Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 2094 ggr
Snuttefia
5/5/15, 9:14 PM

Jag har skadat mig själv..

Så i Söndags kom jag in på jouren sent på kvällen.
Nu ska jag klaga på sjukvården bara så ni vet.

Till att börja med var hon på telefonen helt nonchalant.
Hon kunde inte avgöra om jag skulle komma in eller inte.
Jag åkte in i alla fall och visade vad jag hade gjort och sånt.

Men bemötandet jag fick gör mig spyfärdig. Jag hade inte skadat mig så allvarligt och det var inte egentligen akut. Men min kontaktperson på min lokala psykmottagning har sagt att jag ska åka in direkt minsta lilla händer som inte kan vänta till dagen efter.

Både hon på telefonen och läkaren var så nonchalanta att på mötet med min kontaktperson idag så sa jag att: "Jag vill inte skada mig, men nästa gång blir det allvarligt"

Varför? Jo för jag får inte hjälp även om det är något litet, det betyder jätte mycket för mig. Och även om de inte kunde hjälpa så var det minsta de kunde göra var att bemöta mig med respekt och utvärdera min situation. 

Jag fick i ansiktet att det är en akutmottagning och mitt tillstånd är varken allvarligt eller akut och det finns inget de kan göra.

Varför kommer jag skada mig allvarligt nästa gång? Inte för att jag vill utan för att de som ska hjälpa mig bemöter mig på ett vis som jag uppfattar att jag inte mår tillräckligt dåligt. De som ska hjälpa mig kommer vara anledningen till en allvarlig skada eller kanske till och med döden.

Liksom… va? Jag blir så frustrerad av det här!

M.V.H Snuttefia

Annons:
Maria
5/5/15, 9:31 PM
#1

Var det psykakuten eller "vanliga" akuten du vände dig till?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snuttefia
5/5/15, 9:34 PM
#2

Psykakuten.

M.V.H Snuttefia

redsteinedrose
5/9/15, 12:23 PM
#3

Vill du prata med mig så finns jag här ^^ jag har haft ångest och depression sedan jag var 6år så jag förstår hur du känner dig :) så ta kontakt om du känner för det, ingen press.

Ebolaa
5/10/15, 5:46 PM
#4

Beklagar att du känner dig kränkt av personalen. De ska anstränga sig för att bemöta dig och dina behov, kommer en person till akuten så är ju någonting inte bra och tyder att personen i fråga har någon form av behov i varje fall. De borde ha informerat dig om vart du istället ska söka dig. 

Det finns personal som är fördomsfulla mot självmords- och självskadepatienter, där det har förekommit att personalen har sytt skärsår utan bedövning "eftersom att personen i fråga vanligtvis skär sig" eller just dåligt bemötande efter självmordsförsök.

Så snälla, pressa inte gränserna bara för att vissa mindre professionella eller mindre empatiska personer inom vården inte förstår, prata istället med en patientombudsman eller personligt ombud om du inte tycker att du får den hjälp du behöver eller om du känt dig riktigt illa behandlad.

Du borde ju egentligen också bara prata med din socialsekreterare. De är ju ansvariga över din "genomförandeplan" och om det är så att du behöver ytterligare stöd, än bara en kontaktperson, för att du ska må bra så måste de göra en ny bedömning av dina behov och din situation, med ett resultat att du kanske får samtalsstöd eller vad det nu kan vara du behöver.. :)

Kram ciao!!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Snuttefia
5/11/15, 9:17 PM
#5

Hej tack för era svar! :)

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: