Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 1694 ggr
abk1991
2015-05-16 19:58

Stress

jag har alltid haft problem med stress men nu de senaste så har det blivit ett mycket större problem än vad de varit tidigare.  Nu är de bara några få veckor kvar i skolan tills betygssättning och jag är för stressad för att kunna plugga till alla slutprov. De är

för

 många prov och jag klarar inte stressen, när jag har för många saker att göra på en gång så kan jag inte koncentrera mig och det blir att jag inte pluggar till någon av alla proven. Man tänker ju att om jag har så mkt att göra så kan jag ju börja med en sak så jag iaf har gjort

något,

men nej! jag klarar inte av att göra något, jag sitter bara och mår dåligt ist för att börja göra något åt de. 

de är jätte svårt att förklara! om jag tex har 5 prov att plugga till så är jag så stressad över det så jag kan tex städa mitt rum ist för att plugga till proven, jag klarar liksom inte stressen över allt plugg så de är lättare att göra något helt annat. 

de är jätte jobbigt och mina betyg sjunker liksom. Folk tycker att ''de är väl bara att göra de hur stressigt de än är'' men de går bara inte :( Jag orkar liksom inte, energin är slut hela tiden. Bara tanken på att göra de som stressar mig får mig att bli trött och illamående.

Hur ska jag göra för att stressen ska ''försvinna''? jag kan ju säga att detta är inte de ända jag stressar mig över, de finns en massa annat oxå.

Annons:
[KEEL]
2015-05-16 20:16
#1

Det du borde göra är att göra upp en individuell studieplan och inte ha så mycket på en gång men det är ju ganska långsiktigt och kanske inte så aktuelllt nu. Försök ta dig tid att göra saker som gör dig glad. Stressa inte sönder dig själv. Då kommer du bara gå in i väggen och då kommer du inte ens klara att ta dig upp ur sängen på morgonen.

OlgaMaria
2015-05-16 20:17
#2

Det går ju liksom inte att trolla bort stress. I någon mån måste man dra ner på sådant som stressar en. Försök göra en plan för hur du ska plugga sista tiden nu. Du får nog prioritera vad som är viktigast att du pluggar och vilka ämnen du får lov att bortprioritera. Kanske kan bördan lätta lite om du sänker kraven. Ibland klarar man helt enkelt inte att plugga så mycket som man vill/borde, och det är bara så det är. Jämför dig inte med andra. Du är du och du kan inte hjälpa att det känns så stressigt just nu. 

Försök göra saker som är avstressande också. Träna, gå promenader. Lämna mobil hemma och ta en stund i naturen. Försök sova tillräckligt varje natt. Magnesium är bra mot stressymptom också.

Kanske kan du ta med en bok ut i naturen och plugga ute också, eller en lista med grejer du ska memorera kan vara lättare att plugga in i lugnt tempo medan man promenerar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: