Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2659 ggr
hannaj98
2015-03-25 22:49

Är det panikångest?

Jag har flera gånger de senaste åren svimmat och jag har liksom alltid tänkt att det måste vara något fysiskt som ligger bakom det. Men nu på senare tid har jag fått "vanliga" panikångestattacker, och då funderar jag på om det faktiskt är panikångest som får mig att svimma. Har inte svimmat på ett tag plus att tiden runt panikångest/svimmningsanfall är ofta lite suddigt och jag kommer inte riktigt ihåg så är inte säker. Men jag tänker att det kanske egentligen är panikångesten som gör att jag svimmat? Jag har liksom oftast panik innan jag svimmar men jag har liksom tänkt att det är för att jag är yr och rädd för att svimma? 
Det jag kommer ihåg hänt innan jag svimmat är jag kallsvettas, blir yr, det börjar komma svarta prickar och tillslut ser jag inget, hyperventilerar, jag mår illa, och det är någon konstig känsla i öronen, nästan som när man får lock för öronen fast inte riktigt, och så klart den psykiska paniken. Har gått till massor av läkare för att förstå varför jag svimmar men ingen har hittat något. 
Kan detta vara panikångest? Förlåt för rörigt inlägg men är väldigt tacksam för svar!

Annons:
Ebolaa
2015-03-26 06:48
#1

Jag känner inte riktigt igen kallsvettandet, yrseln och svimmandet när det kommer till panikångest. Alla är ju olika, så du kanske kunde ringa psykiatrin och höra ifall man kan svimma under en panikångestattack. För mig låter det som att du har någon känslighet för svimningar, men det är bara vad jag tror.

Jag har dock inte hört att man skulle svimma under en panikångestattack, men det kanske finns någon annan som har e erfarenheterna..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

hannaj98
2015-03-26 12:27
#2

Jag tror att jag svimmar för att jag hyperventillerar för mycket. Och det har jag hört är vanligt under panikångest och känner det även under mina "vanliga" panikångest då jag inte svimmar. Så det kanske är därför jag svimmar tänker jag?

[Fannkan]
2015-03-26 12:30
#3

Klart att man kan svimma av panikångest, då man lätt får en dålig syreupptagning eftersom man i princip alltid får en ytlig andning och till slut hyperventilerar. Men att du svimmar skulle jag inte vilja tro är en panikattack i sig. Skulle ju starkt råda dig om att gå till antingen läkare eller psykiatrin då man alltid vill ha klart för sig ifall det finns något somatiskt problem som orsakar ångesten.

[Fannkan]
2015-03-26 12:32
#4

För att jag tror att de flesta som lider av panikångest eller ångest kan hålla med om att man vet direkt när det är en panikattack. Att hyperventilera är inte automatiskt en attack tänker jag, men allt är ju så svårt att bedöma från en text här.

redsteinedrose
2015-05-20 19:53
#5

När man får panik ångest kan man svettas, få en låg feber, darra, frossa, skaka, må illa, få sura uppstötningar, kräkas, svimma, snabb puls och snabb andning. så det är helt normalt, dock bör du kanske kolla upp om du har lågt blodtryck då du inte värkar tåla så mycket stress.lågt blodtryck är inget  farligt men det kan vara boven i dramat som gjorde att du svimmat. ^^

[KEEL]
2015-05-20 20:40
#6

Troligtvis hyperventilerar du tills du svimmar pga. din panikångest. Det jag skulle säga verkligen kan hjälpa dig är KBT. Ta kontakt med vårdcentral eller liknande och berätta läget med panikångesten och be om att få KBT på recept.

Annons:
Upp till toppen
Annons: