Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 9060 ggr
Kierra
2015-04-14 08:51

Allt känns overkligt

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera det här för jag förstår det inte ens själv, men jag ska försöka ändå.

I drygt 40 minuter nu så har allting känts overkligt. Det känns som att jag inte är i mitt hem  trots att jag vet att jag är här. Det känns som att allting runt omkring är främmande och obegripligt trots att jag har sett det säkert miljoner gånger. Allting känns bara fel.

Någon jag bor med frågade mig för en stund sen om jag ville ha vatten och fastän jag förstod vad hon menade upplevde jag det som en märklig fråga och jag kunde inte förstå varför hon frågade mig det.

Bara att skriva det här känns jättekonstigt. Jag vet att jag sitter och skriver och att det är på riktigt, men det känns inte som att det händer på riktigt.

Jag har aldrig känt såhär förut bortsett från väldigt korta perioder, typ en halv minut eller så. Jag har inte tagit några droger eller druckit heller.

Annons:
Geru
2015-04-14 15:57
#1

Är du stressad eller så just nu?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Kierra
2015-04-14 20:24
#2

Jag jobbar ganska mycket men jag skulle inte säga att jag är stressad egentligen. Har snarare mått rätt bra på senaste tiden så vet inte alls vart det här kom ifrån.

Geru
2015-04-14 23:11
#3

#2 Okej. Om det håller i sig skulle jag söka psykolog hjälp för att lista ut vad det beror på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Bill&Bull
2015-04-15 16:19
#4

Sådana overklighetskänslor du beskriver kan jag få i samband med ångest. Lider du av ångest? Kanske har inre stress? Tycker du borde kontakta vården om de blir värre eller inte går över.

||My Love For Animals Is Immortal||

Kierra
2015-04-15 20:53
#5

#3: Ja, jag får nog kanske göra det. Tack!

#4: Jag har lidit av panikattacker förut, men det har inte känts såhär.  Då har jag mest upplevt det som en rädsla för att dö men det har alltid "varit verkligt." Det kanske är möjligt att utveckla sådana här känslor senare ändå?

Det gick över efter ett tag men det återkom lite idag och det börjar kännas lite läskigt faktiskt. Det hände när jag satt och arbetade med något och helt plötsligt kunde jag inte förstå vad jag läste längre. Vet inte ens hur jag ska förklara det, allt blir bara så bisarrt. Oroar mig faktiskt för att jag håller på att bli galen eller något.

Har försökt tänka lite mer på vad som eventuellt skulle kunna vara jobbigt i mitt liv just nu, men det enda jag kan tänka mig är att jag sökt in till högskolan och oroar mig för att inte komma in. Upplever överhuvudtaget min framtid som ganska osäker, men det är inget som har direkt stört mig. Vet inte om det är möjligt att undertrycka känslor så djupt?

(Känns som att jag skriver av mig lite här för jag har inte vågat prata med någon om det ännu. Känns som att de kommer tycka att jag är galen.)

Bill&Bull
2015-04-15 22:24
#6

#5 du är inte galen. Jag förstår att det känns läskigt och som man håller på att tappa kontrollen, kan mycket väl ha med skolan att göra. Alla får vi olika symptom på stress, oro och ångest så inget är fel eller konstigt även om det känns så. Huvudsaken är att det inte ska begränsa dig och göra att du mår sämre för då är det dags att söka hjälp. Pröva och sök runt lite på ångest och overklighetskänslor och se om du känner igen dig. Finns flera bra sidor att läsa och det kan ibland hjälpa att se att de man upplever är "okej" eller hur jag ska säga. :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Geru
2015-04-15 23:08
#7

#5 Jag lider av overklighetskänslor rätt ofta när jag mår dåligt, antingen genom stress eller ångest. Det finns liksom nästan alltid en utlösande faktor. Och, så klart kan man ju få det på annat vis med. Det är dock ingenting som är direkt farligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: