Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1779 ggr
abk1991
2015-05-18 00:17

Jag tänker som en mobbare

Jag är inne i en period i mitt liv där allt är skit. Jag orkar inget, jag är stressad hela tiden och allt är bara skit!! Jag har en social fobi/social ångest som är grunden för de flesta problemen. Jag har nu funderat på en sak ganska länge och jag blir allt säkrare på att jag "tänker som en mobbare", hade jag ej haft min sociala fobi så hade jag deffenetivt vart en mobbare. När jag har mina värsta depp-perioder så brukar jag lyssna till en youtuber som skrivit låtar om sina problem, hon har de sååå mycket värre än jag och därför är de så himla skönt att lyssna på hennes låtar och veta att hon har de värre än vad jag har det. Detta är helt sjukt, hur kan jag bli lättad av att veta att denna stackars tjej hat värre problem än jag? Jag tänker som en mobbare, mobbare tänker (enligt mig) såhär: om vi tänker att jag är mobbaren då. Om jag känner mig ful så mobbar jag en annan person för att den är ful, den behöver inte vara de egentligen men jag säger det till den personen så många gånge att jag själv tillslut tycker att hen är ful, för då mår jag bättre när jag ser att jag är mycket snyggare, förstår ni? De är ju precis så jag tänker nu fast om andra saker, om jag ser någon som har större problem än jag så blir jag lättad :( Jag är glad att jag har en social fobi, med den så kan jag ej skada folk med elaka ord, jag som knappt vågar öppna käften. Jag blir så äcklad av mig själv som kan tänka såhär. Är jag en elak människa? Hur ska jag göra för att sluta tänka såhär? går de ens?

Annons:
Lexie82
2015-05-18 00:23
#1

Jag tror inte alls att det handlar om att du är en hemsk människa, utan snarare att det är naturligt att andras problem flyttar fokus från ens egna.

Kanske handlar det om att "jag har det i alla fall inte lika hemskt som hon har det", vilket ger en mindre hopplös syn på sina egna problem.

Och det där "mobbartänket" du beskriver, det tror jag inte heller är så ovanligt. Men de flesta visar de inte utåt, och mobbar alltså ingen, även om de kanske tänker "jag är i alla fall inte lika ful som hon är".

Em_
2015-05-18 00:37
#2

Jag tror att de flesta tänker så ibland. Mobbare tar det ett STORT steg för långt, de kränker folk öppet och jobbar aktivt för att få offret att må dåligt. Skulle du håna folk om du kunde? Jag tror att svaret är nej, eftersom du skriver att dina tankar äcklar dig :)


abk1991
2015-05-18 06:16
#3

#1 #2 tack! Ni gjorde min dag såå mkt bättre!! :)

Upp till toppen
Annons: