Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 7177 ggr
Aleya
6/7/15, 8:51 PM

imovane

Jag har nyligen fått imovane för att kunna sova på nätterna. Hade stilnoct innan och så fick jag sova. Men imovane verkar ha helt motsatt effekt. Jag får inte somna av detta. Jag har tagit en tablett nu vid 18 bara för att kolla om det är som jag upplevt detta. Och ja, jag är inte ett dugg trött. 😢 Jag sov dåligt hela förra veckan av detta och veckan innan det. Det var i samband med att jag började äta dessa. Vad ska jag göra? Läkaren jag har kontakta med ville inte ens skriva ut rinexin åt mig (avsvällande för slemhinnor vid förkylning) och satte mig nu på imovane för att det är mindre farligt än stilnoct enligt han. Jag orkar inte bli knäpp för att jag inte får sova. N:(

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[tk1971]
6/7/15, 8:54 PM
#1

Jag upplever samma sak. Jag blir pigg av Imovane. Jag vet inte riktigt vad det beror på, det passar väl inte mig. Jag tar Propavan i stället om jag vill kunna sova, det fungerar mycket bättre på mig.

Maleficum
6/7/15, 9:04 PM
#2

Vad jag fick lära mig så ska man ta imovane först när man ligger i sängen och börjat känna sig trött för att det ska funka. Man ska inte vara uppe efter man tagit tabletten och göra saker för då får man ingen effekt (det var vad läkaren sa till mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zepp
6/7/15, 9:11 PM
#3

Imovane (Zopiklon) gör att man blir dåsig cirka en halv timme efter man tagit dem.

Det är främst ett insomningsmedel och påverkar mest GABA.

GABA har vi naturligt i kroppen och är ångestdämpande och lugnande.

Om ditt problem inte handlar om GABA-systemet så är det inte säkert det hjälper utan kan tvärt om ge insomningsproblem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
6/7/15, 9:27 PM
#4

Tack för alla svar! ❤️

#1 Jag har tyvärr gått igenom propavan, atarax, theralen och sen då stilnoct och nu även imovan. Det är bara stilnoct som hjälpt. Jag var så illa i sömnen att jag sov max två timmar per natt och hade hallucinationer. Och jag känner att med dessa så är det samma sak = jag kan inte sova hur mycket jag än vill.

#2 Jag känner ju mig inte ens trött, jag kan ligga i sängen i timmar utan att ens känna att jag borde kunna somna. Så det spelar som ingen roll.

#3 Kloka Zepp, du ger alltid vettiga svar. Ja jag vet ju som inte varför jag har problem med att somna, och helst hade jag ju sluppit detta med tabletter.
Men jag har ett jobb där jag måste upp tidigt. Och därför måste jag kunna sova.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
6/7/15, 10:59 PM
#5

Ett udda tips från mig som är ofarligt och rätt harmlöst!

Testa allergitabletter, finns receptfria på de flesta apotek.. typ, Clarityn mot hösnuva!

De har som biverkan.. dåsighet och trötthet!

Jag har sådana fast på recept och även svårt med sömnen.. tada tänkte jag, tar dem på natten och får sova en hel natt! 😃

Icke sa nicke..😭

 De påverkar histamin.. som oxå är med och reglerar sömn.. bland annat, samt allergiska reaktioner!

Jag tror inte jag är allergisk heller när det kommer till kritan!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
6/8/15, 5:54 AM
#6

#5 har redan sådana tabletter. Jag blir dock inte trött av dom. Har dock skrivit att jag vill prata med den där läkaren. Får väl se om han ringer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Zepp
6/8/15, 9:41 AM
#7

Utsättningsbesvären av Stilnoct är ju oxå försämrad sömn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
6/9/15, 11:31 AM
#8

Jag testade en 7,5:a igår kväll med den här tråden i åtanke. Somnade faktiskt rätt bra efter ett tag, men 01:30 vaknade jag och kunde inte somna om. Det blev en dålig natt.

Zepp
6/9/15, 8:32 PM
#9

Min mor har sådana, som hon försöker trappa ner.. så jag har en burk här hemma med överskottstabletter.

Jo de funkar fint på mig, jag får lixom skynda mig till sängen innan jag tuppar av.

Men jag undviker helst sådant dels för att de är vanebildande, dels för att det alltid finns biverkningar och risker.

Oså, det konstiga, trots att jag sover som en potta och vaknar flera gånger per natt så är jag de flesta morgnar hyfsat utvilad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: