Annons:
Etikettbehandling
Läst 4411 ggr
EvelinaS-L
5/30/15, 8:36 PM

Venlafaxin

Är det OK att öppna upp Venlafaxin kapseln och ta bort lite av "pulvret" och på så sett trappa ner medicinen för att tillslut sluta?

_Kram Evelina
_

Annons:
Honestyisdead
5/30/15, 8:38 PM
#1

Nej. Man trappar ned med hjälp av läkare.

Aleya
5/30/15, 8:41 PM
#2

Nej. Som hera säger så kontaktar man sin läkare. Man ska inte experimentera med antidepp och att sluta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EvelinaS-L
5/30/15, 8:43 PM
#3

Min läkare kommer bara erbjuda andra mediciner troligen, vilket jag inte vill. 
Kan någon förklara varför det inte är ok att öppna upp kapseln och minska antal kulor?

_Kram Evelina
_

Zadeira
5/30/15, 8:43 PM
#4

Om du i samråd med läkare kommit överens om att trappa ner/sluta med en medicinering så brukar läkaren tala om för dig precis hur du ska göra. Annars ringer du och frågar om du är osäker.

Har du inte samråd med läkare bestämt för att sluta så råder jag dig till att inte börja mixtra med mediciner själv.

EvelinaS-L
5/30/15, 8:45 PM
#5

Jag förstår hur ni tänker. :)

_Kram Evelina
_

Aleya
5/30/15, 8:46 PM
#6

#3 för att det är rent idiotiskt. jag antar att du inte är apotekare eller något som liknar det. Du kan alltså inte alls avgöra hur mycket du har kvar i kapseln. Du lär få olika doser varje dag. Mixtra ALDRIG med medicin. Du kan inget om det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
EvelinaS-L
5/30/15, 8:46 PM
#7

#6: Så det är alltså olika mycket "medicin" i varje kula?

_Kram Evelina
_

Tjeja
5/30/15, 8:49 PM
#8

vet inte men kan troligtvis vara så, eftersom medicinen i kapslar oftast vägs upp i tusendels gram och det är totalvikten som räknar. Men det finns ju ingen "brevvåg" du kan väga med som mäter så noggrant.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
5/30/15, 8:51 PM
#9

#7 Om du inte vill äta andra mediciner kan läkaren inte tvinga dig. Så säg till din läkare att du vill sluta med venlafaxin så du trappar ut på rätt sätt. Om du öppnar tabletterna kommer det inte ut i kroppen som det ska.

Aleya
5/30/15, 8:52 PM
#10

#7 jag menar att du med ditt eventuella pillande med kapslarna gör så att du får fel dosering. Nej, jag tror knappast att en tillverkare skulle kunna ha olika mycket i medicinen. Antar att dom är ackrediterade och därför kollar man extra noga om vägarna som finns i produktionen väger rätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EvelinaS-L
5/30/15, 10:06 PM
#11

#9: Jag menar det mer som så att jag öppnar upp kapseln (vilket går att göra med endast ett vrid, sedan går det att stänga den lika bra igen), plocka ur typ 10kulor, stänga, sen fortsätta så långsamt tills jag tillslut inte har några kulor kvar.

Men får väll försöka prata med doktorn.

_Kram Evelina
_

Honestyisdead
5/30/15, 10:11 PM
#12

#11 Jag förstår hur du menar. Men det finns ingen som helst anledning till det.

Aleya
5/30/15, 10:13 PM
#13

#11 Jag vet hur tabletter funkar, men är dom i en kapsel så är det inte för att dom ska gå att öppna.
En tablett som har en skåra i sig kan man dela, men vissa ska man inte kunna dela, och kapslar är en av dom. Läs bruksanvisningen så ser du att det t o m står.

Så sluta lek apotekare och prata med läkaren.
Jag kommer säga samma sak oavsett vad du skriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
EvelinaS-L
5/30/15, 10:49 PM
#14

#13: hur skulle jag kunna veta att du vet va jag menar?
shit va otrevlig du var. jag FRÅGADE bara.

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
5/30/15, 10:56 PM
#15

Tack ni andra till trevliga och vettiga svar. :) Då vet jag lite mer om läget och fått svar på min fråga.

_Kram Evelina
_

Aleya
5/30/15, 11:06 PM
#16

#14 Det var inte för att vara otrevlig. Men jag sitter ju och skriver till dig om varför man inte ska dela kapseln och har förklarat det i flera inlägg, så jo, jag vet månt och mycket om olika läkemedel.
Men kan även säga att det finns svagare venlafaxin.
Jag vet inte vilken styrka du har men jag vet att när jag skulle trappa ut så fick jag 37,5 mg. Hade 75 mg innan

Detta efter att jag ringt och pratat med läkaren om varför jag ville trappa ut. Läkaren kan ju neka ja, men att trappa ut är bättre då du slipper eventuell "abstinens" som dessa preparat kan ge.
Kan säga att jag tog citalopram innan, och fick ingen uttrappning för detta och jag blev mer deprimerad än innan.

Så då kanske du förstår varför jag skrev att du skulle undvika mixtra. Om än det lät hårt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
5/30/15, 11:28 PM
#17

#16 En läkare kan inte tvinga en att fortsätta med medicin.  Det är vad jag har förstått patienten som bestämmer.  Vill patienten sluta ska läkaren hjälpa till med nedtrappning efter att denne klargjort att den egentligen tycker patienten bör fortsätta medicinera.

Tjeja
5/31/15, 12:13 AM
#18

Jag tror att TS känner sig mer hjälpt och tar klokare beslut om hon får förklarat hur det fungerar så hon själv kan förstå varför man inte ska dela på innehållet i en kapsel som faktiskt är lätt att öppna.

Så h är:

Huvudsakligen finns det två sorters medicin i sådana kapslar som man kan öppna. Antingen är den verksamma substansen i pulverform eller så är den i granulatform.

Anledningen till varför dessa två medicinala substansformer fördelas i kapslar är helt olika. Men en sak har dem oftast gemensamt, de är i depotform. Dvs, de är gjorda så att medicinsubstansen inte ska komma ut för snabbt utan lite i taget, och/eller på rätt ställe i mag-tarmkanalen för att ge avsedd effekt. (alla mediciner löses inte upp i magen utan måste ner i tarmen först, annars blir de verksamma ämnet förstört av magsyran innan tarmen hinner ta upp ämnet i kroppen.) 

Pulver ligger i en kapsel som utgör självaste depotskyddet. Medan granulat istället är depotkulor, men som vägts upp i kapsel för att det ska bli precis rätt mängd och blandning av kulor.

Venlafaxin kapslar innehåller alltså granulat = depotkulor! Det vill säga små depotkulor uppvägda i en kapsel och inte pulver i en depotskyddande kapsel.

Anledningen till att dem ligger i kapslar är som sagt just för att mängden ska bli rätt.  Men granulat kan man ändå hälla ut ur kapseln då varje litet grannulatkorn har just det skyddande hölje som behövs för att medicinen ska lösas upp på rätt ställe och i lagom tid.

Det betyder att kapseln är delbar, men INTE för att dela upp medicinen, utan för att göra den lättare att svälja till exempel. (många har svårt att svälja stora kapslar och tabletter. ) 

Olika grannulatkorn kan lösas upp vid olika tidpunkter beroende på om det ska verka långsammare eller kortare än övriga korn, allt för att det ska ske en jämn fördelning av att ämnet släpps ut i kroppen under en längre tid (dvs inte allt samtidigt utan tarmen ska ta upp lite i taget av medicinen).

Om du delar upp kornen i två olika högar, så vet du inte vilka korn som löses upp snabbt och vilka som löser upp sig senare.

Då kan du få en väldigt ojämn och konstig effekt, som inte alls fördelar sig jämnt över dygnet.  Ännu mer osäkert blir det om du bara tar några korn i taget då förståss.

Och med just psykofarmaka är det ju oftast väldigt viktigt att det blir just en jämn fördelning av medicinen över dygnet under en längre tid för att det ska få en  balanserad effekt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

EvelinaS-L
5/31/15, 12:30 AM
#19

#18: tack snälla! Precis ett sånt svar jag behövde. :)

_Kram Evelina
_

Tjeja
5/31/15, 11:04 AM
#20

TS du vet väl att det finns Venlafaxin i olika styrkor och mängd? nu vet inte jag om du kanske redan har den lägsta dosen, men om du inte har det, så prata med din läkare om att du vill trappa ner så kan hen skriva ut en lägre dos till dig så du får mindre tabletter/kapslar att ta under en period. Då blir det fortfarande jämnt fördelat över dygnet osv. Så får du kanske äta en lägre dos några veckor i taget och sänka den successivt.

För det allra bästa är ju att få hjälp att trappa ut den så det blir så säkert som möjligt för dig och då lättare att hålla koll på uttrappningssymtom, dvs sådana biverkningar som kan uppstå just när kroppen börjar få en lägre dos av medicinen än den är van vid.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
EvelinaS-L
5/31/15, 1:15 PM
#21

#20: Ja precis. Jag ska försöka prata med min läkare. Vet inte om han är så pepp på att låta mig sluta, men jag har mina anledningar, och har valt mer naturliga "mediciner" för att få ordning på mitt mående och andra problem. Är trött på att trycka i mig kemiska piller som bara ger massa biverkningar och farliga saker i min kropp.
Har läst att det är ett helvete att trappa ner denna medicin.. så ska prata med läkaren och be om ett nedtrappningschemma samt piller utefter det. 
Har 150mg nu.

Anledningen till att jag frågade om det gick att ta bort kulor i kapseln, var för att jag ville veta om det var möjligt. Förstår ju själv att det är ologiskt att hålla på med sådant själv, men ville veta VARFÖR man inte ska göra det (förutom att det är idiotiskt osv som Aleya så fint kallade det här ovan)

Tack för hjälpen! :)

_Kram Evelina
_

Upp till toppen
Annons: