Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2779 ggr
lendikkan
2015-03-02 21:29

Fruktansvärt mörkrädd!

Vet inte om jag hamnade i rätt kategori i forumet, men önskar i alla fall få tips på hur man övervinner sin mörkrädsla!

Jag är 24 år och har varit mörkrädd i hela mitt liv. Trodde aldrig att jag skulle våga flytta hemifrån men är nu inne på sjätte året i egen lägenhet och det går bra. Dock hetsar jag väldigt ofta upp mig själv så jag blir riktigt rädd, och ett par  konstiga (övernaturliga) situationer har gjort att jag oftare blir rädd oprovocerat. 

Hur ska jag göra och tänka? Är som sagt trygg hemma men ska snart flytta till ett hus på landet som är mitt drömhus i alla aspekter förutom just mörkret… Vill inte heller att  en rädsla som sitter i mitt huvud ska stoppa mig från att flytta till ett hus som är perfekt både för mig och mina djur. 

Vet egentligen inte vad jag är rädd för i mörkret, spöken, mördare, att inte ha full kontroll tror jag är några delar. Är rädd överallt och när jag till exempel går ute när det är mörkt försöker jag att inte bli sedd av bilar och går gärna omvägar. 

Har aldrig klarat av att titta på skräckfilmer eller andra läskiga saker så det är ingenting jag ser på och alltså inget som bidrar till min rädsla. Läser heller ingenting läskigt.

Annons:
[EvelinaL]
2015-03-02 22:03
#1

Jag tror det som kommer hjälpa mest är KBT. Det vill säga att utsätta sig själv. Att kanske gå en jobbig väg när det är mörkt ute. Att kanske bara sitta ett tag i ett mörk rum. Om du utsätter dig för det kommer ditt huvud inse att "Okej det här är inte så farligt" och tillslut kommer din rädsla att minska. Antingen kan man göra det själv eller tillsammans med en psykolog, det är upp till dig. 

Ett annat alternativ är att gå psykodynamisk betende terapi där du kan gå till botten med varför du är så mörkrädd.

Ebolaa
2015-03-05 14:24
#2

Som ovanstående talare #1 skriver, är det viktigt att du börjar utmana din rädsla och KBT är en bra metod att använda när det kommer till ångestsyndrom eller fobier.

Hur gör du till nätterna? Känner du dig säker i ditt eget hem att du utan rädsla går upp på toaletten, utan att tända lampor eller smyger du runt i ditt eget hem ?

När man arbetar med fobier eller rädslor så gör man det i väldigt små steg. I början pratar man om mörker och vad det framkallar för känslor och vad det är som gör att mörker känns farligt. Först senare utsätter man sig för situationer med mörker, men det sker väldigt kontrollerat och du vet på förhand vad som ska ske så att du kan förbereda dig mentalt och anamma någon form av strategi inför mörkret.

Hoppas du får rätsida på detta :) ciiao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

The_pearl
2015-03-12 23:16
#3

Jag har varit mörkrädd ett tag. Fick känslan av att jag var iaktagen. När jag förstod,alltså när poletten ramlade ner, att jag var känslig för övernaturliga saker så blev jag lugn. Ingenting i mörkret kan skada mig, där finns ingenting som är farligt. jag började tänka att jag hade en glasbubbla omkring mig, i den var jag säker. I den var jag ifred. Nu när jag vet vad allt är och har utvecklats, så vet jag att jag är helt trygg och är skyddad av det som finns runt mig. Du skrev själv om övernaturligt, och det verkar ju vara där det bottnar. du tycker kanske jag är ute o cyklar o det är med okej. annars får du gärna skicka ett meddelande till mig så kan jag förklara mer :) annars är #2, #3 alternativ bra. Hypnoterapi finns också för att få bukt med rädslor. Lycka till!

VildaVittra
2015-03-12 23:37
#4

Skaffa en katt. Det hjälpte enormt mig med det sällskapet och jag hade någon att skylla alla mystiska ljud på. En hund funkar också, men de måste man ju gå ut och rasta även i mörkret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Handikappadmus
2015-03-18 23:23
#5

#4 Bra tänkt där! Nackdelen är att jag VILL bli rädd när jag tittar på skräckfilmer och inga mardrömmar har jag haft år och dar så det börjar bli väldigt långtråkigt haha!

KBT som någon sa. Eller gör ett försök själv genom att släcka alla lampor och transportera dig i lägenheten fram å tillbaka och övertyga dig om att det endast är fantasier du känner, inget är där!
ps kolla inte på skräckfilmer!

[Fannkan]
2015-03-25 13:41
#6

Precis som andra nämnt tidigare är KBT en bra behandlingsmetod som genom att utsätta sig för de situationer som är jobbiga leder till att man lättare klarar av dessa längre fram i tiden. Det handlar mycket om att utforska sig själv, sina tankesätt och sin inre styrka. Lider av samma problem och går själv i KBT. Det är påfrestande på många sätt men det ger resultat. För att lättast få den hjälp du behöver så kan du ta kontakt med din närmaste hälsocentral och därifrån får du hjälp att hitta rätt hjälp. Kram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: