Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 2985 ggr
-Vattumannen-
2015-02-24 19:25

Hur vet jag om jag är bipolär?

Hejsan! 

Som rubriken lyder.. hur vet jag om jag är bipolär?

Vad är det som gör att jag är bipolär & inte bara deprimerad..eller tvärtemot. För jag har haft det så länge jag kan minnas ett "olyckligt" liv, & då är det mer psykiskt från en början men drabbar då en fysiskt. När det kommer till min vilja, motivation, ork, livslust, självkänsla, mörka tankar & så vidare. Jag fick för 3 år & 7 månader sedan diagnosen att jag är i en djup depression, vilket fortfarande kvarstår. Oftast är allt svart & eländigt för mig, men det finns även vissa gånger lite ljus i mitt liv det med.. Även fast det går lite upp & ner så kan jag inte säga att "ja, jag mår nog ändå relativt bra".. För det mörka tar definitivt över det ljusa. Ja, jag är självmordsbenägen & kan inte riktigt se en framtid för min del men fortfarande är det inte egentligen så att jag vill dö utan jag vill bara få vara glad, men eftersom jag inte tycks kunna vara det så ser jag faktiskt inte någon mening & känner definitivt att jag bara vill bort från det som nu är ett helvete för mig att leva med, mig själv. 

Så ni som vet vad bipolär innebär kan ni vara snäll att tala om det här, & hur är det att leva med det? 

Annons:
Vaargen
2015-02-24 19:31
#1

Det enda sättet att säkert veta om du är bipolär är att utreda dig för det hos en psykolog, har du kollat upp vad att vara bipolär innebär? finns länk här till exempel -> http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manodepressiv-sjukdom---bipolar-sjukdom/

Geru
2015-02-25 13:53
#2

Jag skulle inte säga att du har bipolära tecken. Men det är en psykologs jobb att utreda det, och inte vi "nätexperter".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Candela
2015-03-02 14:01
#3

Bipolär sjukdom handlar ju snarare om att depression varvas med perioder där man mår överdrivet bra (maniska eller hypomaniska perioder). Det finns dock fler variationer än så, så det går ju inte att säga på rak arm. 

Men om du "bara" är deprimerad så låter det inte som bipolär sjukdom. Ta upp frågan med din läkare, så kan ni diskutera din sjukdomshistoria och se om en utredning kan bli aktuellt.

Upp till toppen
Annons: