Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1668 ggr
Snigelkung
2015-03-23 01:13

Väldigt jobbig rädsla. Hjälp!

Hejsan! Jag har en väldigt jobbig rädsla. Jag kan vara i mörker men bara om jag är med någon annan som inte är rädd eller om jag ligger i min säng med hela kroppen utan huvudet under täcket, lägger jag ut en arm kan jag få panik. Jag kan inte va någon annan stans än i MIN säng heller det funkar bara inte. När jag går på toa på natten så måste jag tända exakt alla lampor jag går förbi. Jag går hela tiden med känslan av att någon jagar mig. När jag gått på toa så spolar jag inte eftersom det låter och då kan något höra det och komma och typ ta mig eller nått jag vet inte. Sen när jag ska tillbaka så springer så snabbt jag kan till trappan, släcker lampan rusar så snabbt det bara går uppför trappan och kollar alltid bak där jag alltid ser en svart gestalt jaga mig. Jag ser hur den kommer efter mig. Sen så springer jag allt vad jag har och kastar mig i sängen gömmer mig under täcket och väntar tills paniken har släppt så jag kan släcka lampan. Jag bor inte ensam. Varje morgon innan alla ska till plugg eller jobb så försöker jag alltid att göra allt för att inte bli den som åker sist. Om jag skulle bli den som är hemma sist så direkt när jag hör att den sista innan mig lämnar huset så börjar jag springa och tar så många av mina grejer som möjligt och springer ut, låser och tar på mig jackan och ibland skorna utanför huset. Jag klarar inte va att bli ensam. Jag ser svarta gestalter springa omkring, förbi dörröppningar osv…! Om jag är ensam hemma på dagen så sätter jag på tv, radio, musik allt för att höra andra människor prata. Jag får panik om jag inte har på dom. Låser in mig på mitt rum och stannar där tills någon kommer hem. Samma sak på morgonen, är inte radion på så flippar jag. Det är extremt jobbigt att hålla på såhär. Jag har suttit inlåst på toan i många timmar och inte vågat gå ut eftersom jag hört ljud utanför. Det här funkar inte alls…jag försökte beskriva det här så gott det går. Är det någon som vet om jag lider av någon fobi eller vad jag kan göra för att bli av med detta? Jag har hållt på såhär i flera år jag måste få hjälp! Vet inte om det var rätt ämnesgrupp!!

Annons:
Cindy S
2015-03-23 01:48
#1

Förlåt med dum ftåga, men har du kollat med teraput?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Snigelkung
2015-03-23 17:26
#2

#1

Nej det har jag inte. :/

[Fannkan]
2015-03-25 13:37
#3

Först och främst kan det ju vara bra att förklara för dig att det inte bara är du som lever med såna här tankar/rädslor/problem. Jag själv känner igen mig fullständigt i det du skriver och känner. Om hur jag känner mig jagad, iakttagen och förföljd i mitt eget hem när det är mörkt, hur minsta lilla ljud kan framkalla sån otrolig rädsla och panik. 

Själv har jag inte lika svårt för detta längre, men allt är ju relativt och det går i perioder. Det jag tycker är att du definitivt bör vända dig till någon sorts hjälp, vare sig det är närmaste vårdcentral, psykiatrin, ungdomshälsa (beroende på din ålder) som kan hjälpa dig att jobba med detta på bästa sätt och i sin tur förenkla ditt liv. 

Det är inte något som du kommer dras med hela livet, det svåraste är bara att ta steget att söka hjälp och rådgivning.

Honestyisdead
2015-03-27 16:00
#4

Du behöver träffa en psykolog så du kan jobba bort detta.

myrelina
2015-04-03 00:15
#5

#0 Jag känner igen mig i allt du skriver! Har fortfarande kvar en hel del  av de känslorna idag och är betydligt mer rädd än någon annan i min närhet.  Nu är det trots allt detta mycket, mycket bättre än det någonsin varit. Jag har aldrig aktiv pratat eller försökt motverka mina rädslor med hjälp av terapi eller så utan har gått av andra anledningar men jag kan tänka mig att det ändå hjälpt en hel del. Att 'utsätta' mig själv har aldrig funkat, det har alltid förstört alla framsteg jag byggt upp. I stället har jag försökt köra på någon slags 'fuck it' attityd som gör mig tryggare i mig själv. Om jag exempelvis går hem själv sätter jag på jättehög musik i hörlurarna och kör catwalk hela vägen hem, är verkligen inte orädd hela den biten, tänker ofta att 'nu kommer någon' eller så men det funkar ändå väldigt bra för mig. 

Annars så är det också mycket så att det går i perioder. Just nu är det en väldigt bra period i mitt liv när det kommer till rädslorna. För tillfället sitter jag i mitt rum med en ljusslinga som enda ljuskälla, för några veckor sedan hade jag taklampa, skrivbordslampa, golvlampa och ljusslinga tända dygnet runt. 

Jag hoppas verkligen du kan få hjälp eller lyckas komma på något som funkar för dig. Kan ärligt säga att jag inte vet varför det är såpass bra som det är nu, kanske går allt nerför i morgon men det tänker jag helst inte på. ;)

Upp till toppen
Annons: