Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 5196 ggr
Melod
2015-04-01 10:17

Lätt att "gå in i väggen" efter depression?

Hej, 

Känner just nu som att jag har typ blivit av med min depression: får inga mardrömmar, sitter på tunnelbanan och ler, har koncentration, kan fokusera, äter, sover osv osv. Vad helst som triggade igång min depression har jag slutat tänka på också vilket är otroligt skönt!

Men problemet nu är att jag känner att när jag har pluggat heltid i en vecka så känner jag mig helt förstörd veckan därpå med energin i botten. Det blir som att jag bränt ut mig, går in i väggen och får depp-känslor. Är det så det är eller? Hur har det varit för er andra som haft depression och var på återhämtningsvägen?

Annons:
Zadeira
2015-04-01 17:44
#1

Du kanske går ut för hårt?  Har man varit deprimerad under en tid så är man ofta "ur form", så även om man mår bra igen och vill jobba/plugga heltid och återgå till sitt normala liv kan man behöva göra det lite gradvis. Du kanske skulle gå ner till halvtid en-två veckor och sedan trappa upp efterhand du känner att det funkar bra utan att du blir trött.

Geru
2015-04-02 21:37
#2

Det är väldigt vanligt. Du får liksom ta det lugnt. Det tar ett tag innan man når sin fulla nivå som sist.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Melod
2015-04-06 20:22
#3

#1 Ja, jag har nog gått för hårt. Jag känner att det jobbiga är att veta när man börjar göra för mycket så man kan sluta innan man "gjort slut" på sig. Ofta känner man det efteråt. Känns som att jag vet svaret på hur man bör göra, men samtidigt ändå inte. Det är väl så att det är bättre att ta det för lugnt än att satsa lite för mycket eller hur? 

#2 Tack, och skönt att veta att det är vanligt. Det är bara så frustrerande. Att inte veta när man blir trött och slutar pressa sig "i tid".

Zadeira
2015-04-07 20:02
#4

#3 Ja, det är bättre att ta det lite för lugnt i början att än gå ut helt för hårt. Det är lättare att "reparera" om man inte gör något tillräckligt mycket än när du redan har gått in i väggen igen.

sessi
2015-04-25 23:56
#5

efter en depression så behöver kroppen få sin återhämtning, det är lätt att gå ut för hårt i början och då slår kroppen bakut . det har jag varit med om ett par gånger

Upp till toppen
Annons: