Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3029 ggr
neasfotografier
2015-02-23 11:53

Det händer ingenting

Det här blir ganska långt och är inte riktigt säker på om jag lagt det i rätt kategori.
Behöver nog bara skriva av mig någonstans där jag vet att någon läser och kanske kan hjälpa mig lite eller få höra att jag inte är ensam.

Börjar med lite bakgrund.
En tjej född -94 som har en period med djup depression, under flera år, i bagaget. Är nu "friskförklarad" och går inte längre till psykolog eller äter anti-depressiva.
Tog studenten 2013 och har varit arbetslös sedan dess. Jag är den enda av mina vänner som är arbetslös och har varit under hela den här tiden.
Gick till psykolog längre än tänkt då jag blev arbetslös. Och sedan i höstas så har jag fått stå på egna ben. Slutade med medicinen i januari.

Har gått till jobbcoacher, haft praktik ett par gånger och gått en utbildning under de här 2 arbetslösa åren. Ingenting har lett till jobb.
Känns som att jag står och trampar på samma ställe som efter studenten, ingenting har förändrats och ingenting har hänt.
Känns som att jag är helt ensam och att alla har lämnat mig. Visst, jag kan inte gå till psykolog hela livet när jag är "friskförklarad". Tar bara upp andra patienters tid, som behöver det mer än mig.

Arbetsförmedlingen gör ingenting. Tycker att de borde förstå att om man inte har klarat att få ett jobb på egen hand under 2 års tid så borde de lägga lite mer energi på det? Kanske hjälpa en genom att prata med arbetsgivare, eftersom att det uppenbarligen inte leder till något när man gör det själv.
Söker inte särskilt mycket jobb längre då jag tappat motivationen, vilket är helt förståeligt efter 2 år utan framgång.

Bara tanken på att mina vänner lever på 3 gånger så mycket pengar än mig får mig att vilja börja gråta.
En av mina vänner bor dessutom själv och mina föräldrar börjar gå mig på nerverna här hemma. Blir irriterad på dem för minsta lilla och orkar inte med att jag hela tiden ska städa upp efter dem. Bor man själv har man bara sin egen sk*t att ta hand om i alla fall.
Just nu känns det som att jag kommer flytta hemifrån när jag är 25. Kommer hinna gå under innan dess.
Känns inte heller som att jag någonsin kommer få ett jobb.

Är hemma i stort sett hela dagarna om inte min enda arbetslösa vän inte vill ses. Men snart kommer hon börja praktik och förmodligen få ungdomsanställning och då blir jag verkligen helt ensam. Kommer knappt gå utanför dörren.

Att sitta hemma hela dagarna, utan att ha någon att prata med, ger mig otroligt mycket tid över till att tänka. Övertänka saker och ting. Få mig själv att må dåligt över hela min livssituation de senaste åren.

Samtidigt så skräms jag av tanken på att plötsligt kanske jag får en sysselsättning, praktik eller det jag hoppas mest på - ett jobb. Och då blir jag rädd för att jag inte ska klara av det nu när jag varit hemma så länge. Är rädd för att jag ska falla tillbaka till det gamla "skolkandet" jag slogs med under högstadiet - vilket jag gjorde en gång under praktiken i höstas.
Att jag har en dålig dag och helt enkelt inte känner för att jobba och stannar hemma.
Är rädd för att jag inte ska trivas om jag får ett jobb. Är rädd för att jag inte ska klara av arbetsuppgifterna, att inte veta hur jag ska göra.

Vet inte vad jag ska göra och känner mig så oerhört hjälplös i en sån situation där jag inte ens kan göra något mer för att hjälpa mig själv ur situationen.
Är för svag mentalt för att skrika på min handläggare på Arbetsförmedlingen och säga att "nu får det f*n ta och hända någonting". Skulle bara börja störtgråta.
Är för svag mentalt för att säga någonting alls. Med mina mediciner var det annat. Då kunde jag stå på mig utan att vara rädd för att börja gråta för att jag var så arg.

Rent allmänt utan medicin så tycker jag att det fungerar bra. Tycker inte att jag fallit tillbaka i gamla spår. Är bara mer känslig.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
VildaVittra
2015-02-23 12:08
#1

Det finns en sak du kan göra för att komma hemifrån i perioder. Men du får ingen lön, men däremot mat, husrum och arbetslivserfarenhet och det är att wwoofa. Det är långt ifrån dåligt att det står volontär i CV:t. Det är ett slitigt jobb, men du hjälper ekologiska bönder att klara sig lite bättre ekonomiskt. Du kan jobba i Sverige eller i ett annat land, det väljer du själv. http://www.wwoof.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2015-02-23 12:09
#2

Vad är du intresserad av? Hur är du som person? Utgå ifrån det när du funderar över vad du vill tillbringa ditt liv med. Det är där du har dina styrkor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

neasfotografier
2015-02-23 12:40
#3

#1
Tack för tipset. Fanns några i närheten av där jag bor.

#2
Har aldrig haft några fritidsintressen precis och finns inte så många saker som jag är intresserad av tråkigt nog. Hemma sitter jag bara vid datorn, spelar Sims eller tittar på serier.
Tyckte det var ganska roligt på ICA Maxi i höstas när jag hade praktik. Och skulle kunna tänka mig ett jobb inom service. Helst med kläder eller skor som jag tycker om, men det är svårt att få jobb i såna butiker här där jag bor.

Får bara känslan av att det inte är någon arbetsgivare som vill ha mig.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

VildaVittra
2015-02-23 13:05
#4

#3 Blir folk mer miljömedvetna så kanske skomakare vore något? Har du inriktningen handskomakare tillverkar du skor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

neasfotografier
2015-02-23 13:12
#5

#4
Känns inte som något för mig, tyvärr.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Niklas
2015-02-23 13:46
#6

#3: Du kanske kan fråga om du får praktisera på någon av dina favoritbutiker. Dels för att lära dig mer om yrket och företaget, dels för att få mer erfarenhet och dels för att det kan ge en ingång till vidare arbete om du sköter dig. Det ger inga pengar men som alternativ till att göra ingenting tror jag det kan vara jättebra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
neasfotografier
2015-02-23 14:11
#7

#6
Har frågat runt och det var ingen som var intresserad. Men det skadar väl inte att fråga igen.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: