det någon annan här som har problem med hypokondri? Går ni någon behandling för det? Har ni några tips på att hantera detta?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
Maria
2015-02-14 18:14
#1

Hypokondri är ju faktiskt ett tillstånd som kan vara väldigt handikappande och värre än många andra sjukdomar som eksem i örat till exempel😉

Jag tycker du ska söka vård för din hypokondri för det är inte sunt och det tär enormt på kropp och psyke att oroa sig för allting. Det finns hjälp att få.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

eirwen
2015-02-14 20:25
#2

Jo, jag har tänkt på det den senaste månaden. Har blivit lite fel i min kontakt med psykiatrin så har inte pratat med någon på flera månader. Men har blivit remitterad nu så jag ska ta upp det med dom.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Zyperior
2015-02-15 03:30
#3

Jag har samma problem. Kommer i perioder på några månader, sen lugnar det ner sig ett tag. Den obefogade dödsångesten är så jävla jobbig. För en månad sedan va det skitjobbigt t.ex. Jag hade haft en förstorad lymfkörtel bakom käken i över två månader. Va livrädd att jag hade lymfom. Va hos fyra olika doktorer vid olika tillfällen som sa att det inte va något att bry sig om, ändå kunde jag ligga vaken och ha sån brutal ångest. Jag duschade väldigt sällan under den perioden också. Jag ville inte se mig naken och känna på min kropp för jag va så orolig att upptäcka något. Jag är nästan mer orolig för att få ångesten än att det skulle vara något på riktigt. Lite som att det är bättre jag går och får cancer och är helt omedveten om det, än att jag bara inbillar mig att jag har det.
Kan fortfarande än idag känna ganska mycket obehag att klä av mig och ställa mig i duschen men nu gör jag det ändå. 
Går nu till en psykolog som hjälper mig med andra depressionsproblem, men ska vid nästa tillfälle ta upp detta och se om vi kan göra något åt det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

fein
2015-05-28 00:02
#4

Ja, jag känner igen mig😕. Har tidigare lidit av kraftig utmattningsdepression och börjar nu mer och mer under stressiga perioder känna av samma sorts hypokondri som du har samt panikångestattacker. Har bett att få remiss för att få kbt. Någon som testat och blivit ordentligt hjälpt av det?

Upp till toppen
Annons: